x تبلیغات
فروشگاه تهران یدک

چگونه از انگلیس به ایران بار ارسال کنیم


بسیاری از افرادی که در زمینه تجارت فعالیت می کنند، از روش های مختلف برای ارسال بار از انگلستان به ایران کمک می گیرند. شرایط مساعد اقتصادی انگلستان آن را به شریک تجاری شرکت های مختلف تبدیل کرده است. در این مقاله از ترابارنت اطلاعات کاملی در مورد این موضوع و همچنین هزینه ارسال کالا از انگلستان به ایران در اختیار شما قرار می دهیم

گاهی اوقات ممکن است که بخواهید برای تجارت کالایی از انگلستان به ایران وارد کنید. از طرفی دیگر دلایلی که می تواند باعث شود نیاز به روشی مناسب برای ارسال کالا از انگلستان به ایران داشته باشید مواردی مانند اسباب کشی، مهاجرت، ارسال کالا برای دوستان، خانواده و یا مواردی از این قبیل است. در هر یک از این موارد شما باید بسته به عوامل زیادی بهترین روش را برای ارسال کالا از انگلستان به ایران انتخاب کنید.

برای خرید انواع بوق کامیون از تهران یکتا مرکز فروش لوازم یدکی ماشین سنگین کلیک کنید.

روشهای مرسوم حمل کالا از انگلستان به ایران

اگر به هر دلیلی می خواهید محصولی را از انگلستان به ایران وارد کنید، روش های مختلفی پیش روی شماست. خوشبختانه شما می توانید به هر سه روش هوایی، دریایی و زمینی کالاهای خود را بین این دو کشور مبادله کنید و از این نظر مشکلی وجود ندارد. در این قسمت به معرفی هر یک از این روش ها برای ارسال بار از انگلستان به ایران می پردازیم تا بدانید چگونه با پرداخت هزینه کم و حفظ امنیت کالا می توانید آن را به ایران ارسال کنید.

֎ ارسال کالا از انگلستان به ایران به صورت هوایی

روش هوایی یکی از بهترین و متداول ترین روش ها برای ارسال کالای بین المللی می باشد و اکثر کسانی که می خواهند کالای خود را از انگلستان به ایران ارسال کنند به احتمال زیاد روش هوایی را انتخاب می کنند.

برای استفاده از این روش کافی است کالای خود را به فرودگاه لندن یا یکی دیگر از شهرهای انگلیس ارسال کرده و پس از انجام کارهای اداری و پرداخت هزینه های لازم در کمترین زمان ممکن به فرودگاه امام خمینی تهران برسد. با توجه به این موضوع می توان گفت که روش هوایی بیشتر برای کالاهایی مناسب است که حساسیت و ارزش بالایی دارند و یا صاحبان آن می خواهند در مدت زمان کوتاهی به مقصد برسند.

اگر می خواهید از روش هوایی برای ارسال کالا از انگلیس به ایران استفاده کنید، باید یک بار کالای خود را از آدرس مبدا به فرودگاه لندن یا فرودگاه دیگر انگلیس ارسال کنید. پس از رسیدن کالا به فرودگاه امام خمینی، باید از کامیون دیگری برای ارسال آن به آدرس مقصد خود استفاده کنید. اما روش هوایی با وجود تمام دردسرها و هزینه های بالا یک مزیت مهم دارد و آن این است که کالا را در کمترین زمان ممکن به مقصد می رساند.

֎ ارسال کالا از انگلستان به ایران از طریق دریا

شما می توانید کالاهای خود را از طریق دریا از طریق بنادر Felixstowe و Thamesport و در انگلستان به ایران ارسال کنید. مهم ترین مزیت این روش هزینه بسیار پایین آن است که به شما امکان می دهد با هزینه بسیار کم، کالاهای زیادی را از انگلستان به ایران ارسال کنید و یا بالعکس.

البته باید توجه داشته باشید که در این روش مانند روش هوایی باید از کامیون های دیگر استفاده کنید تا کالا را از مبدا به بندر و سپس از بندر ایران به آدرس گیرنده یا مقصد ارسال کنید. علاوه بر این موارد، در این روش زمان رسیدن کالا به مقصد نسبتاً بیشتر است و اگر عجله ندارید و می خواهید هزینه کمی برای حمل کالا از انگلیس به ایران بپردازید، روش دریایی می تواند گزینه مناسبی باشد

 

֎ ارسال بار از انگلستان به ایران به روش زمینی

اگر به دنبال روشی هستید تا ضمن پرداخت قیمت مناسب، کالا به مقصد برسد، ما روش زمینی را پیشنهاد می کنیم. در این روش نسبت به سایر روش ها کالای شما در مدت زمان کوتاه تری به مقصد می رسد. همچنین در مقایسه با روش هوا هزینه بسیار کمتری دارد.

در روش زمینی، کالاهای شما از انگلستان به ایران از طریق کامیون های باربری به اشکال مختلف از جمله مسقف، روباز و یا حتی یخچال دار ارسال می شود و تنها کافیست بر اساس شرایط آب و هوایی و بار خود یکی از این کامیون ها را انتخاب کنید.

برای خرید قطعات کامیون بنز ده تن جدید کلیک کنید

هزینه ارسال بار از انگلیس به ایران چقدر است؟

به احتمال زیاد هزینه ارسال کالا از انگلستان به ایران برای شما بسیار مهم است و به همین دلیل می خواهید از هزینه تقریبی ارسال کالا مطلع شوید. در این شرایط باید بگوییم که هزینه ارسال کالا از انگلستان به ایران بستگی به شرایط کالای خودتان دارد.

علاوه بر این موارد گفتیم که روش خشکی یا حتی دریایی هزینه بسیار کمتری دارد و به همین دلیل روش انتخابی شما می تواند در این امر دخیل باشد. در صورت نامساعد بودن شرایط آب و هوایی، این امکان وجود دارد که برای ارسال کالا از انگلستان به ایران، هزینه نسبتاً بالاتری را بپردازید. در ادامه به اختصار به تمامی عوامل موثر بر هزینه ارسال بار از انگلستان به ایران اشاره می کنیم.

روش ارسال کالا

حساسیت بار

ارزش کالا

فاصله مبدا و مقصد بین کشورهای انگلستان و ایران

اقلیم

وزن و حجم کالا

مدت زمانی که طول می کشد تا کالا به مقصد برسد

هزینه ارسال از انگلیس به ایران

ممنوعیت ارسال کالا از انگلستان به ایران

اگرچه شما می توانید کالاهای زیادی را از انگلستان به ایران وارد کنید، اما محدودیت هایی وجود دارد که ممکن است به شما اجازه این کار را ندهد. فراموش نکنید که اگر بخواهید هر یک از این کالاهای ممنوعه را از انگلیس خارج و وارد ایران کنید، ممکن است مجبور به پرداخت جریمه های بسیار سنگین شوید. به همین دلیل حتما قبل از ارسال کالا همه این کالاهای ممنوعه را بشناسید تا بعدا مشکلی برای شما و بارتان پیش نیاید.

تجهیزات نظامی

مهمات

تفنگ

مواد منفجره

محموله های استراتژیک (مانند کالاهای مربوط به فناوری رمزگذاری شده برای دارو یا تجهیزات ارتباطی)

کالاهایی که ممکن است برای مقاصد نظامی یا غیرنظامی استفاده شوند

کالاهایی که می توانند برای مجازات، اعدام، شکنجه یا سایر رفتارهای غیرانسانی مشابه مورد استفاده قرار گیرند.

اتوبوس اسکانیا و انواع آن

اتوبوس اسکانیا یکی از محبوب ترین و معروف ترین برندهای اتوبوسرانی در ناوگان حمل و نقل و مسافربری ایران می باشد. اتوبوس های مسافربری انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند. این اتوبوس ها در دسته اتوبوس های مسافربری مناسب برای سفرهای برون شهری به شمار می آیند که به دلیل امکانات، امنیت و آسایش بسیار مورد توجه آژانس های گردشگری برای اجاره اتوبوس برای تورهای گردشگری و همچنین ادارات و ادارات هستند.

برای خرید لوازم یدکی ماشین سنگین از تهران یکتا، کلیک کنید.

تاریخچه اتوبوس های اسکانیا

اولین تولیدی که اسکانیا داشت در سال 1891 بود که در طی آن بیشتر در خط تولید واگن های راه آهن فعال بود. در سال 1920 او به تدریج محصولات خود را به اتوبوس ها و کامیون ها منتقل کرد. این روند تا آغاز جنگ جهانی ادامه داشت تا اینکه پس از جنگ جهانی دوم، این شرکت مجدداً اقدام به تولید اتوبوس و کامیون کرد. کامیون و اتوبوس اسکانیا سه دهه است که در ایران تولید می شود.

