اتوبوس یکی از مهم ترین وسایل نقلیه در سیستم حمل و نقل عمومی است. از آنجایی که این خودروها ارتباط مستقیمی با زندگی انسان دارند، ایمنی، رفاه و زیبایی آنها بسیار مهم است. برای جابجایی اتوبوس از قسمت های زیادی استفاده می شود که برخی از آنها قسمت های بدنه هستند. 4 نوع اتوبوس شامل شهری یا ترانزیتی، برون شهری، بین شهری یا مدرسه ای است که تجهیزات آنها یکسان نیست.

لوازم بدنه اتوبوس

بدنه اتوبوس به اندازه سایر قطعاتی که در داخل این وسیله نقلیه استفاده می شود، اهمیت دارد. بدنه در ایمنی و زیبایی اتوبوس تاثیر بسزایی دارد. همچنین اتوبوس بیشتر در جاده های بین شهری یا خیابان های پرتردد حرکت می کند. به این ترتیب جنس بدنه یک اتوبوس باید از استحکام بالایی برخوردار باشد.

 

طراحی و ساخت بدنه اتوبوس باید بر اساس اصول و استانداردهای خاصی انجام شود. به عنوان مثال درب های اتوبوس با اندازه های استاندارد برای ورود و خروج مسافران طراحی شده است. و همانطور که می‌دانید شیشه‌های اتوبوس نسبت به ماشین‌های دیگر بسیار بزرگتر است و مقاومت بیشتری نسبت به آنها دارند. برای ساخت بدنه برخی اتوبوس ها از آلیاژ فولاد استفاده می شود. در برخی از اتوبوس ها از کامپوزیت های کولار استفاده می شود که البته باعث افزایش وزن اتوبوس می شود.

به طور کلی قطعات جانبی اتوبوس برای بدنه  شامل آینه بغل، چراغ اتوبوس، تابلو فرمان، شیشه، مخزن سوخت، باتری، لاستیک زاپاس می باشد.

چراغ اتوبوس

چراغ یکی از مهم‌ترین لوازم بدنه اتوبوس است که در جلو، پشت، کنار و حتی در برخی اتوبوس ها برای سقف قرار دارد. این قطعه بسیار مهم که برای روشنایی جاده در شب و راهنمایی و هشدار به سایر خودروها استفاده می شود، یکی از قسمت های مهم اتوبوس به حساب می آید.

 

در خودروهای سواری کوچک نور در قسمت بیرونی بدنه نصب می شود. اما در مورد اتوبوس به عنوان وسیله نقلیه سنگین، چراغ ها جزئی از بدنه محسوب می شوند. از آنجایی که اتوبوس جان بسیاری از مسافران را حمل می کند، کیفیت چراغ های این خودرو بسیار مهم است. نوردهی کافی، شفافیت شیشه لامپ و استحکام بالای لامپ از جمله مواردی است که در خرید لوازم جانبی بدنه اتوبوس از جمله چراغ باید به آن توجه کنید.

 

چراغ در دو حالت نور بالا و نور پایین در بدنه اتوبوس نصب می شود. هر دو حالت برای رانندگی در شب ضروری هستند. چراغ های اتوبوس در قسمت عقب به گونه ای تعبیه شده اند که با روشن شدن چراغ جلو به صورت خودکار روشن می شود. علاوه بر چراغ های عقب و جلو، چراغ های راهنما و مه شکن، از نوع دیگری از چراغ های LED نیز در اتوبوس ها استفاده می شود. مزیت این نوع چراغ ها داشتن استحکام، دوام و عدم حساسیت بالا در برابر ضربه ها و ضربه های قوی است.

پنجره اتوبوس

شیشه اتوبوس از یک طرف باید مقاومت بالایی داشته باشد و از طرف دیگر شفاف و ظریف باشد. برای طراحی شیشه های جانبی، پشتی و جلوی اتوبوس استانداردهای خاصی از جمله جلوگیری از خروج انرژی گرما و سرما در داخل اتوبوس به بیرون و انتشار کم گاز دی اکسید کربن در نظر گرفته شده است.

 

همچنین شیشه اتوبوس باید آنقدر شفاف باشد که هم مسافران و هم راننده و کمک راننده بتوانند فضای بیرون را ببینند. اما در کنار این موارد باید از ورود اشعه های مضر خورشید به داخل اتوبوس جلوگیری کرد.

 

شیشه های جلو اتوبوس دارای انحنای خاصی هستند، اپتیک، شکل نصب و عملکرد شیشه به کیفیت انحنا بستگی دارد. برای رانندگانی که قصد خرید شیشه اتوبوس را دارند به حاشیه تیره در شیشه توجه کنند. جالب است بدانید که این ویژگی باعث می شود که شیشه نسبت به شیشه شفاف تشعشعات گرما را با کارایی بیشتری جذب کند.

درب اتوبوس

 در حال حاضر برای اتوبوس های مدرن از درهای تاشو یا برقی استفاده می شود. این نوع درب ها یک طرفه یا دو طرفه هستند. از این درب ها برای راهروها و ورودی اتوبوس ها استفاده می شود. هدف آن صرفه جویی در فضا است. همچنین خطر برخورد درب اتوبوس با دیوار، خودروهای دیگر یا اشیاء را کاهش می دهد.

 

درب برقی یا تاشو اتوبوس به دو صورت یک طرفه و دو طرفه طراحی شده است. درب اتوماتیک دارای دو لت است که هر لت به دو قسمت تقسیم می شود. با باز شدن در، هر دو لت به دو قسمت تقسیم شده و روی هم قرار می گیرند. البته برای اتوبوس های درون شهری از درب های دو طرفه و برای اتوبوس های درون شهری نیز از درب های یک طرفه استفاده می شود.

 

این نوع درب ها بسیار صاف و نرم هستند و بدون ایجاد صدا باز و بسته می شوند. از طرفی امنیت بالایی نسبت به درب های مکانیکی دارند. همچنین سرعت بالای باز و بسته شدن درب از دیگر ویژگی های درب تاشو یا برقی اتوبوس است.

دستگیره بغل اتوبوس

دستگیره کناری اتوبوس، ثبات و تعادل مسافران را در طول سفر تضمین می کند. این ابزار به آنها اجازه می دهد در صورت توقف یا غافلگیری ناگهانی تعادل خود را از دست ندهند و به دیگران مسافران یا اطراف اتوبوس برخورد نکنند.

سپر اتوبوس

این قطعه برای اتوبوس از فلز ساخته شده است. البته در برخی موارد ممکن است برای تولید این قطعه از پلاستیک های مقاوم با آلیاژ فلز و فیبر کربن استفاده شود. یکی از کاربردهای این قطعه محافظت از اتوبوس در هنگام برخورد با دیوار یا خودروهای دیگر می باشد. در واقع سپر نقش محافظتی برای اتوبوس دارد.

 

برای این خودروی عمومی از دو سپر عقب و جلو استفاده شده است. سپر جلوی این خودرو از سه قسمت اصلی (پیشانی، جاذب و تیر عرضی سپر) تشکیل شده است. قسمت جلویی برای زیباسازی سپر اتوبوس و قسمت جاذب برای کاهش آسیب های ناشی از تصادف استفاده می شود. همچنین بخشی از پرتو عرضی انرژی جنبشی ناشی از تصادف را جذب می کند.