چندین سال است که شاهد پیشرفت روزافزون محصولات هیوندای در سراسر جهان هستیم. هیوندای مسیری را طی کرده است که غول های خودروسازی یک قرن پیموده اند. شاید به خوبی آنها نباشد، اما حرفی برای گفتن دارد. در زیر به بررسی اتوبوس هیوندای یونیورس می‌پردازیم.

اتاق و ظاهر بیرونی

در نگاه اول، اتوبوس Universe آنطور که باید زیبا به نظر نمی رسد. از سبک طراحی آن مشخص است که این محصول محصول شرکت های آسیای شرقی است.

نماد H که در داخل بیضی جلوی آن قرار دارد هویت آن را آشکار می کند. کلمه هیوندای در زبان کره ای به معنای جدید است. بیضی نماد گسترش و افق جهانی است و H نماد همکاری مشترک کارخانه و مشتری است که کمک کرده اند.

نکته جالب توجه نوار دور در است که با طراحی خاصی از ورود باد جلوگیری می کند. جعبه های بار مسافر و محل خواب راننده در زیر کف اتاق آن را با نمونه های اروپایی خود برابری می کند. سیستم دیگری که در این اتوبوس استفاده می شود، سیستم وجود روغن کاری تایمر در داخل جعبه است که با تنظیم زمان معین، قسمت های خاصی از اکسل، فرمان و لنت ترمز را چرب می کند. 4 جک بسیار قوی هستند و هیچ کدام از اتوبوس ها این سیستم را ندارند و همه آنها دو جک دارند.

 

بخش داخلی

جلوی داشبورد در سمت شاگرد یک کانال بخاری برای گرم کردن پاها تعبیه شده است که در اتوبوس های دیگر در بالای داشبورد مشاهده می کنیم. یک میله عرضی در کنار شاگرد جلوی داشبورد تعبیه شده است که برای نگه داشتن دست مسافر در هنگام ورود و خروج طراحی شده و برای سالمندان بسیار مفید است. فضای جلوی پای دانش آموز و فضای پا به قدری تنگ است که نمی توان بیش از چند دقیقه نشست. دکمه ها به صورت افقی در دو ردیف در وسط داشبورد قرار گرفته اند که کاملا در دسترس هستند.اهرم تعویض دنده در کنار صندلی کمی قدیمی به نظر می رسد، اما در ادامه خواهیم دید که چگونه راننده را به چالش می کشد. صندلی های سرنشینان که به گفته مالک ساخت آلمان هستند دارای شاسی محکم و زیبایی هستند که با سایر اتوبوس های موجود تفاوت دارند. فضای داخلی زیباتر و محکم تر است. صندلی های دو طرف شاگرد و راننده به دلیل چیدمان خاصی در یک ردیف نیستند و کمی عقب و جلو هستند. او می تواند استراحت کند و زانوهایش به صندلی جلو برخورد نمی کند.  سقف زیبا و قابل شستشو هیوندای از نکات مثبت آن است. دریچه های کولر بالای سر مسافر با زاویه چرخش مناسب هوای کولر را به خوبی به مسافر منتقل می کنند. چراغ های داخل سالن همگی ال ای دی هستند و سابقه سوختن و تعویض نداشته اند.

تست جاده

گیربکس شش سرعته ZF یونیورسال راننده را به حرکت با اهرم تعویض دنده کوچک خود در کنار صندلی راننده دعوت می کند. حرکت را با دنده یک شروع می کنیم. دور موتور به طور خطرناکی به 2000 دور در دقیقه می رسد. آژیر به صدا در می آید که راننده را از نیاز به دنده بعدی مطلع می کند. با شنیدن صدای آژیر دنده ها را یکی پس از دیگری عوض می کنیم. شتاب و کشش این اتوبوس‌ها آنقدر خوب هستند که  راننده احساس رضایت می کند. احساس می کنید هیوندای آزرا می رانید با این تفاوت که آزرا کلاچ ندارد و اینجا باید با کلاچ دست و پنجه نرم کنید.. فاصله بین دنده ها با توجه به قدرت موتور خوب است و در هر شرایطی نیاز راننده را برطرف می کند. شتاب گیری اولیه و شتاب گیری های ناگهانی در دنده های مختلف با فشارهای ناگهانی روی پدال گاز باعث افتخار اروپائی های معروف است. تا جایی که در بین اتوبوس های داخلی از این نظر اتوبوسی نداریم. در صندوقچه ها با وجود داشتن 44 مسافر با کولر روشن و گرمای 40 درجه بدون نشانگر آب، پادشاه سوئد، اسکانیا و اتوبوس بی نظیر ولوو TX عقب هستند. می گذارد. کولر آن ساخت مودین آلمان با توان 32 کیلووات به خوبی سالن را خنک می کند. به لطف ترمزهای قدرتمند و ترمز موتور خوب، می توانید اتوبوس را به خوبی روی تپه ها کنترل کنید. البته بستگی به مهارت راننده دارد چون یکی از ایرادات این اتوبوس نداشتن ریتاردر بود اما به نظر اگر خوب رانندگی کنید و با سرعت مطمئنه حرکت کنید، توقف و کاهش سرعت مشکلی ندارد. اهرمی که به عنوان کندکننده در زیر فرمان شناخته می شود، سوخت را در نوک سوزن ها قطع می کند. شتاب بالا و کشش فوق العاده از مزیت های این کره ای کمیاب است. رانندگی از روی دست اندازها با سرعت زیاد بدون ایجاد سر و صدا لذت خاصی دارد. سواری نرم و سیستم تعلیق جلو محکم آن قابل تحسین است.

این اتوبوس ساخت هیوندای و تحت لیسانس شرکت جنرال موتورز آمریکا بوده و از نظر کارایی پنج سال گارانتی دارد. در تست قسمت مسافر در ردیف های مختلف با فواصل خوب و مناسب صندلی ها هیچ صدایی از سقف اتاق اتوبوس شنیده نمی شود. اتوبوس تست شده مدل 89 با سرویس 400000 کیلومتر می باشد. می توانست تا 1000000 کیلومتر کار کند اما در مقایسه با رقبا با این عملکرد عالی است. صدای موتور آزاردهنده نیست و عایق بین موتور و اتاق خوب است.

 

سه عامل در خرابی این اتوبوس هیوندای نقش داشتند. عامل اصلی برند آن است که رانندگان ایرانی آنچنان علاقه و اعتمادی به این برند ندارند و معتقدند هیوندای در این صنعت تازه کار است و محصولاتش کیفیت خوبی ندارند. دوم اینکه ظاهر این اتوبوس به زیبایی اتوبوس های اروپایی نیست. یکی دیگر از دلایل خدمات پس از فروش، نبود شبکه ملی بهینه در سراسر کشور است.