انواع مدل اتوبوس اسکانیا در ایران

دو مدل اتوبوس اسکانیا به نام های مارال و درسا در ایران بسیار پرطرفدار است، اما قبل از عرضه اتوبوس مارال و اسکانیا درسا، اتوبوس های کلاسیک اسکانیا در بازار وجود داشت. ظرفیت هر یک از این نوع اتوبوس ها بسته به مدل تولیدی آنها متفاوت است. در کل باید بدانید که اتوبوس های vip اسکانیا در هر دو مدل این برند خلاصه می شوند و می توانید یکی از آنها را برای سفر خود انتخاب کنید. هر کدام به همراه ویژگی ها و مشخصاتشان عبارتند از:

اتوبوس کلاسیک اسکانیا

اتوبوس های کلاسیک اسکانیا به همراه رقیب مستقیم خود ولوو B12TX روند جدیدی را در سیستم حمل و نقل کشورمان آغاز کردند. این اتوبوس ها مجهز به تجهیزات ایمنی بیشتری بودند، ظاهر بهتری داشتند و از همه مهمتر گیربکس اتوماتیک برقی داشتند که رانندگی و کنترل وسیله نقلیه را برای راننده بسیار آسان می کرد. این مدل که دو نسل پیش اسکانیا 4212 است با نام اسکانیا کلاسیک در ایران مونتاژ و به بازار عرضه شد. اسکانیا کلاسیک به لطف موتور شش سیلندر قدرتمند 420 اسب بخاری به سرعت در بین رانندگان محبوب شد و هنوز هم محبوب است.

اسکانیا مارال

یکی از بهترین محصولات اتوبار اسکانیا تولید شده در ایران مدل اسکانیا مارال می باشد. این مدل اتوبوس به دو نوع تقسیم می شود که یکی 4212 و دیگری 4214 است.

- اتوبوس های 4212 از بهترین اتوبوس های با کیفیت متوسط ​​هستند که بیشتر برای مسافت های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند. امکانات امنیتی آن بالاست و ترمزهای الکترونیکی آن از ویژگی های مهم هستند. این نوع اتوبوس در دو مدل تشریفاتی (VIP) و معمولی تولید شده است. ظرفیت مسافر این اتوبوس ها در سه کلاس استاندارد می باشد که تعداد و ظرفیت آن ها 30+1+1 می باشد. درب های این اتوبوس دارای سیستم ایمنی بوده و دارای امکانات اعلام حریق فراوان، اتاق استراحت، نگهبانی جانبی، برد دیجیتال و ... می باشد.

- اتوبوس های 4214 مدل دیگری است که تفاوت اصلی آن سه محوره بودن آن است. این اتوبوس از مدل 4212 بلندتر است. این ویژگی باعث افزایش تعداد مسافران می شود که 44+1+1 است. اتوبوس های تشریفاتی یا VIP هم این مدل را دارند، تعداد مسافران کمتر است. سیستم تهویه مطبوع، سیستم نور مخفی، سیستم اعلام حریق، برد دیجیتال و ... از جمله ویژگی های مهم این اتوبوس است.

اسکانیا درسا

یکی از بهترین اتوبوس های اسکانیا تولید شده برای مسافت های طولانی اتوبار درسا می باشد. در واقع ویژگی های فنی اتوبوس درسا باعث شده تا به عنوان بهترین اتوبوس بین شهری شناخته شود. این نوع اتوبوس ها دارای موتورهای 400 و 410 اسب بخاری هستند که فقط به صورت VIP تولید می شوند. تعداد مسافران اتوبوس 25 نفر است. اتاق اتوبوس و عایق از بهترین و به روزترین سیستم پشتیبانی می کند. امکانات و تجهیزاتی که این اتوبوس ها دارند از مارال بیشتر است. رنگ های مختلف اتوبوس را در بازار می توانید ببینید. برای سفرهای تیمی مانند اردوی دانش آموزی، اردوی تیم فوتبال و ... می توانید این اتوبوس ها را اجاره کنید. اجاره اتوبوس اسکانیا از مدل مارال گرانتر است.

اتوبوس VIP اسکانیا

شاید مهم ترین تفاوت اتوبوس های VIP اسکانیا در نوع چیدمان صندلی ها باشد. در اتوبوس های VIP تعداد صندلی ها نسبت به مدل های دیگر کمتر است که باعث راحتی مسافران در طول سفر می شود. همچنین صندلی های اتوبوس VIP از نوع تخت هستند و می توانند در سفرهای شبانه سفر را راحت تر کنند. به طور کلی مهم ترین تفاوت اتوبوس های VIP داشتن 25 صندلی است که فضای راحت تری را برای مسافران ایجاد می کند.

تفاوت های مارال و درسا

تا اینجا با مدل های اسکانیا به خوبی آشنا شدیم و شما اطلاعات لازم را در مورد مدل های مارال و درسا به دست آوردید. اگر می خواهید با جمعیت زیاد سفر کنید، باید بدانید که مدل مارال گزینه مناسبی برای اجاره است. اگر تعداد نفرات شما کمتر است و می خواهید اتوبوس VIP کرایه کنید، بهتر است مدل درسا را ​​اجاره کنید. هر دو اتوبوس کیفیت فنی بسیار خوبی دارند و از نظر تعداد مسافر و تجهیزات داخلی با یکدیگر تفاوت دارند.

 

معرفی انواع لوازم یدکی ولوو

 

حتما اکثر شما حداقل یک بار نام ولوو را شنیده اید و اگر با خودروهای سنگین کار می کنید یا در این زمینه خرید و فروش می کنید، قطعا می دانید که ولوو یکی از محبوب ترین و باکیفیت ترین خودروهای سنگین دنیاست. در این مقاله قصد داریم چندی از مهم ترین لوازم یدکی ولوو سنگین را به صورت مفصل و کامل معرفی کنیم.

سوزن انژکتور

سوزن انژکتور یکی از اصلی ترین و مهم ترین قطعات یدکی ولوو است. اما شاید شما دقیقاً ندانید سوزن انژکتور چیست؟ و وظیفه او در این ماشین سنگین چیست؟ وظیفه اصلی و مهم سوزن انژکتور در ولوو توزیع سوخت در موتورهای دیزلی است، در واقع می توان گفت میزان سوختی که به موتور دیزل می رسد بستگی به مدت باز بودن سوزن انژکتور دارد. بنابراین تا به حال قطعا متوجه شده اید که سوزن انژکتور در ولوو چه وظیفه حساسی دارد.

اگر بخواهیم اهمیت سوزن انژکتور را در بین قطعات یدکی ولوو روشن کنیم، باید بدانید که اهمیت آن به حدی است که حتی زاویه توزیع سوخت، پودر شدن سوخت از اهمیت بالایی برخوردار است. سوزن انژکتور به سه قسمت اصلی تقسیم می شود که عبارتند از:

سیستم هوای ورودی: پس از عبور از لوله های ورودی، هوای ورودی به موتور وارد محفظه کنترل حجم هوای ورودی می شود، همچنین در این محفظه سنسوری وجود دارد که سیگنال باز و بسته شدن سوپاپ را به قسمت ECU ارسال می کند.

سیستم سوخت رسانی انژکتور: این سیستم با حجم سوختی که به سوزن انژکتور می رسد اندازه گیری و تنظیم می شود.

سیستم کنترل: این سیستم شامل ECU و تعدادی سنسور می باشد و این سنسورها عبارتند از: سنسور دریچه گاز، سنسور اکسیژن و سنسور دور موتور.

کوپلینگ

کوپلینگ که نام لاتین آن کوپلینگ می باشد از دیگر قطعات یدکی ولوو می باشد که بسیار کاربردی و مهم محسوب می شود که وظیفه انتقال نیرو و گشتاور و سرعت یک محور به محور یا محور دیگر را بر عهده دارد. در کوپلینگ به دلیل وجود دو محور، قدرت دورانی و گشتاور بین آنها منتقل می شود. نکته ای که در مورد کوپلینگ ها باید بدانید این است که گاهی اوقات کوپلینگ ها برای برقراری ارتباط بین دو محور مشکلات زیادی دارند و برای رفع این مشکلات انواع کوپلینگ طراحی و ساخته شده است.

برخی از رایج ترین این مشکلات عبارتند از:

انحراف محوری: این انحراف در جهت محور به دلیل تغییرات دمایی محور و در نتیجه انقباض و انبساط طولی آن رخ می دهد. البته اکثر کوپلینگ ها توانایی تحمل و خنثی سازی این مشکل را دارند.

انحراف شعاعی: این انحراف به این معنی است که محورها در یک راستا نیستند و یا در عین حال با توجه به شرایط کار، محورها در جهت شعاعی از یکدیگر دور می شوند. تعداد انگشت شماری کوپلینگ می تواند بر این مشکل غلبه کند.

انحراف زاویه ای: اگر محور کوپلینگ ها نسبت به هم زاویه داشته باشد، می گوییم کوپلینگ دارای انحراف زاویه ای است. اگر انحراف زاویه ای بیشتر باشد، اتلاف انرژی بین دو کوپلینگ افزایش می یابد.هر چه انحراف زاویه ای بیشتر باشد، تلفات انرژی انتقال بین دو کوپلینگ بیشتر است.

برخی از رایج ترین انواع کوپلینگ عبارتند از:

کوپلینگ های سفت و سخت

کوپلینگ های انعطاف پذیر

کوپلینگ فلنج

جفت پوسته یا غلاف

کوپلینگ Mov

کوپلینگ مخروطی

کوپلینگ دنده

کوپلینگ زنجیره ای

سنسور

سنسورهای زیادی در وسایل نقلیه سنگین استفاده می شود. به طور کلی سنسورها در بین قطعات یدکی ولوو جایگاه ویژه ای دارند، زیرا وظایف مهمی را بر عهده دارند. به عنوان مثال وظیفه اصلی آنها اطلاع رسانی به راننده در مورد عملکرد صحیح قطعات یدکی ولوو و سیستم های آن و همچنین ارسال اطلاعات به قسمت های مختلف خودرو است. با توجه به نقش اصلی و مهمی که در بین قطعات یدکی ولوو دارد، به همین نسبت خرابی هر سنسوری در خودروی سنگین شما می تواند خسارت و هزینه زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. در ادامه تعدادی از اصلی ترین و مهم ترین سنسورهای ولوو را شرح می دهیم که عبارتند از:

سنسور فشار: سنسور فشار یا به اصطلاح فرستنده فشار یکی از مهم ترین قطعات یدکی ولوو است که برای اندازه گیری فشار استفاده می شود. در واقع این سنسور پارامتر مکانیکی فشار را به سیگنال خروجی الکتریکی تبدیل می کند.یکی از نیازهای اصلی در صنعت خودرو، انتخاب سنسور فشار متناسب است. زیرا اشتباه و خرابی سنسور می تواند صدمات جبران ناپذیری به شما وارد کند پس حتما در خرید و انتخاب سنسور فشار مناسب دقت کنید.

سنسور فشار روغن: یکی از مهمترین تجهیزات حفاظتی در بین قطعات یدکی ولوو، سنسور فشار روغن یا به اصطلاح موتور دیزل ژنراتور است. وظیفه اصلی این سنسور خواندن فشار روغن و محافظت از موتور ولوو در برابر خرابی است.

همانطور که می دانید روغن نقش مهم و اساسی در موتور خودرو دارد، بنابراین داشتن سنسور روغن با کیفیت کمک زیادی به داشتن فشار روغن مناسب در موتور می کند.

سنسور سرعت: سنسور سرعت وظیفه اندازه گیری سرعت تایرهای متحرک خودرو را در میان قطعات یدکی ولوو بر عهده دارد. این سنسور در مسیر خروجی گیربکس به دیفرانسیل نصب می شود. سنسور سرعت در جعبه دنده خودرو به طور کلی سرعت چرخش حلقه های دو سر میل لنگ را محاسبه می کند و سنسورهای موجود در دیفرانسیل نیز با استفاده از حلقه های متصل به چرخ دنده همان وظایف را انجام می دهند.

برای اطلاع از وضعیت سنسور باید سرعت گیربکس ولوو را بررسی کنید، در ولوو با اطلاعات به دست آمده از سنسور سرعت می توانید به راحتی ارتفاع کمک فنرها را در هنگام رانندگی تعیین کنید.

سنسور دور موتور: سنسور دور موتور که به سنسور موقعیت میل لنگ نیز معروف است، یک قطعه الکترونیکی در بین قطعات یدکی ولوو است. وظیفه اصلی آن گزارش همزمان سرعت موتور و موقعیت میل لنگ خودرو به ECU است. در واقع جالب است بدانید که بر اساس اطلاعات این سنسور است که ECU می تواند زمان توزیع سوخت و احتراق را در هر سیلندر تشخیص داده و تعیین کند.

محل قرارگیری سنسور دور موتور اصولا در کنار فلایویل است و از طریق دو دندانه مخصوص روی آن می توانید به تعداد دور موتور و موقعیت میل لنگ پی ببرید. سنسور دور موتور جزء مصرفی نیست و در بیشتر مواقع خرابی که رخ می دهد خرابی سنسور دور موتور نیست. اما در صورت شکست می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند که تشخیص آن دشوار خواهد بود.

سنسور فشار سوخت: در بین قطعات یدکی ولوو، سنسور فشار سوخت در واقع بخشی است که سوخت لازم برای حرکت خودرو را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند تا در نهایت خودرو شما حرکت کند. اگر بخواهیم سیستم سوخت رسانی خودرو را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که عملکردی مشابه سیستم گردش خون در بدن دارد.

این سنسور به کامپیوتر موتور متصل می شود و زمانی که نشتی توسط سنسور تشخیص داده شد و یا حتی اگر سنسور خطا داشته باشد، چراغ موتور روشن می شود و بلافاصله می توانید مشکل را بخوانید و سپس متوجه نشتی در سیستم خواهید شد.

نتیجه

در این مقاله چند نمونه از لوازم یدکی ولوو  را بررسی کردیم تا با جزئیات بیشتر با قطعات یدکی ولوو آشنا شوید. در پایان باید به شما یادآوری کنیم که سعی کنید لوازم یدکی باکیفیت بخرید تا خودروی سنگین شما عملکرد بهتری داشته باشد و خرابی قطعات دیرتر اتفاق بیفتد. در پایان، تجربه بهتر و لذت بخش تری از رانندگی با ولوو خواهید داشت.

کامیون ها چه قطعات یدکی دارند؟

 در این مطلب لیستی از پرکاربردترین لوازم یدکی ماشین سنگین را برای شما آماده کرده ایم. وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون، جرثقیل و تریلر که برای حمل بار و کالا به مکان های مختلف استفاده می شوند، ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به تعویض قطعات داشته باشند. زیرا برخی از قطعات پرمصرف این ماشین ها به دلیل استفاده مکرر به سرعت خراب می شوند و باید در اسرع وقت تعویض شوند.

با توجه به اینکه وظیفه ماشین آلات سنگین حمل و نقل انواع کالاها در داخل و خارج از کشور است، خرابی آنها می تواند تاثیر زیادی بر قیمت کالا و اقتصاد جامعه داشته باشد. ماشین های سنگین از قطعات ریز و درشت زیادی ساخته می شوند و هر کدام از این دستگاه ها تاثیر زیادی در سلامت و بهبود عملکرد آن ها دارند. در ادامه لیستی از قطعات یدکی ماشین های سنگین و گران ترین قطعات خودرو را بررسی کرده ایم.

پیشنهاد مطالعه: لوازم یدکی انواع کامیون

معرفی پرکاربردترین قطعات یدکی خودروهای سنگین

دیسک ترمز

دیسک ترمز یا دیسک چرخ یکی از مهم ترین قطعات ماشین سنگین است. از این دیسک در سیستم تعلیق ماشین سنگین استفاده می شود. دیسک ترمز بین چرخ و لنت قرار می گیرد و زمانی که راننده روی پدال ترمز پا می گذارد، لنت روی این دیسک اصطکاک ایجاد می کند. همچنین این اصطکاک باعث کاهش سرعت خودروی سنگین و توقف کامل آن می شود. از این رو یکی از پرکاربردترین قطعات به حساب می آید.

توربو شارژ

از دیگر قطعات پرکاربرد و قطعات یدکی خودروهای سنگین می توان به توربو شارژ اشاره کرد. توربو شارژ می تواند هوای زیادی را وارد محفظه سیلندر کند و عملکرد را بهبود بخشد و قدرت موتور را افزایش دهد. این قطعه وظیفه افزایش کارایی موتور، کاهش وزن موتور، بهینه سازی مصرف سوخت، افزایش راندمان خودرو را دارد. توربو شارژ می تواند با دمیدن هوا و ایجاد فشار، هوای بیشتری را به محفظه سیلندر بفرستد. همین امر میزان اکسیژن موجود در محفظه را افزایش داده و عملکرد موتور را بهبود می بخشد

گیربکس

گیربکس در ماشین های سنگین یکی از قطعات مهم در سیستم حرکتی خودرو است. گیربکس وظیفه انتقال قدرت تولید را بر عهده دارد

این نیرو به چرخ ها می رسد و باعث حرکت ماشین می شود. با توجه به اینکه گیربکس یکی از پرکاربردترین قطعات است ممکن است پس از مدتی کارایی خود را از دست داده و خراب شود. بنابراین در صورت بروز کوچکترین مشکل باید تعمیر شود.

اینترکولر

اینترکولر یکی از قطعات یدکی ماشین سنگین است که هوای ورودی را خنک می کند. این قطعه باعث افزایش کارایی موتور خودرو می شود به همین دلیل یکی از مهم ترین قطعات یدکی خودروهای سنگین به خصوص در فصول گرم سال به حساب می آید.

فیلترها

سایر قطعات یدکی ماشین های سنگین فیلترها هستند. فیلترها در ماشین های سنگین نقش سپر را ایفا می کنند و اجازه نمی دهند سایر قسمت های دستگاه آسیب ببیند. از انواع فیلترها می توان به فیلتر روغن ترمز، فیلتر تهویه، فیلتر رسوبی، فیلتر سیستم سوخت و ... اشاره کرد و از آنجایی که فیلترها نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت عملکرد سایر تجهیزات و افزایش طول عمر قطعات خودرو دارند، رانندگان خودروهای سنگین باید هر 6 ماه یکبار فیلترها را چک کرده و در صورت لزوم تعویض کنند. .

جک و آچار

جعبه آچار مخصوص یکی از پرکاربردترین قطعات و لوازم یدکی ماشین سنگین می باشد. از آنجایی که جک و آچار از مهم ترین قطعات ماشین سنگین به شمار می روند، در ماشین آلات نسل دوم به بالا، شرکت های سازنده به صورت آپشن جعبه آچار ماشین های سنگین را بر روی ماشین آلات سنگین خود نصب می کنند.

روغن ها و روان کارها

از دیگر قطعات پرکاربرد و لوازم یدکی خودروهای سنگین که در بازه های زمانی معینی باید توسط رانندگان وسایل نقلیه سنگین کنترل و تعویض شوند، می توان به انواع روغن ها و روان کار ها اشاره کرد. انواع روغن ها و روان کننده ها شامل روغن موتور، ضد یخ، سیستم هیدرولیک، گیربکس، اکسل و مکمل ها و ... شرکت های خدمات ماشین سنگین در سراسر دنیا برای حفظ رضایت صاحبان ماشین سنگین روغن های با کیفیتی تولید و ارائه می کنند. اما برای بهبود عملکرد ماشین های سنگین و افزایش قابلیت اطمینان بهتر است از روغن های برند معروف استفاده کنید.

تاخوگراف

یکی دیگر از قطعات ضروری و یدکی ماشین های سنگین تاخوگراف است. این دستگاه اطلاعات بسیار مهمی مانند سرعت خودرو و ... را در اختیار رانندگان قرار می دهد و رانندگان می توانند زمان خواب و استراحت خود را با استفاده از این دستگاه تنظیم کنند. در صورت بروز کوچکترین مشکل در این قسمت، رانندگان ممکن است با مشکل مواجه شوند. به همین دلیل رانندگان پس از مشاهده کوچکترین ایرادی در عملکرد تاخوگراف باید سریعا آن را برطرف کنند.

شمع

شمع یکی دیگر از لوازم یدکی ماشین های سنگین است و بسیار مهم است، زیرا ماشین های سنگین بدون شمع حرکت نمی کنند. همین موضوع باعث می شود شمع ها به یکی از مهم ترین و حیاتی ترین قطعات ماشین آلات سنگین تبدیل شوند. به همین دلیل توصیه می شود همیشه یک قطعه اضافه در خودرو داشته باشید. از آنجایی که شمع ها در انواع مختلفی ساخته می شوند، به صراحت می توان گفت که کیفیت شمع در طول عمر آن تاثیر دارد. بنابراین بهترین نوع شمع ها شمع های پلاتینه هستند، زیرا عمر طولانی دارند.

کروز کنترل

کروز کنترل یکی از مهم ترین قطعات یدکی ماشین های سنگین و قطعات پرکاربرد است. کروز کنترل یک سیستم کنترل سرعت در انواع خودروها است که از طریق کلیدهای کنترلی سرعت را ثابت نگه می دارد. نحوه عملکرد سیستم کروز کنترل به این صورت است که می توان سرعت خودرو را بدون استفاده از پدال گاز تغییر داد. زیرا کروز کنترل این کار را با کنترل میزان هوای ورودی به محفظه انجام می دهد.

آشنایی با اتوبوس های رویال سفر

 

سفر با اتوبوس یکی از سفرهایی است که طرفداران زیادی دارد. با انتخاب اتوبوس برای سفر می توانید از زیبایی جاده لذت ببرید و نیازی به پرداخت هزینه زیادی برای بلیط ندارید و ارزان ترین راه برای سفر است. شرکت های مسافربری زیادی در ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور مشغول خدمات رسانی هستند که از جمله معروف ترین و معتبرترین آنها می توان به شرکت رویال سفر اشاره کرد.

شرکت مسافربری رویال سفر یکی از قدیمی ترین شرکت های مسافربری ایران است که در دی ماه 1358 تاسیس و فعالیت رسمی خود را با مرکز پایانه بیهقی تهران آغاز کرد. رویال سفر با ارائه خدمات منحصر به فرد خود تحولات عظیمی را در صنعت حمل و نقل و مسافربری کشور ایجاد کرد. این شرکت از ابتدای فعالیت خود با هدف جلب رضایت مشتریان مجهزترین و جدیدترین اتوبوس ها را به ناوگان خود اضافه کرده و جزو اولین شرکت های واردکننده اتوبوس VIP به صنعت حمل و نقل جاده ای کشور می باشد. به همین دلیل این شرکت تا مدت ها از محبوبیت و شهرت خاصی برخوردار بود.

شرکت رویال سفر روز به روز در حال توسعه ناوگان و فعالیت های خود است و به همین منظور مدام به تعداد اتوبوس های خود افزوده و ناوگان خود را به روز می کند تا اتوبوس قدیمی و فرسوده نداشته باشد. از اولین اتوبوس های استفاده شده توسط رویال سفر می توان به اتوبوس های 24 نفره VIP اشاره کرد که به دلیل ظرفیت کم به دلیل امکانات منحصربفرد بسیار محبوب بودند.

خدمات VIP

شرکت مسافربری رویال سفر یکی از اولین شرکت هایی بود که تمامی خدمات خود را با اتوبوس VIP ارائه کرد. در واقع این شرکت اولین واردکننده اتوبوس VIP 24 نفره بوده است. با ورود این اتوبوس ها به ناوگان حمل و نقل مسافر کشور، سفر با اتوبوس بر خلاف گذشته دیگر خسته کننده نبود و بار دیگر سفرهای زمینی با اتوبوس مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت.

در اتوبوس های معمولی به دلیل تعداد زیاد صندلی ها و فاصله کم بین آنها و همچنین ساختار فنی و بدنه نامناسب، مسافران خاطره خوبی از سفر با اتوبوس نداشتند. اما اتوبوس های VIP با دو نوع صندلی تخت و نیمه تخت، کاستی های اتوبوس های معمولی را کاملا برطرف کرده و سفر را برای مسافران بسیار دلپذیر و راحت کرده است.

اتوبوس های VIP شرکت رویال سفر در بسیاری از مسیرهای داخلی و خارجی کشور فعال هستند. اکثر اتوبوس رویال سفر VIP متعلق به شرکت های مان، ولوو و اسکانیا هستند و این شرکت ها از معروف ترین و برترین سازندگان اتوبوس در دنیا هستند. ساختار داخلی و امکانات این اتوبوس ها تا حدودی متفاوت است و در این میان اتوبوس های ما طرفداران بیشتری دارند و محبوبیت زیادی دارند.

اتوبوس های VIP حداکثر ظرفیت 25 نفر را دارند و این باعث شده که فضای بین صندلی ها بیشتر شود و صندلی ها راحت تر و بزرگتر شوند. به طور کلی در این اتوبوس ها سه ردیف صندلی پهن وجود دارد که یک ردیف صندلی تک نفره و دو ردیف در کنار یکدیگر قرار دارند. صندلی های اتوبوس VIP متحرک هستند و می توان آنها را تا زاویه 145 درجه به منظور استراحت در طول مسیر خواباند. اگرچه قیمت بلیط این اتوبوس ها کمی بالاتر از اتوبوس های معمولی است، اما با این وجود قیمت بلیط اتوبوس بسیار مناسب است و اتوبوس های VIP می توانند انتخاب بسیار خوبی به خصوص برای مسیرهای دور و طولانی باشند.

از امکانات ویژه موجود در اتوبوس های VIP می توان به سیستم تهویه مطبوع، سیستم سمعی و بصری، صندلی های تکیه دار، کفپوش پی وی سی و ... اشاره کرد.

خدمات

شرکت مسافرتی رویال سفر در طول سالیان فعالیت خود همواره سعی در ارائه بهترین خدمات برای آسایش و رفاه مسافران دارد. در این راستا همواره ناوگان خود را برای داشتن اتوبوس های ایمن و مطمئن به روز می کند. علاوه بر این، رانندگان حرفه ای و با تجربه را استخدام کرده و در روزهای مختلف هفته خدمات منظمی ارائه می دهد تا مسافران بتوانند طبق برنامه خود یکی از خدمات را انتخاب کنند. رویال سفر در اکثر شهرهای ایران نمایندگی ایجاد کرده است تا مسافران بتوانند راحتتر بلیط اتوبوس خود را رزرو کنند.

ناوگان

شرکت رویال سفر برای آسایش و رفاه حال مسافران همواره سعی در ارائه خدمات مناسب تری دارد و ناوگان خود را به گونه ای تجهیز می کند که بتواند در مسیرهای جاده ای بیشتری خدمات رسانی کند. این شرکت هر ساله تعدادی اتوبوس جدید به ناوگان خود اضافه می کند و در حال حاضر بیش از 1400 اتوبوس VIP دارد.

رویال سفر علاوه بر اتوبوس های مجهز و به روز، در سال 1391 با خرید 150 دستگاه تویوتا راو4 2016 با هدف ارائه خدمات جدید به هموطنان عزیز و افزایش ناوگان این شرکت اقدام کرد. این شرکت علاوه بر مسیرهای داخلی کشور در مسیرهای خارجی نیز فعال بوده و جابجایی مسافران را انجام می دهد. رویال سفر در حال حاضر ۷۹ نمایندگی فعال در نقاط مختلف ایران و خارج از ایران دارد که مسافران می توانند برای خرید بلیط اتوبوس به آن ها مراجعه کنند.

محبوب ترین مسیرها

شرکت مسافربری رویال سفر در بسیاری از مسیرهای داخلی و خارجی از جمله بوشهر، بندرعباس، سنندج، شاهرود، بابلسر، بندر انزلی، گرگان، لاهیجان، تهران، مشهد، همدان، کرمانشاه، بابل، مسافران را جابه‌جا می‌کند. آنکارا و ... مسیرهای تهران، مشهد، بندرعباس و استانبول از جمله مسیرهای پرتقاضای این شرکت مسافربری هستند.

مسافران می توانند بلیط اتوبوس VIP رویال سفر را به صورت حضوری یا آنلاین خریداری کنند. دفاتر و آژانس های مسافرتی زیادی در شهرها وجود دارند که برای انواع شرکت های مسافربری بلیط اتوبوس ارائه می کنند. علاوه بر این، می توانید با مراجعه به وب سایت های ارائه دهنده، بلیط را به صورت آنلاین خریداری کنید.

لوازم یدکی و مصرفی ماشین سنگین

 یکی از مهم ترین مسائلی که همواره مورد توجه تمامی رانندگان کامیون بوده، تامین و تعویض قطعات ماشین سنگین می باشد. کامیون ها نقش مهمی در صنعت و شکوفایی کشور دارند و بسیار مهم هستند. اما باید در نظر داشته باشید که اگر حتی صاحب گران‌ترین کامیون دنیا هستید، باید در زمان های خاصی برخی از قطعات آن را تعویض کنید.

تعویض برخی از قطعات ماشین های سنگین باعث می شود کامیون شما قدرت و عملکرد بهتری داشته باشد. علاوه بر آن، جایگزینی قطعات مصرفی رایج می تواند طول عمر سایر اجزا و قطعات را افزایش دهد. به عنوان مثال، اگر لنت های ترمز را به موقع تعویض کنید، اصطکاک کفشک آهنی با کاسه چرخ و دیسک ترمز کاهش می یابد و در نتیجه خطوط عمیقی که باعث کاهش قدرت ترمز می شوند، روی کاسه چرخ و دیسک ترمز نمی افتند.قابل ذکر است که اگر راننده با تشخیص درست و به موقع برخی از قطعات کامیون را تعویض کند طول عمر ماشین سنگین خود را افزایش می‌دهد.  

 

انواع قطعات ماشین آلات سنگین

به طور کلی دو نوع قطعات سنگین ماشین آلات مصرفی و یدکی وجود دارد. قطعات مصرفی به دسته ای از قطعات گفته می شود که پس از مدتی در اثر دما، فشار و اصطکاک بالا کارایی خوب خود را از دست می دهند و باید در زمان های معینی تعویض شوند. در اینجا به بعضی از مهم ترین لوازم مصرفی ماشین‌های سنگین اشاره می‌کنیم: روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر گازوئیل، فیلتر هوا، لاستیک و لاستیک، شلنگ های انتقال هوا و مایعات در تمام قسمت های کامیون، لنت ترمز هر چرخ و دیسک و صفحه کلاچ.

اما لوازم یدکی ماشین سنگین  با قطعات مصرفی آن بسیار متفاوت است. یکی از بزرگترین تفاوت های بین قطعات یدکی کامیون و مواد مصرفی، زمان تعویض است. همانطور که در قسمت قبل گفته شد، قطعات مصرفی هر کدام طول عمر خاصی دارند و باید در زمان معینی تعویض شوند. اما در صورت استفاده صحیح از قطعات یدکی به هیچ عنوان از بین نمی روند و عمر بسیار بالایی دارند. قطعات یدکی ماشین سنگین عبارتند از: گیربکس، دیفرانسیل، سیستم انتقال سوخت، شاسی، کابین ، فن دوقلو و ... البته در نظر داشته باشید که برای خرید لوازم یدکی کامیون باید با افراد متخصص مشورت کنید تا بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهند.

 

 

 

علائم از بین رفتن مواد مصرفی ماشین آلات سنگین

اگر بتوانید علائم فرسودگی خودروی سنگین خود را تشخیص دهید، می توانید خود را از گیر افتادن در جاده های بیابانی و بسیاری مشکلات دیگر نجات دهید. در بسیاری از موارد، ممکن است مشاهده کرده باشید که وقتی پدال ترمز را فشار می دهید، صدایی مانند اصطکاک شدید آهن شنیده می شود. در این مواقع باید فوراً لنت ترمز کامیون خود را تعویض کنید.

علاوه بر این، اگر متوجه شدید که صدای موتور کامیونتان تغییر کرده، دما به سرعت بالا می رود و قدرت موتور کاهش یافته است، باید در اسرع وقت روغن را تعویض کنید. روغن موتور ماشین سنگین زمانی که بیش از حد مجاز در موتور گردش کند غلظت خود را از دست می دهد و نمی تواند فرآیند روغن کاری را به خوبی انجام دهد. به همین دلیل با مشاهده چنین علائمی باید سریعا آن را تعویض و از روغن موتور مرغوب استفاده کنید.

 

خرید قطعات ماشین آلات سنگین

یکی از مهم ترین مسائلی که رانندگان کامیون باید به آن توجه زیادی داشته باشند، خرید و تامین قطعات یدکی و مواد مصرفی ماشین آلات سنگین است. اگر بتوانید قطعات ماشین آلات سنگین با کیفیت بالا را با قیمت بالاتر تهیه کرده و بر روی کامیون خود نصب کنید، باعث افزایش و بهبود عملکرد کامیون شما می شود. همانطور که در قسمت های قبل گفته شد، کامیون از هزاران قطعه تشکیل شده است که رانندگان باید به آن توجه زیادی داشته باشند. برای اینکه بتوانید از کامیون خود به خوبی استفاده کنید و درآمد کسب کنید پیشنهاد می شود در زمان های مشخص قطعات مصرفی آن را تعویض کرده .

انواع قطعات جانبی اتوبوس

 

اتوبوس یکی از مهم ترین وسایل نقلیه در سیستم حمل و نقل عمومی است. از آنجایی که این خودروها ارتباط مستقیمی با زندگی انسان دارند، ایمنی، رفاه و زیبایی آنها بسیار مهم است. برای جابجایی اتوبوس از قسمت های زیادی استفاده می شود که برخی از آنها قسمت های بدنه هستند. 4 نوع اتوبوس شامل شهری یا ترانزیتی، برون شهری، بین شهری یا مدرسه ای است که تجهیزات آنها یکسان نیست.

لوازم بدنه اتوبوس

بدنه اتوبوس به اندازه سایر قطعاتی که در داخل این وسیله نقلیه استفاده می شود، اهمیت دارد. بدنه در ایمنی و زیبایی اتوبوس تاثیر بسزایی دارد. همچنین اتوبوس بیشتر در جاده های بین شهری یا خیابان های پرتردد حرکت می کند. به این ترتیب جنس بدنه یک اتوبوس باید از استحکام بالایی برخوردار باشد.

 

طراحی و ساخت بدنه اتوبوس باید بر اساس اصول و استانداردهای خاصی انجام شود. به عنوان مثال درب های اتوبوس با اندازه های استاندارد برای ورود و خروج مسافران طراحی شده است. و همانطور که می‌دانید شیشه‌های اتوبوس نسبت به ماشین‌های دیگر بسیار بزرگتر است و مقاومت بیشتری نسبت به آنها دارند. برای ساخت بدنه برخی اتوبوس ها از آلیاژ فولاد استفاده می شود. در برخی از اتوبوس ها از کامپوزیت های کولار استفاده می شود که البته باعث افزایش وزن اتوبوس می شود.

به طور کلی قطعات جانبی اتوبوس برای بدنه  شامل آینه بغل، چراغ اتوبوس، تابلو فرمان، شیشه، مخزن سوخت، باتری، لاستیک زاپاس می باشد.

چراغ اتوبوس

چراغ یکی از مهم‌ترین لوازم بدنه اتوبوس است که در جلو، پشت، کنار و حتی در برخی اتوبوس ها برای سقف قرار دارد. این قطعه بسیار مهم که برای روشنایی جاده در شب و راهنمایی و هشدار به سایر خودروها استفاده می شود، یکی از قسمت های مهم اتوبوس به حساب می آید.

 

در خودروهای سواری کوچک نور در قسمت بیرونی بدنه نصب می شود. اما در مورد اتوبوس به عنوان وسیله نقلیه سنگین، چراغ ها جزئی از بدنه محسوب می شوند. از آنجایی که اتوبوس جان بسیاری از مسافران را حمل می کند، کیفیت چراغ های این خودرو بسیار مهم است. نوردهی کافی، شفافیت شیشه لامپ و استحکام بالای لامپ از جمله مواردی است که در خرید لوازم جانبی بدنه اتوبوس از جمله چراغ باید به آن توجه کنید.

 

چراغ در دو حالت نور بالا و نور پایین در بدنه اتوبوس نصب می شود. هر دو حالت برای رانندگی در شب ضروری هستند. چراغ های اتوبوس در قسمت عقب به گونه ای تعبیه شده اند که با روشن شدن چراغ جلو به صورت خودکار روشن می شود. علاوه بر چراغ های عقب و جلو، چراغ های راهنما و مه شکن، از نوع دیگری از چراغ های LED نیز در اتوبوس ها استفاده می شود. مزیت این نوع چراغ ها داشتن استحکام، دوام و عدم حساسیت بالا در برابر ضربه ها و ضربه های قوی است.

پنجره اتوبوس

شیشه اتوبوس از یک طرف باید مقاومت بالایی داشته باشد و از طرف دیگر شفاف و ظریف باشد. برای طراحی شیشه های جانبی، پشتی و جلوی اتوبوس استانداردهای خاصی از جمله جلوگیری از خروج انرژی گرما و سرما در داخل اتوبوس به بیرون و انتشار کم گاز دی اکسید کربن در نظر گرفته شده است.

 

همچنین شیشه اتوبوس باید آنقدر شفاف باشد که هم مسافران و هم راننده و کمک راننده بتوانند فضای بیرون را ببینند. اما در کنار این موارد باید از ورود اشعه های مضر خورشید به داخل اتوبوس جلوگیری کرد.

 

شیشه های جلو اتوبوس دارای انحنای خاصی هستند، اپتیک، شکل نصب و عملکرد شیشه به کیفیت انحنا بستگی دارد. برای رانندگانی که قصد خرید شیشه اتوبوس را دارند به حاشیه تیره در شیشه توجه کنند. جالب است بدانید که این ویژگی باعث می شود که شیشه نسبت به شیشه شفاف تشعشعات گرما را با کارایی بیشتری جذب کند.

درب اتوبوس

 در حال حاضر برای اتوبوس های مدرن از درهای تاشو یا برقی استفاده می شود. این نوع درب ها یک طرفه یا دو طرفه هستند. از این درب ها برای راهروها و ورودی اتوبوس ها استفاده می شود. هدف آن صرفه جویی در فضا است. همچنین خطر برخورد درب اتوبوس با دیوار، خودروهای دیگر یا اشیاء را کاهش می دهد.

 

درب برقی یا تاشو اتوبوس به دو صورت یک طرفه و دو طرفه طراحی شده است. درب اتوماتیک دارای دو لت است که هر لت به دو قسمت تقسیم می شود. با باز شدن در، هر دو لت به دو قسمت تقسیم شده و روی هم قرار می گیرند. البته برای اتوبوس های درون شهری از درب های دو طرفه و برای اتوبوس های درون شهری نیز از درب های یک طرفه استفاده می شود.

 

این نوع درب ها بسیار صاف و نرم هستند و بدون ایجاد صدا باز و بسته می شوند. از طرفی امنیت بالایی نسبت به درب های مکانیکی دارند. همچنین سرعت بالای باز و بسته شدن درب از دیگر ویژگی های درب تاشو یا برقی اتوبوس است.

دستگیره بغل اتوبوس

دستگیره کناری اتوبوس، ثبات و تعادل مسافران را در طول سفر تضمین می کند. این ابزار به آنها اجازه می دهد در صورت توقف یا غافلگیری ناگهانی تعادل خود را از دست ندهند و به دیگران مسافران یا اطراف اتوبوس برخورد نکنند.

سپر اتوبوس

این قطعه برای اتوبوس از فلز ساخته شده است. البته در برخی موارد ممکن است برای تولید این قطعه از پلاستیک های مقاوم با آلیاژ فلز و فیبر کربن استفاده شود. یکی از کاربردهای این قطعه محافظت از اتوبوس در هنگام برخورد با دیوار یا خودروهای دیگر می باشد. در واقع سپر نقش محافظتی برای اتوبوس دارد.

 

برای این خودروی عمومی از دو سپر عقب و جلو استفاده شده است. سپر جلوی این خودرو از سه قسمت اصلی (پیشانی، جاذب و تیر عرضی سپر) تشکیل شده است. قسمت جلویی برای زیباسازی سپر اتوبوس و قسمت جاذب برای کاهش آسیب های ناشی از تصادف استفاده می شود. همچنین بخشی از پرتو عرضی انرژی جنبشی ناشی از تصادف را جذب می کند.

انواع کامیون 10 تن

 

ما در دسته بندی کامیون ها با پارامترهای زیادی مواجه هستیم. از تقسیم بندی بر اساس وزن کامیون گرفته تا قابلیت استفاده در جاده و بزرگراه، برای آشنایی کامل و دقیق تر شما عزیزان تهران یکتا این مقاله مفید را در اختیار شما قرار داده است.

آشنایی با طبقه بندی انواع کامیون:

·        بر اساس قدرت کامیون

·        بر اساس محور و وزن کامیون و همچنین وزنی که کامیون می تواند حمل کند

·        نوع چرخ هایی که به کامیون وصل می شوند

·        نوع اتصال مخزن با تراکتور که می تواند به صورت تریلری یا نیمه تریلر باشد.

·        روش تخلیه کامیون که شامل تخلیه از پشت، پهلو، پایین یا جلو می باشد

·        امکان استفاده از کامیون در شبکه جاده ای، به عنوان مثال کامیون شما نمی تواند در شهر تردد کند

شناخت انواع کامیون ها بر اساس محور و وزن

در این قسمت شما را با 2 کامیون پرکاربرد بر اساس محور و وزن آشنا می کنیم.

 کامیون تک

انواع کامیون های تک دارای دو اکسل، یک محور متحرک و شش چرخ هستند. معمولا کامیون های تک با عبارت 4×2 نشان   داده می شوند.

ابعاد کامیون تک

·        طول: 5.8 متر

·        عرض: 2.2 متر

·        ارتفاع کف تا لبه: 1.1 تا 1.2 متر

·        ارتفاع از سطح زمین: 1.45 تا 1.6 متر

·        ظرفیت حمل بار مجاز یک کامیون

·        10 تا 12 تن (کامیون 10 تن)

انواع کامیون جفت

کامیون جفت دارای سه اکسل، دو محور متحرک، ده چرخ است. برخی از کامیون ها دارای یک جفت هشت چرخ هستند. معمولا کمپرسی ها 6×4 و کامیون های باری 6×2 هستند. عدد اول تعداد چرخ های متصل به زمین و عدد دوم تعداد چرخ های متصل به دیفرانسیل را نشان می دهد. چند کامیون نیز به صورت 8*6 موجود است که از هشت چرخ این نوع کامیون ها، شش چرخ درگیر است.

ابعاد کامیون جفت

·        طول: 6.8 تا 7 متر

·        عرض: 2.35 تا 2.45 متر

·        ارتفاع کف تا لبه: 1.2 تا 1.3 متر

·        ارتفاع از سطح زمین: 1.5 تا 1.6 متر

·        ظرفیت حمل بار مجاز کامیون جفت

·        15 تن

انواع کامیون بر اساس کاربری

همانطور که در بالا ذکر شد کامیون ها به 6 روش تقسیم می شوند که در این قسمت به معرفی 12 مدل کامیون بر اساس کاربری می پردازیم.

1. کامیون اتاقدار

کامیونی با بار ثابت که دارای دیوار و کف پوشیده است. ارتفاع دیوار اتاق بار از کف اتاق حداکثر 1.5 متر است.

مطالعه بیشتر: قطعات بدنه کامیون

2. کامیون معمولی

انواع کامیون های معمولی یک طرفه یا یک طرفه با دیوارهای محکم و ثابت بارگیری می شوند. ارتفاع دیوار اتاق بار از کف حدود 80 سانتی متر است. این دیوارها قابلیت باز و بسته شدن دارند، بنابراین تخلیه بار با استفاده از لیفتراک امکان پذیر است. همچنین با توجه به این ویژگی به این مدل از کامیون ها بغل بازشو نیز گفته می شود.

3. کامیون بغلدار چادری

انواع کامیون های چادری دارای بارگیری با دیوارهای کوتاه و میله های فلزی محافظ می باشند که با چادر پلیمری مسقف می شوند.

4. انواع کامیون تیغه دار یا کانتینری

کامیون تیغه دار دارای بار است که توسط یک تیغه طولی به دو قسمت مساوی تقسیم شده و کانتینر بار روی آن قرار می گیرد.

5. کامیون کفی

انواع کامیون های کفی دارای بارگیری بدون دیوار اتاق بار هستند، این ویژگی امکان دسترسی به تمام سطوح مورد نیاز برای بارگیری را فراهم می کند. کامیون کفپوش دارای کف پوشیده از چوب چند لایه با روکش ضد آب و ضد خش می باشد.

6. انواع کامیون های مسقف

کامیون سقف دار یا مسقف دارای بارگیری به شکل مکعب مستطیل است. بدنه بار از مواد فلزی مقاوم در برابر زنگ زدگی ساخته شده است که سلامت و ایمنی محموله را در برابر خطرات محیطی و جوی تضمین می کند.

7. کامیون یخچال دار

کامیون یخچال دار دارای بارگیری مسقف با بدنه عایق و مجهز به سیستم خنک کننده می باشد. از کامیون های یخچال دار برای حمل اقلام و کالاهای فاسد شدنی استفاده می شود. از این کامیون ها برای حمل و نقل مواد غذایی استفاده می شود.

8. کامیون کمپرسی

کامیون کمپرسی با بدنه فلزی بارگیری می شود. در کمپرسی، بار با استفاده از جک هیدرولیک بالابر تخلیه می شود. ویژگی بارز کامیون کمپرسی تخلیه سریع و آسان است.

9.کامیون تانکر یا مخزن دار

بدنه بارگیری کامیون تانکر از یک مخزن بسته و استوانه ای تشکیل شده است. کامیون های تانکر برای انتقال انواع مایعات استفاده می شوند. تخلیه تانکر به دو روش پمپاژ و ثقلی (وزن خود مایع) انجام می شود. یک موتور پمپ جداگانه برای پمپاژ مایع مورد نیاز است.

10. کامیون میکسر

کامیون میکسر به صورت مخزن بسته بارگیری شده و مجهز به دستگاه مخلوط کن می باشد. حمل و نقل مواد تشکیل دهنده بتن به روشی نیاز دارد که از سخت شدن مواد تا رسیدن به محل مصرف جلوگیری کند، بنابراین یک مخزن چرخشی در کامیون مخلوط کن تعبیه می شود تا این مواد مخلوط شوند.

11. کامیون بونکر

کامیون بونکر دارای بارگیری بدون شاسی است که بدنه آن مخزن فلزی بسته و استوانه ای شکل است. مکانیسم عملکرد بونکرها بر اساس بارگیری و تخلیه ثقلی تحت هوای فشرده است، برای این منظور تجهیزات لوله کشی و دریچه هایی در مخزن بونکر تعبیه شده است که هوا را فشرده و به لوله ها ارسال می کند.

12. کامیون جرثقیل دار

یک کامیون با جرثقیل دارای بارگیری ثابت و یک اتاق با جرثقیل نصب شده روی آن است.

حرف پایانی

در این مقاله انواع کامیون های پرکاربرد مورد بررسی قرار گرفت. توضیح دادیم که انواع کامیون ها از نظر وزن محور و وسیله نقلیه به سه دسته تک محوره، دو محوره و سنگین تقسیم می شوند. انواع کامیون ها با توجه به کاربرد به دسته های کامیون های اتاقی، یخچالی ، کامیون های بغلدار چادری، کامیون های کفی و ... تقسیم می شوند. نوع دیگری از کامیون که بیشتر برای حمل مصالح ساختمانی استفاده می شود، کمپرسی و میکسر است. این سبک از کامیون دارای جک هیدرولیک است که تخلیه بار را آسان می کند. کامیون میکسر همچنین تضمین می کند که مصالح ساختمانی تا رسیدن به مقصد خشک و سفت نشوند.

اتوبوس هیوندای یونیورس

 چندین سال است که شاهد پیشرفت روزافزون محصولات هیوندای در سراسر جهان هستیم. هیوندای مسیری را طی کرده است که غول های خودروسازی یک قرن پیموده اند. شاید به خوبی آنها نباشد، اما حرفی برای گفتن دارد. در زیر به بررسی اتوبوس هیوندای یونیورس می‌پردازیم.

اتاق و ظاهر بیرونی

در نگاه اول، اتوبوس Universe آنطور که باید زیبا به نظر نمی رسد. از سبک طراحی آن مشخص است که این محصول محصول شرکت های آسیای شرقی است.

نماد H که در داخل بیضی جلوی آن قرار دارد هویت آن را آشکار می کند. کلمه هیوندای در زبان کره ای به معنای جدید است. بیضی نماد گسترش و افق جهانی است و H نماد همکاری مشترک کارخانه و مشتری است که کمک کرده اند.

نکته جالب توجه نوار دور در است که با طراحی خاصی از ورود باد جلوگیری می کند. جعبه های بار مسافر و محل خواب راننده در زیر کف اتاق آن را با نمونه های اروپایی خود برابری می کند. سیستم دیگری که در این اتوبوس استفاده می شود، سیستم وجود روغن کاری تایمر در داخل جعبه است که با تنظیم زمان معین، قسمت های خاصی از اکسل، فرمان و لنت ترمز را چرب می کند. 4 جک بسیار قوی هستند و هیچ کدام از اتوبوس ها این سیستم را ندارند و همه آنها دو جک دارند.

 

بخش داخلی

جلوی داشبورد در سمت شاگرد یک کانال بخاری برای گرم کردن پاها تعبیه شده است که در اتوبوس های دیگر در بالای داشبورد مشاهده می کنیم. یک میله عرضی در کنار شاگرد جلوی داشبورد تعبیه شده است که برای نگه داشتن دست مسافر در هنگام ورود و خروج طراحی شده و برای سالمندان بسیار مفید است. فضای جلوی پای دانش آموز و فضای پا به قدری تنگ است که نمی توان بیش از چند دقیقه نشست. دکمه ها به صورت افقی در دو ردیف در وسط داشبورد قرار گرفته اند که کاملا در دسترس هستند.اهرم تعویض دنده در کنار صندلی کمی قدیمی به نظر می رسد، اما در ادامه خواهیم دید که چگونه راننده را به چالش می کشد. صندلی های سرنشینان که به گفته مالک ساخت آلمان هستند دارای شاسی محکم و زیبایی هستند که با سایر اتوبوس های موجود تفاوت دارند. فضای داخلی زیباتر و محکم تر است. صندلی های دو طرف شاگرد و راننده به دلیل چیدمان خاصی در یک ردیف نیستند و کمی عقب و جلو هستند. او می تواند استراحت کند و زانوهایش به صندلی جلو برخورد نمی کند.  سقف زیبا و قابل شستشو هیوندای از نکات مثبت آن است. دریچه های کولر بالای سر مسافر با زاویه چرخش مناسب هوای کولر را به خوبی به مسافر منتقل می کنند. چراغ های داخل سالن همگی ال ای دی هستند و سابقه سوختن و تعویض نداشته اند.

تست جاده

گیربکس شش سرعته ZF یونیورسال راننده را به حرکت با اهرم تعویض دنده کوچک خود در کنار صندلی راننده دعوت می کند. حرکت را با دنده یک شروع می کنیم. دور موتور به طور خطرناکی به 2000 دور در دقیقه می رسد. آژیر به صدا در می آید که راننده را از نیاز به دنده بعدی مطلع می کند. با شنیدن صدای آژیر دنده ها را یکی پس از دیگری عوض می کنیم. شتاب و کشش این اتوبوس‌ها آنقدر خوب هستند که  راننده احساس رضایت می کند. احساس می کنید هیوندای آزرا می رانید با این تفاوت که آزرا کلاچ ندارد و اینجا باید با کلاچ دست و پنجه نرم کنید.. فاصله بین دنده ها با توجه به قدرت موتور خوب است و در هر شرایطی نیاز راننده را برطرف می کند. شتاب گیری اولیه و شتاب گیری های ناگهانی در دنده های مختلف با فشارهای ناگهانی روی پدال گاز باعث افتخار اروپائی های معروف است. تا جایی که در بین اتوبوس های داخلی از این نظر اتوبوسی نداریم. در صندوقچه ها با وجود داشتن 44 مسافر با کولر روشن و گرمای 40 درجه بدون نشانگر آب، پادشاه سوئد، اسکانیا و اتوبوس بی نظیر ولوو TX عقب هستند. می گذارد. کولر آن ساخت مودین آلمان با توان 32 کیلووات به خوبی سالن را خنک می کند. به لطف ترمزهای قدرتمند و ترمز موتور خوب، می توانید اتوبوس را به خوبی روی تپه ها کنترل کنید. البته بستگی به مهارت راننده دارد چون یکی از ایرادات این اتوبوس نداشتن ریتاردر بود اما به نظر اگر خوب رانندگی کنید و با سرعت مطمئنه حرکت کنید، توقف و کاهش سرعت مشکلی ندارد. اهرمی که به عنوان کندکننده در زیر فرمان شناخته می شود، سوخت را در نوک سوزن ها قطع می کند. شتاب بالا و کشش فوق العاده از مزیت های این کره ای کمیاب است. رانندگی از روی دست اندازها با سرعت زیاد بدون ایجاد سر و صدا لذت خاصی دارد. سواری نرم و سیستم تعلیق جلو محکم آن قابل تحسین است.

این اتوبوس ساخت هیوندای و تحت لیسانس شرکت جنرال موتورز آمریکا بوده و از نظر کارایی پنج سال گارانتی دارد. در تست قسمت مسافر در ردیف های مختلف با فواصل خوب و مناسب صندلی ها هیچ صدایی از سقف اتاق اتوبوس شنیده نمی شود. اتوبوس تست شده مدل 89 با سرویس 400000 کیلومتر می باشد. می توانست تا 1000000 کیلومتر کار کند اما در مقایسه با رقبا با این عملکرد عالی است. صدای موتور آزاردهنده نیست و عایق بین موتور و اتاق خوب است.

 

سه عامل در خرابی این اتوبوس هیوندای نقش داشتند. عامل اصلی برند آن است که رانندگان ایرانی آنچنان علاقه و اعتمادی به این برند ندارند و معتقدند هیوندای در این صنعت تازه کار است و محصولاتش کیفیت خوبی ندارند. دوم اینکه ظاهر این اتوبوس به زیبایی اتوبوس های اروپایی نیست. یکی دیگر از دلایل خدمات پس از فروش، نبود شبکه ملی بهینه در سراسر کشور است.

جدیدترین اتوبوس مدرن مرسدس بنز

 دپارتمان ماشین آلات سنگین دایملر و مرسدس بنز با اختصاص سرمایه 400 میلیون یورویی (447 میلیون دلاری) از مدل کاملاً جدیدی از اتوبوس های معروف Tourismo RHD رونمایی کردند که به گفته مرسدس بنز بهترین گزینه ممکن در بین تمام اتوبوس ها در جهان این خواهد بود . از دلایل اصلی می تواند کاهش چشمگیر 4.5 درصدی مصرف سوخت، طراحی سبک تر و آیرودینامیک بدنه، استفاده از فناوری های جدید صنعت خودرو در این اتوبوس بنز، استفاده از تجهیزات رفاهی گسترده و همچنین استفاده از سیستم پیش بینی انتقال قدرت با پست اسکن و ارتفاع جاده و بازخورد بسیار خوب این اتوبوس اشاره کرد. علاوه بر کاهش 4.5 درصدی مصرف سوخت به دلیل بهینه سازی موتور، سیستم پیش بینی انتقال قدرت نیز امکان صرفه جویی  7% در مصرف سوخت این اتوبوس را فراهم کرده است.

در مورد سیستم پیش بینی انتقال قدرت موتور نیز باید گفت که این سیستم اساسا یک کروز کنترل پیشرفته خواهد بود که اطلاعات خود را از ماهواره های GPS به صورت سه بعدی دریافت می کند تا موقعیت و ارتفاع جاده و همچنین سیستم تعلیق، میزان را اسکن کند. باز شدن دریچه گاز و همچنین میزان نیروی ارسالی به چرخ‌ها را ارزیابی می‌کند تا با مدیریت مصرف سوخت بدون ارسال نیروی اضافی یا جلوگیری از کاهش سرعت اتوبوس در تپه‌ها، بهترین قدرت ممکن را برای اتوبوس فراهم کند.

این اتوبوس جدید مرسدس بنز علاوه بر تجهیزات پیشرفته و به روز صنعت خودروسازی که تا حدی مورد بررسی قرار گرفت، مجهز به موتور جدیدی نیز می باشد که موتور 6 سیلندر 10.7 لیتری آن می تواند سه توان خروجی 360 اسب بخاری 394 اسب بخار و 428 اسب بخار را تولید کند. البته مرسدس بنز موتور 7.7 لیتری توربوشارژ را برای مشتریان اقتصادی خود در نظر گرفته است که می تواند 354 اسب بخار قدرت و 1400 نیوتن متر گشتاور داشته باشد که در مقایسه با اتوبوس های موجود در بازار حرف زیادی برای گفتن است. علاوه بر این که سیستم انتقال قدرت این اتوبوس دارای آپشن های شخصی سازی بیشتری از جمله گیربکس 6 سرعته دستی، گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و همچنین گیربکس 6 سرعته ZF Ecolife می باشد تا راننده بسته به نیاز خود آن را انتخاب کند.

اولین اتوبوس این لیست مرسدس بنز 0303 کلاسیک است که از سال 1974 تا 1995 تولید شد.این اتوبوس در هفت طول مختلف تولید شد و به همین دلیل موتورهایی در ابعاد مختلف برای هماهنگی با ابعاد بدنه مورد نیاز بود. موتورهای استفاده شده در این اتوبوس از 6 سیلندر تا 8 سیلندر بود. بالاترین نسخه یک موتور 10 سیلندر بود که در طولانی ترین نسخه های 0303 نصب شده بود و برخی آن را پر صداترین موتور اتوبوس می دانند.

اگر علاقه زیادی به اتوبوس های احتراق داخلی ندارید، شاید الیزابت GT2827 همان چیزی باشد که می خواهید. این اتوبوس نیروی خود را از یک موتور بخار 2 سیلندر متصل به گیربکس زنجیره ای 2 سرعته تامین می کند. این اتوبوس برای مقاصد گردشگری تولید شده و تنها یک دستگاه تولید شده است و بازدیدکنندگان می توانند قدرت یک موتور بخار را تجربه کنند.

بر روی این اتوبوس‌ها موتورهای دیزلی 8V71 و 8V92 نصب شده است. از اتوبوس های شهری گرفته تا مدل های مسافربری دوربرد، این موتورهای قابل اعتماد و بادوام پذیرفته شده اند.

نئوپلان مگالینر نیز یک اتوبوس لوکس چهار محوره است که یکی از بزرگترین وسایل نقلیه جهان به حساب می آید. در شکم این هیولا یک موتور 8 سیلندر توربوشارژر 0M442LA مرسدس بنز قرار دارد. این نیروگاه 14.6 لیتری باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند اندازه مگالینر را جابجا کند.

سیستم حمل و نقل اتوبوس های شهری چیز عجیبی است. در مواردی که این شریان حیاتی کار خود را به درستی انجام دهد همه چیز خوب است و اگر یکی از حاملان این سیستم نقص فنی یا نقص داشته باشد کل سیستم را از بین می برد.

به همین دلیل انتخاب اتوبوس های مناسب برای این سیستم حمل و نقل شهری یکی از مهم ترین وظایف یک راننده اتوبوس است. دقیقا به همین دلیل خرید اتوبوس های بنز بسیار پرطرفدار است زیرا این اتوبوس ها مدت هاست روی این سکو بوده اند. خرید و فروش اتوبار بنز C457 یکی از این گزینه ها بوده و نسبت به قیمت آن مقرون به صرفه است.

این اتوبوس به طول 6 متر از یک قاب با نیمرخ طولی و عرضی ساخته شده است و این امکان را می دهد تا حداکثر 40 صندلی مسافر در داخل اتوبوس قرار گیرد، البته برای 2 صندلی اضافی نیز فضا وجود خواهد داشت. در حالی که اکثر اتوبوس ها این کار را با کاهش فاصله بین صندلی های دیگر انجام می دهند. این موضوع به دلیل کمبود فضا برای نشستن راحتتر باعث نارضایتی مسافران می شود و این مشکلی است که این سریال به آن نمی پردازد.

با خرید بنز C457 صندلی های ابری جمع و جور و صندلی راننده قابل تنظیم را خریداری می کنید که راحتی را در سفرهای طولانی به ارمغان می آورد. البته هرچقدر هم که کیفیت کلی اتوبوس خوب باشد، از نظر امکانات رفاهی در رده اتوبوس های درجه 2 یا حتی 3 قرار می گیرد. تنها تجهیزات رفاهی که با خرید اتوبوس بنز از این مدل به دست خواهید آورد کولر، بخاری، سیستم صوتی و تصویری، کپسول آتش نشانی، پنکه سقفی، کفپوش پی وی سی، آینه داخلی و خارجی، جک، شیلنگ، درجه باد، جعبه کمک های اولیه در نهایت، مثلث هشدار دهنده یخچال و قهوه ساز است، دو گزینه آخر در مدل های سفارشی موجود هستند.

شاید این امکانات برای مسافران ارزش چندانی نداشته باشد، اما برای کسانی که می خواهند با خرید C457 ساعت ها رانندگی کنند، یک امر ضروری است. اتوبوس بنز C457 قدرت فنی خوبی دارد. به عنوان مثال، ترمز چرخ های عقب و جلو دو مداره است و از سیستم ترمز پنوماتیک استفاده می کند.

جالب است بدانید یکی از مهم ترین دلایل خرید اتوبوس C457 سیستم ترمز مطمئن آن است. سیستم تعلیق این اتوبوس تعلیق بادی (2 و 4 مخزن) است که از 4 ضربه گیر هیدرولیک تلسکوپی استفاده می کند. سیستم موتور بنز C457 مبتنی بر 6 سیلندر خطی است که نسبت به سایرین از قدرت خوبی برخوردار است.

 

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد