x تبلیغات
فروشگاه تهران یدک

بررسی کامیون ولوو fm

اگر با دنیای ماشین‌های سنگین آشنایی داشته باشید، کامیون ولوو را به خوبی می‌شناسید. یکی از انواع خودروهای سنگین بسیار پرطرفدار کامیون ولوو fm نام دارد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با سری کامیون‌های ولوو اف ام، مشخصات فنی و نسل‌های مختلف آن آشنا کنیم. پس اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید تا انتهای این مطلب با فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی کامیون همراه باشید.
بررسی کامیون ولوو FM
کامیون ولوو اف ام از محصولات بسیار پرطرفدار شرکت ولوو است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ طراحی و به بازار ارائه شد. این کامیون‌ها برای ساخت و ساز، حمل و نقل‌های، توزیع مصالح و... طراحی شده بودند و در سال ۲۰۱۰ توانستند طراحی و ظاهری بسیار جدید را به خود بگیرند. به طوری که بر روی این کامیون ولوو در سال ۲۰۱۰ تغییراتی در قسمت‌های داخلی انجام شد و ظاهر جدیدتر و مدرن‌تری را به خود گرفت.
همان‌طور که می‌دانید، شرکت ولوو سالیان طولانی است که به تولید محصولات با کیفیت و در عین حال قوی شهرت دارد و هر کجای جهان را که نگاه کنید می‌توانید محصولات این شرکت پرطرفدار را مشاهده کنید. با این حال شرکت ولوو با تغییرات قابل توجهی که بر روی کامیون ولوو fm انجام داد توانست شهرت خود را چندین برابر کند. به طوری که جدیدترین مدل این کامیون ولوو دارای ۶ کابین متفاوت است. بنابراین دست خریداران را بسیار باز می‌گذارد. از طرفی دیگر این کامیون ولوو دارای قدرت بسیار بالایی است. همچنین شما می‌توانید مشخصات محوری متفاوتی را برای کامیون ولوو FM مشخص کنید.
نسل اول کامیون ولوو FM
نسل اول کامیون ولوو fm کابین‌هایی با اندازه کوچک‌تری داشتند و اگر بخواهیم نسل جدید کامیون ولوو fm را با نسل اول آن مقایسه کنیم کوچک بودن کابین کاملاً به چشم می‌آید. با این حال اندازه این کابین به حدی بود که بتوان در آن استراحت کرد. این کابین‌ها در تزیینات و رنگ‌های مختلفی وارد بازار شده بودند.
نسل اول کامیون ولوو fm دارای سیستم گذرگاه داده و ارتباط بین واحدهای کنترلی به وسیله SAE J1939 و SAE J1708 ‌بود. این سیستم در واقع این امکان را برای خودرو فراهم می‌کرد که بتواند به خوبی تحلیل بخش‌های مختلف خودرو را انجام دهد. در نسل اول کامپیوتر ولوو fm از موتورهای دارای قدرت ۲۵۰ و ۴۲۰ اسب بخار استفاده می‌شد.
نسل دوم کامیون ولوو FM
نسل دوم کامیون ولوو fm دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتری نسبت به سری اول آن بود. با این حال بسیاری از افراد این کامیون ولوو را با کامیون‌های ولوو مدل اف اچ مقایسه می‌کردند. از جمله تغییراتی که بین این دو کامیون ولوو وجود داشت می‌توان به موتور ۹ لیتری این کامیون اشاره کرد. از طرفی دیگر برای نسل دوم کامیون ولوو اف ام از جعبه دنده‌های اتوماتیک که قابلیت تغییر دنده I-Shift داشتند نیز استفاده شد و آن را به یک ویژگی مهم ایمنی تبدیل کرد.
گیربکس و موتور به کار برده شده در نسل دوم کامیون ولوو اف ام به صورت D12 بود که با چهار سوپاپ در هر سیلندر، میل بادامک تک سر و انژکتورهای واحد الکترونیکی گنجانده شده بود
نسل سوم کامیون ولوو FM
نسل سوم کامیون ولوو fm یک نسخه جدیدتر و مدرن‌تر بود. به این صورت که برای طراحی این کامیون ولوو از سقف بلندتری استفاده شده بود و همچنین چراغ‌های جلو کامیون به مدل‌های ال ای دی تغییر پیدا کرده بودند.
نسل سوم کامیون ولوو fm از قابلیت‌ها و امکانات بسیار بیشتری نسبت به مدل‌های قبلی خود بهره مند بود و راحتی بیشتری در آن‌ها احساس می‌شد. این نسل از کامیون ولوو دارای فرمان‌های جدیدی است که ابزارهای دیجیتالی گوناگونی در آن قرار داده شده است. از طرفی دیگر سیستم سرگرمی به همراه صفحه لمسی از جمله قابلیت‌هایی است که به آن اضافه شد.
مشخصات فنی کامیون ولوو اف ام
حالا که با کامیون ولوو fm آشنا شدید، در این بخش می‌خواهیم به معرفی مشخصات فنی این کامیون بپردازیم:
سیستم ترمز
این کامیون ولوو دارای ترمزهای جلو و عقب دیسکی است که در دو مدار کاملاً مستقل در جلو و عقب و به کمک هوای فشرده کار خود را انجام می‌دهند. از طرفی دیگر مجهز به کمپرسور دو سیلندر با ظرفیت ۱۰۸۰ لیتر در دقیقه است. در کامیون ولوو اف ام از ترمزهای abs استفاده شده است که با در اختیار داشتن سیستم هوشمند ضد لغزش، عملکردهای چرخ جلو و عقب تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کرده است.
فرمان
فرمان یکی از مهم‌ترین اجزا در خودروها به حساب می‌آید. سازندگان ولوو اف ام با قرار دادن سوکت های برق ۱۲ و ۲۴ ولت در این کامیون ولوو این امکان را فراهم کرده‌اند که بتوان خروجی AUX – USD برای سیستم صوتی را افزایش داد و در نتیجه عملکرد بهتری را از آن شاهد بود.
از طرفی دیگر شما می‌توانید صندلی این کامیون ولوو را در جهت‌های مختلف تنظیم کنید. با وجود سیستم تهویه مطبوع و گرمکن برقی که در کامیون ولوو وجود دارد، راحتی بسیار بیشتری برای راننده و سرنشینان ایجاد خواهد شد. علاوه بر این شما این امکان را دارید که زاویه فرمان و ارتفاع آن را تنظیم کنید که این موضوع نه فقط ورود و خروج آن را آسان‌تر می‌کند بلکه با انجام این کار به رانندگی خود تسلط بیشتری خواهید داشت.
از جمله آپشن های گوناگونی که بر روی فرمان کامیون ولوو fm قرار دارد می‌توان به دکمه‌های کنترل و سیستم صوتی اشاره کرد. مانند بسیاری دیگر از کامیون‌های مشهور ساخته شده، کامیون ولوو اف ام با در اختیار داشتن چند محل نگهداری ابزار، سادگی نشستن در کامیون برای جاده‌ها و سفرهای طولانی را برای شما آسان‌تر خواهد کرد. همچنین برخی از مدل‌های ولوو دارای تختخواب‌هایی هستند که رانندگان می‌توانند بر روی آن آن‌ها استراحت کنند.

قدرت موتور
کامیون ولوو اف ام این امکان را دارد که ۳ پیشرانه مختلف D13B، D11C و D13C را ارائه دهد. مهم‌ترین موضوعی که درباره قدرت موتور کامیون ولوو fm وجود دارد این است که تمام موتورهایی که بر روی این کامیون ولووها قرار داده می‌شوند به کمک تکنولوژی ‏csr و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ هستند. موتورهای شش سیلندر این کامیون ولوو که ۱۰/۸ لیتری هستند می‌توانند قدرتی معادل ۳۳۰ تا ۴۵۰ اسب بخار تولید کنند. موتورهای ۱۲/۸ لیتری این کامیون‌ها به سیستم توربو شارژ و اینترکولر مجهز هستند و می‌توانند قدرتی به اندازه ۳۶۰ و ۴۴۰ اسب بخار تولید کنند.
گیربکس
کمپانی ولوو از گیربکس‌های ۱۴ ساعته دستی بر روی کامیون ولوو اف ام استفاده کرده است. این گیربکس‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که قدرت تولید شده در موتور بتواند به راحتی به چرخ ها انتقال پیدا کند. گیربکس ۱۲ ساعته اتوماتیک در حال حاضر یکی از بهترین گیربکس‌هایی است که در بازار وجود دارد. این گیربکس دقیقا به همین شکل بوده و شما با استفاده از آن می‌توانید بهترین تجربه رانندگی از یک خودرو سنگین را دریافت کنید.
از جمله مزایای استفاده از گیربکس اتوماتیک می‌توان به مصرف سوخت پایین‌تر و صدا و وزن بسیار کمتر اشاره کرد. از طرفی دیگر شرکت ولوو با طراحی گیربکس ۶ ساعته اتوماتیک استفاده از کامیون ولوو اف ام را در مسافت‌های کوتاه بسیار آسان و لذت‌بخش می‌کند.
اتاق کامیون
اتاق کامیونی که برای ساخت کامیون ولوو fm استفاده شده است از ویژگی‌ها و مشخصات زیر بهره‌مند هستند:
  • بهره گیری از صندلی راننده تمام بادی، اتوماتیک و قابل تنظیم
  • بالابر برقی اتاق
  • سیستم تهویه مطبوع، کولر و بخاری تمام اتوماتیک
  • تعلیق عقب اتاق بادی
  • صندلی کمک راننده قابل تنظیم
  • آینه قیچی
  • آینه‌های کناری گرمکن دار و با قابلیت تنظیم الکتریکی
  • برف پاک کن و شیشه شور چند زمانه
  • دریچه سقف برقی
  • شیشه بالابر برقی
  • تجهیزات استاندارد
 
 

باتری ماشین سنگین

باتری خودرو یکی از قطعات بسیار مهم در هر خودرویی به حساب می‌آید. به این خاطر که باتری‌ها و وظایف زیادی بر عهده دارند که از جمله آن می‌توان به روشن کردن لامپ‌ها، راه اندازی خودرو، شارژ گوشی، روشن کردن سیستم صوتی، تصویری، رادیو، استفاده از تجهیزات تهویه هوا، برف پاکن، شیشه بالابر برقی و... اشاره کرد.
به همین جهت ضروری است که طول عمر باتری ماشین را بدانید و نشانه‌هایی که می‌گوید زمان تعویض آن فرا رسیده است را بشناسید. در این مقاله می‌خواهیم درباره عمر مفید باتری ماشین صحبت کنیم و هر آنچه را که نیاز است درباره طول عمر مفید باتری ماشین بدانید به شما بگوییم.
عمر مفید باتری ماشین چقدر است؟
طول عمر مفید باتری ماشین به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از آنجایی که باتری ماشین وظایف متعددی در داخل ماشین ایفا می‌کند در نتیجه اگر باتری تمام شود سیستم تهویه هوا و دیگر وسایل برقی خودرو روشن نخواهد شد. عوامل مختلفی برای محاسبه عمر مفید باتری ماشین وجود دارد. به عنوان مثال اگر فروشنده عمر مفید باتری خودرو را حدود 50 هزار کیلومتر تخمین بزند، باید بدانید که این عدد در رانندگی برون‌شهری و درون‌شهری متفاوت است.
به طور معمول در هنگام خرید باتری خودرو اگر مشخصات آن را بررسی کنید متوجه می‌شوید که طول عمر مفید آن ذکر شده است اما با این حال طول عمر باتری کاملاً بستگی به نحوه استفاده شما از خودرو و مسافت طی شده دارد.
خرید انواع فن موتور خودروهای سنگین از فروشگاه تهران یکتا
عمر مفید باتری ماشین چند سال است؟
از نظر بسیاری از تولیدکنندگان باتری خودرو، می‌توان عمر مفید باتری ماشین را حدود 2 تا 3 سال در نظر گرفت. البته نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که این مقدار می‌تواند با مراقبت و نگهداری درست شما از خودرو و باتری حداکثر تا 5 سال نیز افزایش پیدا کند.
چه دلایلی باعث کاهش عمر مفید باتری می‌شوند؟
دلایل متعددی وجود دارد که از عمر مفید باتری ماشین را می‌کاهد. با این حال اگر نسبت به این دلایل آگاهی کافی داشته باشید می‌توانید طول عمر باتری ماشین را افزایش دهید. از جمله این دلایل عبارت‌اند از:
اشتباهات راننده
تمام افرادی که صاحب خودرو هستند حداقل برای یکبار هم که شده برایشان پیش آمده است که بدون خاموش کردن سیستم الکتریکی خودرو موتور آن را خاموش کنند. این موضوع به خصوص هنگامی که پس از گذراندن یک روزه سخت کاری به خانه برمی‌گردید یا هنگامی که حواستان پرت می‌شود بیشتر اتفاق می‌افتد.
به عنوان مثال احتمال اینکه یادتان برود سیستم صوتی، چراغ‌های خودرو و یا سیستم تهویه هوا را خاموش کنید زیاد است. در این هنگام وقتی که خودرو را خاموش می‌کند و می‌روید به احتمال بسیار زیاد تا صبح باتری خودرو تخلیه شده یا اینکه بسیار ضعیف می‌شود. این موضوع باعث کوتاه شدن طول عمر مفید باتری می‌شود.
آب‌وهوای بیش ‌از حد سرد یا گرم
آب و هوا تأثیر بسیار زیادی بر کوتاه شدن عمر باتری خودروها دارد. به این صورت که در مناطق گرمسیر به طور معمول طول عمر باتری خودرو بسیار کمتر است. به این خاطر که موتور خودرو گرمای زیادی تولید می‌کند و اگر در گرمای شدید به رانندگی ادامه دهید این حرارت شدید باعث تبخیر مایع باتری خودرو می‌شود و باعث آسیب رساندن به ساختار داخلی باتری می‌شود. از طرفی دیگر اگر هوا بیش از اندازه سرد باشد باز هم عمر مفید باتری زودتر به پایان می‌رسد.
برق دزدی ماشین
در برخی از خودروها سیستم الکترونیک به دلایل متفاوتی برق دزدی می‌کند. اگر هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف نکنید عمر مفید باتری ماشین سنگین بسیار زودتر از حد معمول به پایان می‌رسد.
مشکل در سیستم شارژ باتری
اگر سیستم شارژ باتری خودرو مشکل داشته باشد باتری بسیار زود تخلیه می‌شود. برخی از خودروها انرژی مورد نیاز برای چراغ، رادیو و دیگر سیستم‌های خود را از دینام تأمین می‌کنند. در نتیجه اگر دینام مشکل داشته باشد به عنوان مثال تسمه‌های آن کشش کافی نداشته باشند ممکن است باعث تخلیه کردن زود هنگام باتری خودرو شوند.
معیوب ‌بودن دینام
دینام باعث شارژ شدن باتری خودرو می‌شود. بنابراین اگر دیود دینام دچار مشکل شود باتری را بسیار ضعیف خواهد کرد. دینام معیوب می‌تواند حتی هنگامی که موتور خودرو خاموش است شارژ را به جریان انداخته و باتری را به صورت کامل تخلیه کند
توقف‌های پشت ‌سر هم در فواصل کوتاه
یکی دیگر از دلایلی که باعث کاهش عمر مفید باتری ماشین می‌شود خاموش کردن خودرو به صورت چند باره، پشت سر هم و در فاصله‌های کوتاه است. به عنوان مثال فرض کنید که به قصد خرید با خودروتان بیرون می‌روید و جلوی هر مغازه‌ای که می‌ایستید خودرو را خاموش کرده، مواد غذایی را تهیه می‌کنید و همین روند را چندین بار ادامه می‌دهید. اگر عادت دارید که زیاد به این شکل رانندگی کنید مطمئن باشید که عمر باتری خودرو را کوتاه می‌کنید.
دلیل این موضوع این است که باتری خودرو در هنگام روشن کردن ماشین بیشترین میزان انرژی را تأمین می‌کند. اما وقتی در مدت زمان کوتاهی آن را خاموش می‌کنید، دینام نمی‌تواند فرصت کافی برای شارژ مجدد باتری پیدا کند. به همین جهت باتری سخت‌تر کار کرده و به مرور زمان ضعیف می‌شود.

کابل باتری پوسیده یا شل ‌شده
اگر اتصالات باتری خودرو شما مشکل داشته باشند سیستم شارژ نمی‌تواند به درستی هنگام رانندگی باتری خودرو را شارژ کند. در نتیجه باید حتماً کابل‌های باطری و اتصالات آن را بررسی کنید که پوسیده نشده باشند و یا شل نباشند. به این خاطر که کابل‌های شل شده نمی‌توانند جریان الکتریکی را به درستی انتقال دهند و باعث می‌شود تا باتری خودرو به سختی موتور را راه‌اندازی کند.
چگونه متوجه شویم که عمر مفید باتری رو به اتمام است؟
خوشبختانه نشانه‌های تمام شدن یا ضعیف شدن باتری خودرو مشخص هستند. بنابراین به راحتی می‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید. از جمله این علائمی که نشان می‌دهند عمر باتری شما رو به پایان است و باید آن را هر چه سریع‌تر تعویض کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
چند سال از عمر باتری می‌گذرد
همان‌طور که گفته شد، به طور معمول باتری ماشین عمری حدود دو تا سه سال یا حداکثر پنج سال دارد. در نتیجه اگر چندین سال است که باتری خود را تعویض نکرده‌اید دیگر وقت آن رسیده است که دست به کار شوید.
چراغ چک موتور روشن می‌شود
چراغ چک موتور هنگامی که روشن می‌ماند به مشکلات زیادی در خودرو ارتباط داده می‌شود. با این حال یکی از این مشکلات تمام شدن عمر مفید باتری ماشین است. به طور معمول هنگامی که چراغ چک موتور روشن می‌شود اولین چیزی که باید بررسی شود باتری خودرو است.
اگر نشانه‌های دیگر به اندازه کافی اطمینان ‌بخش بودند که متوجه شوید مشکل از باتری است باید سریع‌تر آن را تعویض کنید. در غیر این صورت باید حتماً خودرو را به تعمیر کار ببرید تا مشکلات احتمالی دیگر را بررسی کند.
موتور با سرعت همیشگی روشن نمی‌شود
موتور خودرو باید بلافاصله پس از زدن استارت روشن شود. بنابراین اگر با چند بار استارت زدن خودرو شما دیر روشن می‌شود و دیر شروع به کار می‌کند قطعاً مشکل در باتری یا دینام خودرو است.
موتور اصلاً روشن نمی‌شود
در این حالت به طور معمول خودرو در هنگام استارت زدن شروع به احتراق می‌کند، اما با این حال موتور روشن نمی‌شود. اگر بعد از چند بار کلیک، موتور خودرو روشن شد نشان می‌دهد که باتری مقدار بسیار کمی برق دارد. این موضوع نشان دهنده این است که باتری خودرو ضعیف شده. اما اگر خودرو به طور کلی روشن نشود یعنی عمر باتری به پایان رسیده است.

کم‌ نور شدن چراغ‌های جلو
یکی از عمده‌ترین نشانه‌هایی که به شما می‌گوید عمر باتری خودرو دارد به پایان می‌رسد کم نور شدن چراغ‌های جلو خودرو است. به این خاطر که در این حالت باتری نمی‌تواند به مقدار کافی به چراغ‌های جلو خودرو برق رسانی کند.
این موضوع را می‌توانید به خصوص هنگامی که در جاده چراغ‌های پرنور خودروهای دیگر را مشاهده می‌کنید متوجه شوید و یا اینکه احساس کنید در شب نمی‌توانید به خوبی جاده را ببینید.
چند راهکار مهم برای افزایش طول عمر باتری
برای اینکه بتوانید عمر مفید باتری خودروی‌تان را افزایش دهید باید از آن به خوبی نگهداری کنید. در ادامه می‌خواهیم برخی از راهکارهایی که به افزایش طول عمر باتری کمک می‌کند را به شما بگوییم:
  • خاموش کردن خودرو در فاصله‌های کوتاه مدت را محدود کنید.
  • هنگامی که خودروی‌تان را خاموش می‌کنید حتماً مطمئن شوید که سیستم صوتی، رادیو و چراغ‌ها را به طور کامل خاموش کرده‌اید.
  • همیشه بررسی کنید که باتری شل نشده باشد. به خصوص اگر به طور مداوم در مسیرهایی که پر از دست انداز هستند رانندگی می‌کنید پس از مدتی باتری خودرو شل می‌شود. به این صورت که پایانه‌ها و اتصالات در جای خود لق می‌زنند. در این هنگام احتمال ضعیف شدن باتری و یا ایجاد اتصال کوتاه داخلی وجود خواهد داشت. بنابراین باید حتماً باتری را به طور مرتب بررسی کنید که سر جای خود محکم باشد.
  • دائماً باتری خودرو و پایانه‌های آن را تمیز نگه دارید. برای تمیز کردن باطری خودرو می‌توانید از یک مسواک آغشته به مخلوط جوش شیرین و آب استفاده کنید. آن را روی کثیفی‌ها و گرد و غبار بکشید تا پاک شود. سپس با استفاده از آب سرد روی آن را اسپری کنید و در نهایت باتری خودرو را خشک کنید.
  • لازم است هر از چند گاهی باتری را آزمایش کنید. به این صورت که ولتاژ خروجی باتری را با استفاده از دستگاه مخصوص اندازه بگیرید. اما اگر این دستگاه را ندارید از یک مکانیک کمک بگیرید.
  • هنگامی که ماشین در حالت درجا کار می‌کند کولر، رادیو و دیگر وسایل الکتریکی را موقتا خاموش کنید.
  • اگر از خودروی‌تان زیاد استفاده نمی‌کنید، در طول هفته حداقل برای یک بار هم که شده حتماً رانندگی کنید تا باتری ماشین به طور کامل تخلیه نشود.
  • خودروی‌تان را هر از چند گاهی برای سرویس نزد مکانیک ببرید.
 
 
 
 
 
 

علت لرزش فرمان ماشین

یکی از مشکلات متداولی که اغلب رانندگان خودروهای سبک و سنگین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند لرزش فرمان خودرو است. در خودروهای پیشرفته و جدید می‌توان آن را بر روی کروزر قرار داد و با خیال راحت و بدون هیچ‌گونه لرزشی به رانندگی ادامه داد. اما هنوز هم برخی از افراد از خودروها و سیستم‌های قدیمی استفاده می‌کنند. این خودروها به صورت دستی هدایت می‌شوند در نتیجه ممکن است گاهی اوقات لرزش فرمان را در آن‌ها مشاهده کنید.
از آنجایی که فرمان یکی از اجزای بسیار مهم برای نگه داشتن کنترل وسیله نقلیه است بنابراین در صورت وجود این مشکل باید سریعاً اقدامات لازم را برای برطرف کردن آن انجام دهید. در این مقاله می‌خواهیم درباره علت لرزش فرمان، لرزش ماشین هنگام حرکت و... صحبت کنیم. پس اگر مایل هستید تا با دلایل این اتفاق آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.
از جمله دلایل گوناگونی که باعث لرزش فرمان می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تنظیم نبودن لاستیک
یکی از شایع‌ترین دلایل لرزش فرمان تنظیم نبودن یا بالانس نبودن لاستیک است. اگر لاستیک خودرو تنظیم نباشد قطعاً فرمان ماشین در سرعت‌های بالا با لرزش مواجه خواهد شد. به طوری که اگر سرعت شما بالاتر از ۹۰ کیلومتر باشد. فرمان تکان‌های شدیدی خواهد خورد.
با این حال اگر لاستیک شما تنظیم نباشد در سرعت‌های پایین دچار مشکلی نخواهید شد. نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که تنظیم نبودن لاستیک می‌تواند از طول عمر مفید آن بکاهد.
کم باد بودن لاستیک‌های ماشین
کم باد بودن لاستیک‌های خودرو یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان در سرعت بالا است. کم باد بودن لاستیک‌های خودرو در سرعت بالا می‌تواند برای راننده و سرنشینان بسیار خطرساز باشد. هنگامی که شما بدون توجه به باد لاستیک خودرو به رانندگی ادامه می‌دهید در هر لحظه ممکن است خطری در کمین شما باشد و از طرفی دیگر کنترل ماشین نیز بسیار دشوار می‌شود. جدا از تمام این مشکلات کم باد بودن لاستیک حتی می‌تواند به ترکیدگی لاستیک‌ها نیز ختم شود.

از شکل افتادن لاستیک ماشین
از بین رفتن آج‌ها و یا جدا شدن تسمه‌ها همگی نشانه فرسودگی لاستیک خودرو و از شکل افتادن آن‌ها هستند. در این هنگام حتی زمانی که با سرعت بسیار کم نیز به رانندگی خود ادامه می‌دهید متوجه لرزش فرمان و ماشین می‌شوید. در صورت وجود این مشکل بهتر است هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را برای تعویض لاستیک خودرو انجام دهید.
خرابی بلبرینگ‌های چرخ و لاستیک
بلبرینگ‌های خودرو به طور معمول طول عمر بالایی دارند. اما عواملی مانند رانندگی در مسافت‌های زیاد می‌تواند باعث کاهش طول عمر آن‌ها شود؛ در نتیجه با مراجعه به تعمیرگاه می‌توانید هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنید.
خرابی جلوبندی ماشین
مشکل داشتن و یا خرابی جلوبندی خودرو یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان است. در صورتی که جلوبندی خودرو ایراد داشته باشد هنگام رانندگی در سرعت بالا با لرزش فرمان مواجه خواهید شد. از طرفی دیگر لرزش ماشین در سرعت بالا هم می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی جلوبندی ماشین باشد.

علت لرزش ماشین در حالت ایستاده
فرسودگی اجزای فرمان
نکته بسیار مهم این است که فرمان خودرو مانند دیگر اجزا خودرو با گذشت زمان دچار مشکلات و فرسودگی می‌شوند. بنابراین اگر در زمان دور زدن، فرمان به سختی کار می‌کند به احتمال بسیار زیاد دچار فرسودگی شده است. برای مقابله با این مشکل بهتر است انتهای تای راد را عوض کنید.
علت لرزش ماشین در حالت ایستاده
شاید شما هم گاهی اوقات با لرزش فرمان و لرزش ماشین در حالت ایستاده رو به رو شده باشید. بنابراین باید علت لرزش ماشین در حالت ایستاده را پیدا کنید. مواردی مانند وجود ایراد در انژکتور خودرو، سوخت کثیف، خراب بودن شمع‌ها و یا سنسور جریان هوا می‌تواند از جمله مهم‌ترین دلایل لرزش فرمان در حالت ایستاده باشد.
از جمله دیگر مواردی که در لرزیدن فرمان در حالت ایستاده بی‌تأثیر نیستند می‌توان به مشکل داشتن قطعات الکتریکی، خرابی سنسور اکسیژن، مشکل داشتن پمپ سوخت و مسدود شدن فیلتر سوخت اشاره کرد.
علت لرزش فرمان در سرعت بالا
اگر تا به حال هنگام رانندگی در سرعت‌های بالا با لرزش فرمان مواجه شدید باید بدانید که این موضوع هم دلایل مخصوص به خود را دارد. علت لرزش فرمان در سرعت بالا به دلیل خرابی سیبک است. سیبک نقش بسیار مهمی در فرمان پذیری خودرو دارد بنابراین در صورتی که این قطعه با مشکلی مواجه شود خودرو لرزش‌های زیادی را تجربه خواهد کرد. از جمله دلایلی که باعث به وجود آمدن مشکلات در سیبک می‌شود می‌توان به شل بودن چرخه، معیوب شدن فرمان و یا مشکل داشتن شاسی اشاره کرد.
علت لرزش فرمان در حالت درجا
خیلی اوقات پیش آمده که هنگام روشن کردن خودرو متوجه لرزش فرمان خودرو می‌شوید. در این هنگام ممکن است نگران شوید که چه مشکلی برای ماشین پیش آمده است. علت لرزش فرمان در حالت درجا را می‌توان ایراد در سیستم هیدرولیک خودرو دانست. این موضوع یکی از مواردی است که نمی‌توانید خودتان به تنهایی برای رفع ایراد آن اقدامات لازم را انجام دهید. بلکه حتماً نیاز است تا از یک تعمیرکار کمک بگیرید.
تعمیرکارها برای رفع علت لرزش فرمان در حالت درجا تلاش می‌کنند تا در مرحله اول از طریق هواگیری سیستم هیدرولیک خودرو را رفع ایراد کنند. البته این هواگیری می‌تواند توسط راننده نیز انجام شود، اما اگر شما با مسائل فنی آشنایی زیادی ندارید می‌توانید از تعمیرکار برای انجام این کار کمک بگیرید.
علت لرزش فرمان هنگام ترمز
لرزش فرمان هنگام ترمز یکی دیگر از موارد شایعی است که در خودروهای زیادی هنگام ترمز گرفتن مشاهده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید روغن ترمز در خودرو باعث می‌شود تا نیروی ترمز به تمام قسمت‌های خودرو به صورت کاملاً یکسان وارد شود. اما در صورتی که این نیرو نتواند به همه بخش‌ها یکسان وارد شود، یک لاستیک فشار بیشتری را متحمل خواهد شد. بنابراین فرمان دچار لرزش می‌شود و یا به یک سمت انحراف پیدا می‌کند.
علت لرزش فرمان هنگام ترمز می‌تواند از شکستگی روتور ترمز باشد. روتور ترمز بخش مهمی از مجموعه ترمز در خودرو است که به محض گرفتن ترمز از طریق لنت فشرده می‌شود. اگر این قطعه دچار فرسودگی باشد لنت ترمز نمی‌تواند به خوبی آن را فشرده کند و همین موضوع باعث ایجاد لرزش در فرمان می‌شود.
علت دیگر لرزش فرمان هنگام ترمز می‌تواند به کالیپر ترمز بستگی داشته باشد. اگر هر بار که ترمز می‌گیرید بویی مانند سوختگی را احساس می‌کنید به احتمال بسیار زیاد کالیپر ترمز خودروی شما دچار مشکل شده است و باید حتماً برای رفع ایراد آن اقدامات لازم را انجام دهید.
علت لرزش فرمان ماشین
علت لرزش فرمان در سرعت پایین
علت لرزش فرمان در سرعت پایین هیچ‌گونه ربطی به خودروهای قدیمی و مدرن ندارد. به این خاطر که این مشکل می‌تواند در هر ماشینی اتفاق بیفتد. برای آن که اجازه ندهید لرزش فرمان در سرعت پایین به خودروی شما غلبه کند باید با دلایل اصلی این اتفاق آشنا شوید. از جمله دلایل متعدد لرزش فرمان در سرعت پایین عبارت‌اند از:
صاف شدن لاستیک‌ها
به طور معمول در خودروها لاستیک‌هایی که در قسمت عقب قرار می‌گیرند دیرتر از لاستیک‌هایی که در قسمت جلو قرار دارند فرسوده می‌شوند. بنابراین باید دقت داشته باشید که وضعیت لاستیک‌ها را بررسی کنید تا لاستیک‌ها صاف نشده باشند. قبل از اینکه لاستیک خودرو دچار خوردگی و صاف شدگی شود حتماً آن‌ها را تعویض کنید تا جلوی لرزش فرمان خودرو را بگیرند.
صاف شدن لاستیک و لرزش فرمان ماشین
فشار نامناسب در لاستیک‌ها
برای هر نوع لاستیکی تعیین می‌شود که تا چه میزان فشار باید به آن وارد شود تا نترکد. این موضوع کاملاً روشن است که لاستیک‌های ضعیف‌تر فشار کمتری را می‌توانند تحمل کنند و در لاستیک‌های قوی‌تر این میزان فشار افزایش پیدا می‌کند. برای آنکه بتوانید فشارهای وارد شده به لاستیک‌های عقب و جلو خودرو را به تعادل برسانید لازم است هر چند ماه یک‌بار لاستیک‌های عقب و جلو خودرو خود را با یکدیگر تعویض کنید.
ایراد در میله‌های داخلی و خارجی
یکی از عواملی که باعث حفظ تعادل خودرو می‌شود و از طرفی دیگر باعث علت لرزش فرمان خودرو در سرعت‌های پایین است وجود میله‌های داخلی و خارجی هستند. این میله‌ها می‌توانند چرخ‌های خودرو را نگه دارند بنابراین در صورتی که مشکلی در آن‌ها ایجاد شود تعادل لاستیک خودرو به هم می‌ریزد و در نتیجه لرزش فرمان در سرعت پایین احساس خواهد شد.
خرابی فنر تعلیق خودرو و لرزش ماشین
ایراد در فنر تعلیق خودرو
فنرهایی که در سیستم تعلیق ماشین به کار گرفته می‌شوند در واقع برای به حداقل رساندن ضربه‌های وارد شده به بخش داخلی خودرو هستند. اگر در این فنرها ایرادی ایجاد شود، تکان ها و ضربه‌هایی به قسمت داخلی و اتاق خودرو وارد می‌شود. بنابراین شما لرزش را در فرمان ماشین احساس خواهید کرد. این مورد یکی از شایع‌ترین علت‌های لرزش فرمان در سرعت پایین است.
ایرادات موتور ماشین
کارکرد موتور ماشین نیز می‌تواند در لرزش فرمان تأثیرگذار باشد. این مشکل می‌تواند مربوط به شمع ماشین و سیستم سوخت خودرو باشد. گیربکس خودرو یکی از قطعات بسیار مهمی است که وظیفه آن حرکت خودرو و انتقال قدرت موتور به چرخ و تنظیم سرعت موتور است. بنابراین اگر گیربکس شما بنا به هر دلیلی خراب شود باید حتماً اقدامات لازم را برای تعمیر یا تعویض آن انجام دهید.
ایراد در یاتاقان ماشین
یاتاقان خودرو نقش اتصال بدنه و چرخ را بر دوش دارد. از طرفی دیگر این قطعه می‌تواند تعادل خودرو را نیز حفظ کند. با این حال مانند بسیاری دیگر از قطعات ماشین یاتاقان هم زمان دچار فرسودگی می‌شود. فرسوده شدن این قطعه باعث می‌شود تا تعادل خودرو رفته رفته از بین برود. در نتیجه می‌توان ایراد در یاتاقان را یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان در سرعت پایین دانست. اگر این بخش دچار آسیب شود می‌تواند هزینه زیادی روی دست شما بگذارد.
ایراد در صفحه کلاچ
یکی دیگر از دلایلی که باعث لرزش فرمان در سرعت پایین می‌شود ایراد در صفحه کلاچ است. اگر صفحه کلاچ ایراد داشته باشد ماشین دچار تکان های ناگهانی شده و فرمان نیز می‌لرزد.
خرابی صفحه کلاچ و لرزش فرمان
سخن پایانی
در این مقاله تمام دلایل لرزش ماشین هنگام حرکت و لرزش فرمان را با یکدیگر بررسی کردیم و راهکارهایی برای رفع این ایرادها ارائه دادیم. لرزش فرمان همان‌طور که در این مقاله هم گفته شد، می‌تواند در صورت سهل انگاری باعث به وجود آمدن مشکلات ناگواری برای شما شود. در نتیجه اگر کوچک‌ترین ایراد و لرزشی در خودرو و فرمان ماشین مشاهده کردید حتماً در اولین فرصت اقدامات لازم را برای رفع ایراد انجام دهید.
 
 
 
 

انواع ریتاردر ماشین سنگین

حتما تا به حال پیش آمده که سوار اتوبوس‌های بین‌شهری و یا اتوبوس‌های درون‌شهری شده باشید و متوجه شوید که راننده تنها با تکان دادن اهرمی که روی داشبورد قرار دارد اقدام به کم کردن سرعت خود بدون اینکه پدال ترمز را فشار دهد می‌کند؛ به این اهرم ریتاردر می‌گویند. در ادامه می‌خواهیم درباره ریتاردر ماشین سنگین صحبت کنیم و به بررسی خرابی ریتاردر ماشین سنگین، ریتاردر اتوبوس اسکانیا و... بپردازیم.
ریتاردر چیست؟
ریتاردر به عنوان یک نوع ترمز، بیشتر در ماشین‌های سنگین، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف ریتاردر افزایش بازدهی ترمز، کاهش سرعت و کاهش استهلاک لنت و ترمز است. ریتاردرها در گیربکس‌ها و توسط شرکت اسکانیا مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین ریتاردر اتوبوس اسکانیا نسبت به دیگر اتوبوس‌های جهان شناخته‌شده‌تر است.
برای خرید لوازم یدکی کامیون از تهران یکتا کلیک کنید.
البته نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که این ترمزها در واقع به عنوان یک ترمز کمکی نیز به کار می‌روند و یک راننده حرفه‌ای و با سابقه می‌تواند به طور هم‌زمان از هر دو ترمز استفاده کند. ریتاردر می‌تواند در ماشین‌های بسیار سنگین مانند تریلرها در صورتی که ترمزهای اصلی در کنار آن مورد استفاده قرار نگیرد بسیار خطرناک باشد. زیرا هنگامی که راننده تریلر و ماشین‌ سنگین تنها از ریتاردر استفاده می‌کند و ترمز را فشار نمی‌دهد باعث می‌شود که کامیون به ایستادن و تریلر به حرکت کردن تمایل داشته باشد؛ بنابراین این کار باعث به هم خوردن تعادل ماشین سنگین می‌شود و در نتیجه کامیون قیچی می‌کند. این اتفاق به خصوص در روزهای بارانی و جاده‌های خیس که مقدار اصطکاک بسیار پایین می‌آید اتفاق می‌افتد.
وظیفه ریتاردر چیست؟
ریتاردرها علاوه بر اینکه می‌توانند استهلاک لوازم مصرفی مانند لنت‌ها و لاستیک‌ها را به حداقل ممکن برسانند، به راننده کمک می‌کنند تا بتواند خودرو را بهتر کنترل کند و از ترمز کمتری استفاده کند.
به طور کلی باید گفت هنگامی که راننده‌ای ریتاردر خودرو را فعال می‌کند، موتور سعی می‌کند خاموش شود، اما گرانشی که به آن وارد می‌شود مانع از خاموش شدن خودرو می‌شود. از آنجایی که این اتفاق در داخل ماشین انجام می‌شود در نتیجه سرعت ماشین کاهش پیدا می‌کند.
انواع ریتاردر ماشین سنگین
در ماشین‌های سنگین از ریتاردرهای مختلفی استفاده می‌شود که از جمله متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ریتاردر گیربکسی یا هیدرولیکی
این مدل ریتاردرها بیشتر در اتوبوس‌های اسکانیا به کار برده می‌شوند و عملکرد آن‌ها به این صورت است که داخل ریتاردر یک لیوان بزرگ وجود دارد که به آن آکولوموتور گفته می‌شود و درون آن پر از روغن هست. این ریتاردرها روی گیربکس نصب می‌شوند و هنگامی که راننده ریتارد را فعال می‌کند، از داخل یک شیر، باد آزاد می‌شود.
همچنین نکته مهم دیگر این است که گیربکس و چرخ‌دنده ریتاردر هیچ‌گونه تماسی با یکدیگر ندارند. در نتیجه از آنجایی که فاصله بین چرخ دنده ریتاردر و گیربکس بسیار کم است؛ روغنی که با فشار از آکولوموتور آزاد می‌شود در میان چرخ‌دنده‌ها قرار می‌گیرد و در نتیجه اصطکاک ایجاد می‌شود و سرعت چرخ دنده گیربکس کاهش پیدا می‌کند. اما ریتاردرهای هیدرولیکی مزایای زیادی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • این ریتاردرها به طور معمول پس از دو سال با صرفه‌جویی در مصرف کفشک‌های ترمز و پدها باعث جبران کردن هزینه‌های اولیه می‌شوند و هزینه‌های کلی کار را بسیار کاهش می‌دهد.
  • به دلیل کنترل الکترونیکی در این ریتاردر، قابلیت ادغام کردن آن با سیستم‌هایی مانند سیستم کروز کنترل فعال نیز وجود دارد.
  • ریتاردر هیدرولیکی از ساختمان سبک و کم حجمی تشکیل می‌شود.
  • قرار داشتن این ریتاردر در خودرو باعث بالا رفتن ایمنی فعال می‌شود و در نتیجه قابلیت اعتماد به خودرو برای حرکت با سرعت‌های بسیار بالاتر افزایش پیدا می‌کند.
  • باعث رانندگی بهتر و کنترل هر چه بیشتر خودرو در سراشیبی‌ها می‌شود.
ریتاردر مگنتی یا برقی
نوع دیگری از ریتاردر ماشین سنگین، ریتاردر برقی یا مگنتی است به طوری که بیشتر در اتوبوس‌های قدیمی قابل‌مشاهده هستند. البته لازم به ذکر است که این نوع ریتاردرها روی خودروهایی مانند رنو نیز قابل‌نصب هستند.
مزیتی که این ریتاردر نسبت به انواع دیگر آن دارد این است که انعطاف‌پذیری بالایی در محل نصب خود دارد. در ریتاردرهای برقی روتور به شفت چرخان ورودی متصل است و استاتور به شاسی خودرو اتصال پیدا می‌کند. در نتیجه بین روتور و استاتور هیچ‌گونه سطح تماسی به جز هوا وجود نخواهد داشت. هنگامی که راننده ریتاردر برقی را فعال می‌کند، جریان الکتریکی از درون باتری به سیم پیچ استاتور جاری می‌شود و در نتیجه میدان مغناطیسی در اطراف روتور به وجود می‌آید. این میدان مغناطیسی باعث به وجود آمدن جریان گردابی در روتور و ایجاد یک میدان مغناطیسی در جهت مخالف در اطراف استاتور می‌شود. به علت تفاوت جهت‌ها در خطوط میدان، چرخش روتور کاهش پیدا می‌کند و در نهایت باعث پایین آمدن سرعت خودرو می‌شود.
ریتاردر سوپاپی
این نوع از ریتاردرها به طور معمول در اتومبیل‌های مدل ۸۹ به بعد بنز و ولوو مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگامی که راننده ریتاردر سوپاپی را فعال می‌کند، مقداری از دریچه اگزوز بسته می‌شود. ریتاردرهای سوپاپی مانند ریتاردرهای هیدرولیکی نیز دارای چندین مرحله مختلف هستند. اما شباهت این ریتاردرها بیشتر به خفه کن است. به طوری که اگر دائم از آن‌ها استفاده شود، می‌تواند آسیب‌های زیادی را به موتور خودرو وارد کند. از این ریتاردرها در مواقعی که موتور بسیار داغ و بسیار سرد است نمی‌توان استفاده کرد زیرا باعث بریدن سوپاپ‌ها می‌شود.
ریتاردر چند مدل سنسور دارد؟
روی ریتاردرها معمولاً سه سنسور وجود دارد که هر کدام از این سنسورها وظایف خاص خود را دارند. این سنسورها عبارت‌اند از:
سنسور فشار روغن
ابن سنسورها میزان فشار روغن در ریتاردرها را مورد سنجش قرار می‌دهند. هنگامی که فشار روغن پایین باشد، چراغ روی آمپر خودرو به طور خودکار روشن می‌شود. در این حالت ریتاردر دیگر نمی‌تواند عملکرد خود را در حالت اتوماتیک ادامه دهد.
سنسور دمای آب ریتاردر
این سنسور بر روی سردکن آب ریتاردر نصب می‌شود.
سنسور دمای روغن
این سنسور وظیفه دارد تا دمای روغن داخل ریتاردر را نشان دهد. نکته مهمی که در اینجا باید توجه داشته باشید این است که اگر سنسورهای دمای روغن و دمای آب خراب شوند، ریتاردر دیگر نمی‌تواند مانند سابق به عملکرد خود ادامه دهد، اما اگر سنسور فشار روغن خراب شود چراغ روی نمایشگر آمپر روشن می‌شود و ریتاردر به طور کامل از بین نمی‌رود.
خرابی ریتاردر ماشین سنگین
مانند بسیاری از قطعات دیگر، ریتاردرها هم روزی خراب می‌شوند. بیشتر خرابی این قطعات به دلیل کاسه نمد آن‌ها است که بین ریتاردر و گیربکس قرار دارد. از آنجایی که فشار روغن در ریتاردر بالاتر از فشار روغن درون گیربکس‌ها است؛ بنابراین هنگامی که کاسه نمد آسیب ببیند روغنی که در ریتاردر وجود دارد وارد گیربکس می‌شود و میزان روغن گیربکس را بالا می‌برد، اما جای هیچ‌گونه نگرانی نیست زیرا هنگامی که کاسه نمد عوض شود این مشکل به طور کامل از بین می‌رود.
تشخیص ریتاردر و خفه کن در ماشین سنگین
خفه کن یا ترمز اگزوز که به اشتباه به آن ریتاردر نیز گفته می‌شود، یک دریچه است که در خودروهای مدل پایین‌تر در منبع اگزوز و در خودروهای مدل‌بالاتر در لوله خارجی سوپرشارژ قرار داده می‌شود. هنگامی که راننده پدال زیر صندلی را فشار می‌دهد و یا با دکمه‌ای که روی داشبورد قرار دارد دریچه را می‌بندد، سوپاپ‌ها جلوی هوای خارج شده از اگزوز را می‌گیرند و هنچنین می‌توانند جلوی گازهایی که از اگزوز خارج می‌شود را نیز بگیرند و با فشار آوردن، سرعت میل لنگ را کم می‌کنند. هنگامی که سرعت میل لنگ کاهش پیدا می‌کند باعث پایین آوردن سرعت خودرو می‌شود. همان‌طور که با خواندن این توضیح متوجه شدید خفه کن و ریتاردر کاملاً متفاوت هستند و عملکرد یکسانی ندارند، اما بسیاری از افراد گاها این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند.

 
 
 
 
 
 

تعمیر ظرفشویی کندی

برند کندی در سال 1945 در ایتالیا تأسیس شده است و یکی از برندهای پرسابقه لوازم خانگی به شمار می‌رود. ماشین‌های ظرفشویی کندی نه‌تنها بسیار بادوام و با کیفیت هستند، بلکه تضمین می‌کنند که ظروف شما به درستی و کامل تمیز شود. با این حال با اقدام فوری در صورت خرابی، هزینه تعمیر ظرفشویی کندی شما کمتر خواهد شد.
در صورت بروز هر مشکلی در ماشین ظرفشویی کندی خود تنها کافی است با تعمیرکاران متخصص و مجرب نمایندگی تعمیرات ماشین ظرفشویی کندی در پارس پشتیبان تماس بگیرید. تکنسین‌های پارس پشتیبان در کمترین زمان و با کیفیت مناسب و هزینه معقول به تعمیر ظرفشویی می‌پردازند. تا انتهای این مطلب با پارس پشتیبان همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره تعمیر ماشین ظرفشویی کندی بدانید با هم مرور کنیم.
مشکلات رایج در ماشین ظرفشویی‌ کندی 
سرویس ظرفشویی کندی به طور سالانه بهترین راه برای جلوگیری از خرابی‌های آزاردهنده‌ی این ماشین است. شناخت مشکلات رایج ماشین ظرفشویی به شما کمک می‌کند که استفاده مفیدتری از دستگاه داشته باشید و حداقل از بروز مشکلات عمیق‌تر جلوگیری نمایید یا حتی بتوانید خودتان به تعمیر ظرفشویی کندی بپردازید. در ادامه فهرستی از مهمترین موارد مشکلات رایج این ماشین را مرور می‌کنیم:
1. ماشین ظرفشویی کندی ظروف را تمیز نمی‌کند
ممکن است بارها با این مسأله مواجه شده باشید که ماشین ظرفشویی کندی شما ظرف‌ها را به درستی تمیز نمی‌کند. قبل از این که فکر کنید ماشین ظرفشویی خراب شده است، دفترچه راهنمای آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که دستگاه را بیش از حد بارگذاری نکرده‌اید. بارگیری نادرست یا استفاده از مقدار یا نوع نامناسب مواد شوینده می‌تواند باعث این مشکل شود. اگر همه این موارد درست بود، مشکل می‌تواند از پمپ تخلیه و منبع آب باشد.
2. بوهای زننده از ظرفشویی کندی شما به مشام می‌رسد
اگر این مشکل در ظرفشویی کندی شما به‌وجود آمده، ممکن است لوله‌های داخلی یا بازوهای اسپری با رسوبات مواد غذایی و نمک پوشیده شده باشند. تمیز کردن بشقاب‌ها و ظروف از آشغال‌ها قبل از قرار دادن آنها در ماشین ظرفشویی و استفاده از مقدار صحیح نرم‌کننده، احتمال بروز این مشکل را کاهش می‌دهد. بنابراین می‌توانید این بو را با اجرای یک برنامه شستشوی مناسب و یک شوینده معطر از بین ببرید. اگر مشکل برطرف نشد حتماً برای تعمیر ظرفشویی کندی خود و رفع این مشکل از یک تعمیرکار خبره کمک بگیرید.
3. نشتی از ماشین ظرفشویی کندی
نشتی ماشین ظرفشویی کندی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. این دلایل می‌تواند یکی از گزینه‌های زیر باشد:
  • ایجاد اختلال در پمپ آب
  • مشکل درب یا شلنگ
  • مشکل پمپ تخلیه
 برای جلوگیری از هرگونه خسارت بهتر است بلافاصله با یک تعمیرکار حرفه‌ای جهت تعمیر ظرفشویی کندی خود تماس بگیرید.
4. ماشین ظرفشویی کندی شما کار نمی‌کند
اگر ماشین ظرفشویی شما کار نمی‌کند ممکن است به درستی به برق وصل نشده و یا سیم‌کشی آن آسیب دیده باشد. همچنین ممکن است مشکلی در موتور محرک یا در سایر اجزای داخلی وجود داشته باشد. یکی دیگر از دلایل رایج، معیوب بودن قفل در یا سوئیچ قفل درب می‌باشد. در هر صورت بهتر است در صورت عدم رفع این مشکل با روش های ساده، با یک تکنسین حرفه‌ای تماس بگیرید.
5. ماشین ظرفشویی کندی به درستی با آب پر نمی‌شود
ماشین ظرفشویی برای کارکرد در حداکثر راندمان به یک منبع ثابت آب متکی است اما دیدن ماشین‌های ظرفشویی کندی که به درستی با آب پر نمی‌شوند، معمول است.
شایع‌ترین علت مشکلات جریان آب در ماشین ظرفشویی کندی، معیوب بودن دریچه ورودی آب است. اگر دریچه ورودی خراب باشد، ممکن است در صورت نیاز، آب را به داخل دستگاه نکشد. در این حالت معمولاً ماشین مدت زیادی بعد از این که مقدار مناسب آب را دریافت کند، تازه پر می‌شود.
مشکلات شناور ماشین ظرفشویی و سوئیچ شناور نیز می‌تواند منجر به کمبود آب یا آب بیش از حد در ماشین ظرفشویی شود. این اجزا به دستگاه اطلاع می‌دهند که چه زمانی و چه مقدار ازآب را در خود نگه دارد و ممکن است به دلیل زباله‌های موجود در دستگاه در عملکر خود دچار اختلال شوند.
6. ظرفشویی کندی شما ظروف را به درستی خشک نمی‌کند
وقتی چرخه ماشین ظرفشویی کندی کامل شد، ظروف شما باید کاملاً خشک شده و آماده نگهداری شوند. اگر ظروف پس از یک چرخه شستشو به طور محسوسی خیس بمانند، ممکن است عنصر گرمایش دستگاه مشکل داشته باشد. تنها راه برای اطلاع از کارکرد المنت گرمایش، تست آن با مولتی متر است که بهتر است به تعمیرکاران حرفه‌ای ماشین ظرفشویی سپرده شود.
هزینه تعمیرات ظرفشویی کندی
هزینه تعمیرات ماشین ظرفشویی کندی بستگی به مشکلی دارد که ظرفشویی شما با آن مواجه شده است. در واقع متناسب با مشکل، میزان تعمیر و یا تعویض قطعات، هزینه‌های تعمیر ماشین ظرفشویی کندی مشخص می‌شود. برای اطلاع درست و کامل از هزینه تعمیرات ظرفشویی کندی، تنها کافی است با کارشناسان پارس پشتیبان تماس بگیرید تا به صورت شفاف از هزینه‌ها اطلاع یابید.
نحوه برقراری ارتباط با پارس‌پشتیبان
تکنیسین‌های پارس‌پشتیبان دارای تجربه بسیار زیادی در تعمیرات ماشین ظرفشویی کندی در تهران هستند و آزمون‌های سخت پارس‌پشتیبان را با موفقیت سپری کرده‌اند. ما هیچگاه برای کاری که انجام نشده است، هزینه‌ای از شما دریافت نخواهیم کرد و بدون اطلاع مشتری از قطعات غیراورجینال استفاده نخواهیم کرد. برای برقراری ارتباط با پارس پشتیبان می‌توانید از دو طریق زیر اقدام کنید:
روش اول: تماس با یکی از شماره تلفن‌های پارس پشتیبان و درخواست پشتیبانی یا مشاوره در صفحه  تماس با ما.
روش دوم: درخواست حضور کارشناس در محل با استفاده از پر کردن فرم مخصوص تعمیر ماشین ظرفشویی. بعد از پر کردن این فرم، کارشناسان پارس‌پشتیبان بلافاصله با شما تماس خواهند گرفت.
 

 
 
 

چراغ مه شکن ماشین سنگین

برخلاف انواع چراغ‌هایی که برای خودرو وجود دارد مانند چراغ‌های معمولی نور بالا، نور پایین، چراغ ترمز و... چراغ مه شکن توضیحات کمی پیچیده‌ای دارد؛ بنابراین از آنجایی که شاید شما تا به حال اسم چراغ مه شکن را زیاد شنیده باشید، اما دقیقا اطلاع ندارید که این چراغ چیست و چه وظیفه‌ای دارد و چه مواقعی باید از آن استفاده شود.
در ادامه می‌خواهیم توضیح کاملی درباره چراغ مه شکن ماشین سنگین دهیم و به بررسی موضوعاتی مانند انواع چراغ مه شکن ماشین سنگین، بهترین رنگ چراغ مه شکن و... بپردازیم تا سوالات ذهنی شما برطرف شود.
برای خرید چراغ ماشین سنگین، لوازم یدکی اتوبوس و همچنین لوازم یدکی کامیون با تهران یکتا تماس بگیرید.
چراغ مه شکن چیست؟
چراغ مه شکن چراغی است که به صورت تکی و یا دوتایی در جلو و عقب ماشین نصب می‌شود و برای مواقعی که باران شدید، برف شدید، مه، گردوغبار و شرایط جوی نامناسب وجود دارد استفاده می‌شود تا از به وجود آمدن خسارت‌ها، حوادث و تصادفات احتمالی جلوگیری شود.
نحوه کار کرد این چراغ به صورتی است که با انتشار پرتوهای میله‌ای و با زاویه زیاد نسبت به زمین طراحی شده است. تفاوتی که چراغ مه شکن با دیگر چراغ‌های خودرو دارد این است که در فاصله محدودی افزایش دید کلی دارد، زیرا هنگامی‌که شرایط جوی نامساعد است، شما فقط می‌توانید تا چند متر جلوتر را ببینید و امکان دیدن تمامی مسیر وجود ندارد.
چراغ مه شکن تکی بیشتر در سمت راست راننده نصب می‌شود و به این دلیل است که خودروی عقبی دید بهتری داشته باشد، اما دلیل نصب چراغ مه شکن دوتایی برای نشان دادن فاصله خودروی جلویی است.
زمان استفاده از چراغ مه شکن ماشین سنگین
از آنجایی که چراغ‌های مه شکن برای شرایط خاصی طراحی شده‌اند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها در شرایط جوی مناسب به هیچ عنوان مجاز نیست، زیرا استفاده از چراغ مه شکن ماشین سنگین فقط در مواقعی است که جاده مه دارد و یا شرایط جوی بسیار نامناسب است. به طور مثال برف و باران جلوی دید شما را گرفته و اجازه نمی‌دهد که مسیرتان را به ‌درستی ببینید. به طور کلی هرگاه عاملی وجود داشته باشد که باعث کم شدن دید راننده ‌شود، راننده ماشین سنگین موظف است تا از این چراغ استفاده کند.
انواع چراغ مه شکن ماشین سنگین
چراغ مه شکن ماشین سنگین در دو نوع چراغ مه شکن جلو و عقب در بازار در دسترس است که تفاوتی با یکدیگر ندارند و فقط محل نصب آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.
تفاوت دیگر این است که چراغ مه شکن عقب بخشی از سطح زمین را روشن می‌کند و باعث دید بهتر راننده ماشین عقبی می‌شود که این باعث جلوگیری از به وجود آمدن تصادفات خودرو عقب به خودروی شما می‌شود. چراغ‌های مه شکن عقب رنگ‌های یکسان با فاصله‌های استاندارد و مناسب با چراغ ترمز دارند. این باعث می‌شود که وقتی شما ترمز می‌گیرید راننده ماشین عقبی متوجه ترمز گرفتن شما می‌شود.
تعدادی از خودروها فقط دارای چراغ‌های مه شکن در قسمت جلویی هستند و برخی دیگر نیز تنها به داشتن چراغ‌های مه‌ شکن عقبی خودرو اکتفا می‌کنند. اما نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید این است که داشتن چراغ‌های مه شکن عقب در قانون اجباری است؛ بنابراین تمام خودروها باید این چراغ را داشته باشند.
اما این نکته درباره چراغ‌های مه شکن جلو صدق نمی‌کند و تنها برخی از خودروها به دلیل متمایز بودنشان با دیگر وسایل سواری از این چراغ‌ها استفاده می‌کنند. هنگامی‌که شرایط جوی نامساعد است استفاده از چراغ معمولی می‌تواند شرایط سختی را هم برای شما و هم برای دیگر خودروهای پشت سرتان به وجود آورد زیرا رانندگان پشتی دیرتر از وجود شما آگاه می‌شوند و در نتیجه تصادفات زیادی رخ می‌دهد. چراغ‌های مه شکن جلو و عقب اغلب به رنگ‌های قرمز، زرد و سبز دیده می‌شوند؛ بنابراین باید با فاصله استاندارد نسبت به چراغ ترمز نصب شود تا مشکلی برای رانندگان پشتی ایجاد نشود.
چراغ مه شکن عقب
نحوه استفاده از چراغ مه شکن
معمولاً نحوه استفاده از چراغ‌های مه شکن در خودروها به این صورت است که از طریق کلید مجزا و به وسیله دکمه فعال‌کننده چراغ‌های جلوی خودرو فعال می‌شوند. در برخی از خودروها چراغ‌های مه شکن می‌توانند به وسیله دو دکمه که یکی از آن‌ها مخصوص چراغ‌های جلو و دیگری مخصوص چراغ‌های عقب خودرو است فعال شوند. اما در دیگر خودروها چراغ‌های مه شکن به وسیله کلیدهای چرخشی راه‌اندازی می‌شوند.
در این خودروها شما باید به آسانی کلید را در حالت موردنظر خود قرار دهید تا چراغ‌ها روشن شوند. در خودروهای دیگر یک نماد برای روشن بودن چراغ‌های مه شکن وجود دارد که راننده به وسیله آن متوجه خاموش و روشن بودن چراغ می‌شود. این نماد به طور معمول در کنار نماد روشن بودن چراغ‌های اصلی خودرو و در صفحه نمایش پشت فرمان قرار داده شده است.
نماد چراغ مه شکن عقب خودرو ظاهری در جهت خلاف نماد چراغ‌های اصلی دارد. چراغ‌های مه شکن به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که هنگامی‌که چراغ‌های اصلی خودرو خاموش می‌شوند آن‌ها نیز به صورت خودکار غیرفعال می‌شوند.
بهترین رنگ چراغ مه شکن
بیشتر تولیدکنندگان چراغ‌های مه شکن از نور زرد در این چراغ‌ها استفاده می‌کنند، اما شما می‌توانید بنا به سلیقه خود از رنگ‌های دیگری مانند قرمز، سبز، آبی و سفید نیز استفاده کنید و این به سلیقه شما مربوط می‌شود، زیرا بر خلاف باور عموم مردم، هیچ محدودیتی در انتخاب رنگ چراغ مه شکن وجود ندارد و اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در این چراغ‌ها زاویه تابش نور آن‌ها است.
اما با این حال برای شمایی که در ذهنتان این سوال به وجود می‌آید که چه رنگ چراغ مه شکن از همه بهتر است؟ باید گفت توصیه می‌شود که از رنگ زرد آن استفاده کنید به این دلیل که رنگ زرد نسبت به نور سفید از اشعه بنفش و آبی کمتری برخوردار است که این ویژگی باعث کاهش تبلور نور زرد و مانع انعکاس و بازتاب بیش از حد نور در هنگام برخورد با مه، باران و برف می‌شود. در واقع استفاده از چراغ مه شکن با نور زرد برای دید راننده هنگام شرایط مه آلود بسیار مفید است. همچنین این رنگ برای رانندگان خستگی کمتری ایجاد می‌کند که این موضوع یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.
 

نکاتی مهم در مورد چراغ مه شکن

چند نکته بسیار مهم درباره چراغ مه شکن وجود دارد که لازم از آن‌ها را با یکدیگر مرور کنیم:
  • اولین نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که فقط در مواقع ضروری از چراغ مه شکن ماشین سنگین استفاده کنید.
  • در شرایط عادی که آب‌وهوا مناسب است و وضعیت دید کافی دارید از این چراغ‌ها به هیچ عنوان استفاده نکنید.
  • چراغ مه شکن را با چراغ ترمز اشتباه نگیرید.
  • تحت هیچ شرایطی از چراغ مه شکن به عنوان چراغ اصلی خودرو استفاده نکنید.
  • اگر تا به حال خودروی شما به چراغ مه شکن مجهز نشده حتماً آن را به این چراغ مجهز کنید.

از بین رفتن تراز ماشین در دست اندازها

مارس ماه ملی چاله‌ها است، و ما اینجا هستیم تا به این سوال پاسخ دهیم: "آیا یک گودال می‌تواند مسیر خودروی شما را از مسیر خارج کند؟" بله میشه! از تهران یکتا بیاموزید که چگونه چاله ها می توانند روی تراز شما تأثیر بگذارند و چگونه بفهمید وسیله نقلیه شما نیاز به تعمیر خرابی چاله دارد.

انواع لوازم بدنه ولوو و قطعات اتوبوس مان را از تهران یکتا خریداری کیند.
 
 
برخورد با چاله ها چگونه بر جابجایی و تراز کردن تأثیر می گذارد
با پایان یافتن زمستان و آب شدن جاده های یخ زده، چاله ها در جاده های سراسر کشور ظاهر می شوند. چاله ها نه تنها یک کابوس برای لاستیک ها و سیستم تعلیق شما هستند، بلکه می توانند روی هندلینگ و هم ترازی شما تأثیر بگذارند.
 
در حالی که همه ما با صدای وحشتناک BA-DUNK که اتومبیل هایمان هنگام برخورد به چاله تولید می کنند آشنا هستیم، آسیب ناشی از چاله ممکن است برای مدتی مورد توجه قرار نگیرد. برخورد مکرر به چاله‌ها - یا حتی فقط یک چاله بد - می‌تواند زوایای تماس چرخ‌های شما با جاده را تغییر دهد و به طور بالقوه منجر به یک مشکل ایمنی و تعمیرات گران‌قیمت بعدا شود.
 
ناهماهنگی منجر به سایش زودرس و ناهموار آج لاستیک ها می شود و ممکن است شما را ملزم به تعویض لاستیک ها خیلی زودتر از حد انتظار کند. همچنین بر روی فرمان خودرو شما تأثیر می گذارد و ممکن است باعث دریفت شدن ناخواسته شود. هنگامی که تراز خاموش است، ممکن است متوجه شوید که ماشین خود در حین رانندگی به یک طرف کشیده می شود یا اینکه فرمان شما با زاویه عجیبی کج شده است.
 
حتی اگر بعد از برخورد به یک یا دو چاله همه چیز خوب به نظر برسد، ممکن است ماشین شما آسیب دیده باشد. درست همانطور که همیشه نمی توانید یک چاله را در جاده ببینید، گاهی اوقات تا دیر نشده نمی توانید آسیب چاله را ببینید. بهتر است با آوردن وسیله نقلیه خود برای بازرسی کامل خودرو برای ارزیابی کامل آسیب پس از برخورد به چاله، به مسائل هم ترازی قبل از بروز آنها رسیدگی کنید.
هنگام رانندگی از روی چاله ها ترمز نکنید - این دلیل است
ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، اما بهترین کاری که می‌توانید درست قبل از عبور از چاله انجام دهید - جدای از فرمان دادن به اطراف آن - این است که پای خود را از روی ترمز بردارید. هنگامی که ترمز را فشار می دهید، با فشرده شدن سیستم تعلیق روی چرخ های جلو، قسمت جلویی خودرو پایین می آید. هنگامی که سیستم تعلیق فشرده می شود، قادر به جذب ضربه های جاده ای نیست. به عبارت دیگر، ترمز گرفتن از روی چاله می تواند توانایی وسیله نقلیه شما را برای جذب ضربه با سرعت بالا از بین ببرد و به طور بالقوه منجر به آسیب جدی شود.
 
ترمز گرفتن از روی چاله ها می تواند به ویژه به شوک ها یا پایه های وسیله نقلیه شما آسیب برساند. پایه‌ها تا حد زیادی روی هم‌ترازی تأثیر می‌گذارند، بنابراین اگر پایه‌های شما در اثر ترمزگیری روی چاله آسیب ببینند، این احتمال وجود دارد که تراز شما نیز از بین رفته باشد.
 
پس از برخورد به چاله، مراقب علائمی باشید که ممکن است به تکان‌های جدید یا تکان‌های پایه نیاز داشته باشید، مانند صداهای غیرعادی یا تند رانندگی.
 
اجازه ندهید آسیب چاله سرعت شما را کند کند
فصل بهار زمان چاله است. هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد! اگر به چاله ای برخورد کردید و اکنون تراز شما از بین رفته است، به نزدیکترین تعمیرگاه  بروید. تکنسین های متخصص ما وضعیت فرمان و سیستم تعلیق شما را ارزیابی می کنند تا تعیین کنند که آیا تراز چرخ ها برای بازگشت ایمن به جاده ضروری است یا خیر.
 
 
 

چگونه بفهمیم چه زمانی شوک یا استراست ماشین نیاز به تعویض دارد؟

 

وقتی به مهم ترین سیستم های ماشین خود فکر می کنید، چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ شاید موتور پس از همه، شما بدون آن نمی توانید به جایی برسید. یا شاید ترمز. بدیهی است که آنها برای ایمنی حیاتی هستند.

 
اما در مورد تعلیق چطور؟ اگر سیستم تعلیق شما به درستی کار می کند، احتمالاً به آن فکر نمی کنید. اما اگر اینطور نباشد، سواری شما ممکن است پر از دست انداز و سریع شود. در مورد دو جزء اصلی سیستم تعلیق خود - شوک‌ها و پایه‌ها - و نحوه نگه داشتن آنها در حالت کارکرد برای بهترین تجربه رانندگی بیشتر بیاموزید.
 
سیستم تعلیق ماشین چگونه کار می کند؟
وسیله نقلیه شما می تواند در جهات مختلف حرکت کند: جلو، عقب و اطراف پیچ ها یا پیچ ها. اما در نظر داشته باشید که ماشین شما می تواند بالا و پایین نیز حرکت کند، به خصوص زمانی که روی سطحی ناهموار رانندگی می کنید، یا شتاب می گیرید یا سریع ترمز می کنید.
 
هنگامی که شرایط به طور ناگهانی تغییر می کند، توزیع وزن وسیله نقلیه شما تغییر می کند. وظیفه تعلیق شما این است که انرژی ناشی از این وقفه ها را جذب و دفع کند. سیستم تعلیق شما همچنین به لاستیک های شما کمک می کند تا هنگام تغییر جهت فرمان، تماس یکنواخت و کنترل شده با جاده را حفظ کنند.
 
چرا به شوک و استرات نیاز دارید؟
بیایید با شرایط رانندگی ناهموار شروع کنیم. هنگامی که ماشین شما به یک دست انداز یا نقطه ناهموار در جاده برخورد می کند، سیم پیچ سنگین یا فنرهای برگ در سیستم تعلیق شما انرژی ناشی از آن دست اندازهاهای ناگهانی را جذب می کند. اما این انرژی کجا می رود؟ به کمک فنرها، که معمولا به آنها "شوک" یا "استراتس" می گویند.
 
هر یک از کمک فنرها یا پایه‌های وسیله نقلیه شما یک جزء استوانه‌ای است که شامل یک سیستم پیستونی است و حرکت پیستون اجازه می‌دهد تا انرژی ضربه‌های جاده به مایع تعلیق هیدرولیک شما (به جای انتقال ضربه به اجزای ساختاری وسیله نقلیه شما) منتقل شود. .
 
تفاوت بین شوک و استراوت چیست؟
بنابراین، تفاوت بین شوک‌ها و پایه‌ها چیست؟ در حالی که آنها اهداف مشابهی دارند - جذب ضربه - پایه های شما همچنین به عنوان اجزای ساختاری و تحمل کننده وزن در وسیله نقلیه شما عمل می کنند. بسته به نوع وسیله نقلیه ای که رانندگی می کنید، ممکن است تمام شوک ها، تمام پایه ها یا ترکیبی از این دو در سیستم تعلیق خود داشته باشید.
 
اما چگونه می‌دانید چه زمانی باید شوک‌ها (یا پایه‌ها) تعویض شوند و اگر آنها را تعویض نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید تا بتوانید تصمیمی آگاهانه در مورد سرویس و نگهداری خودرو خود بگیرید.
 
نشانه های شوک ها و تکان های بد
شما هر روز با وسیله نقلیه خود رانندگی می کنید و احتمالاً متوجه خواهید شد که چیزی درست نیست. اما چگونه می دانید که سیستم تعلیق ریشه مشکل است؟ در اینجا نحوه تشخیص اینکه چه زمانی شوک ها فرسوده شده اند یا پایه ها خراب می شوند، آمده است.
 
1. تغییرات در هندلینگ پس از برخورد با چاله
برخورد با دست انداز در جاده فقط یک تکان برای شما و مسافرانتان نیست. همچنین می تواند ضربه ها و تکان های شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. علائم خرابی چاله ها، از جمله فرمان نامنظم یا کششی را بیاموزید، و اگر هر یک از آن پرچم های قرمز را تجربه کردید، در اسرع وقت یک قرار تعمیر تعیین کنید.
 
2. مایعات از اطراف شوک ها یا پایه ها نشت می کند
شوک ها و پایه های شما حاوی مایع تعلیق هیدرولیک هستند. اگر متوجه نشت مایع در نزدیکی این اجزا شدید، ممکن است محفظه شوک یا استرات ترک خورده باشد، یا ممکن است مهر و موم آسیب دیده باشد.
 
3. فواصل توقف طولانی تر یا "شیرجه بینی" هنگام ترمزگیری
ترمزهای شما بیشتر کارهای سنگین را زمانی که باید وسیله نقلیه خود را متوقف کنید انجام می دهند، اما سیستم تعلیق شما نیز در این امر نقش دارد. اگر متوجه شدید که توقف خودروی شما بیشتر طول می‌کشد یا وقتی ناگهان ترمز می‌گیرید احساس می‌کنید که در جلو شیرجه می‌زند، شوک‌های فرسوده یا پایه‌ها احتمالاً مقصر هستند.
 
4. "چمباتمه زدن" در عقب با شتاب ناگهانی
دقیقاً مانند شیرجه به جلو هنگام ترمزگیری می‌تواند نشانه‌ای از مشکل سیستم تعلیق باشد، همچنین می‌تواند «چمباتمه زدن» یا پایین آمدن محسوس عقب خودرو در هنگام شتاب گیری سریع باشد. هر دوی این مشکلات نشان دهنده وزن نایکنواخت و جذب ضربه در شوک ها یا پایه های شما است.
 
5. احساس واژگونی یا تکان خوردن هنگام چرخش یا رانندگی در اطراف پیچ ها
شوک‌ها و پایه‌ها نقش کلیدی در حفظ تعادل خودروی شما از جلو به عقب و پهلو به پهلو دارند. اگر شوک‌ها و پایه‌های شما شلیک می‌شوند، ممکن است احساس کنید که وسیله نقلیه‌تان به‌جای ایستادن کاملاً عمودی هنگام چرخش یا حرکت در اطراف یک منحنی تیز، به یک سمت واژگون می‌شود.
اگر استراست هایم را عوض نکنم چه اتفاقی می افتد؟
شاید بتوانید سواری ناهموار را تحمل کنید، اما به نفع سیستم تعلیق خود، احتمالاً نباید این کار را انجام دهید. اگر منتظر بمانید تا شوک‌هایتان کاملاً فرسوده شوند یا پایه‌های شما در وضعیت وخیمی قرار بگیرند، وسیله نقلیه خود را در معرض خطر قرار می‌دهید:
 
سایش ناهموار لاستیک
افزایش زمان توقف
مشکلات فرمان (یا در موارد شدید، از دست دادن کنترل فرمان)
سایش زودرس فنرها و سایر اجزای سیستم تعلیق
هر چند وقت یک‌بار باید شوک‌ها و پایه‌ها را تعویض کرد؟
به عنوان یک قاعده کلی، شوک ها و پایه ها باید به طور منظم، از 50000 مایل، بازرسی شوند. اما، این می تواند بر اساس شرایط جاده، عادات رانندگی و نوع وسیله نقلیه شما که بیشترین استفاده را دارید، متفاوت باشد. برای یافتن راهنمایی های توصیه شده توسط سازنده برای خودروی خاص خود، به اسناد تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده برند و مدل خود مراجعه کنید یا از یک متخصص در تهران یکتا  کمک بخواهید.
 
چگونه بفهمیم که آیا استروت ها بد می شوند یا خیر؟
فکر می کنید شوک ها یا پایه های شما فرسوده شده اند؟ مطمئن نیستید که آیا مشکلات خودروی شما می تواند علت اصلی دیگری داشته باشد؟ وقت آن رسیده است که با افراد حرفه ای کمک بگیرید. در اولین نشانه سواری ناهموار یا چرخ‌های سرگردان، یک قرار سرویس بگیرید و برای تعمیر سیستم تعلیق و فرمان که می‌توانید به آن اعتماد کنید، در محله خود توقف کنید تهران یکتا . زمان آن فرا رسیده است که برای شما و ماشینتان به قایقرانی روان - یا، می دانید، رانندگی- برگردید!
 

هوای سرد چه تاثیری روی روغن موتور می گذارد؟

هوای سرد می تواند به طور کلی خودروی شما را خراب کند، اما آیا می دانستید که می تواند روی روغن موتور شما نیز تأثیر بگذارد؟ روغن موتور در دماهای سرد متفاوت جریان می یابد و این می تواند منجر به مشکل موتور شود.

با کمی دانش و تغییرات جزئی، هوای سرد نیازی به استفاده از بهترین حالت شما و وسیله نقلیه شما در این فصل ندارد. با این راهنما بیاموزید که چرا ممکن است در هوای سرد فشار روغن متفاوتی داشته باشید، زمستان چگونه روغن موتور را تحت تأثیر قرار می دهد و چگونه از مشکلات احتمالی روغن موتور جلوتر بمانید.

جهت خرید قطعات ماشین سنگین و آگاهی از قیمت لوازم یدکی اتوبوس با تهران یکتا تماس بگیرید.
 
 
هوای سرد چگونه بر موتور خودرو تأثیر می گذارد؟
در ماه‌های زمستان، موتور شما ممکن است برای رسیدن به دمای کارکرد مطلوب خود زمان بیشتری ببرد. و هنگامی که هوا بسیار سرد است، توانایی روغن موتور شما برای جریان یافتن مناسب ممکن است به تاخیر بیفتد. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است موتور شما در زمانی که هوا بسیار سرد است کارایی لازم را نداشته باشد.
 
 
آیا روغن موتور یخ می زند؟
در سرمای شدید، بله، روغن موتور می تواند یخ بزند. اگر قبلاً این کار را نکرده اید، ممکن است بخواهید برای تعویض روغن بعدی خود به روغن مصنوعی تغییر دهید. روغن های مصنوعی اغلب سطوح ویسکوزیته خود را حفظ می کنند و بهتر می توانند در برابر یخ زدگی مقاومت کنند، حتی در سرمای شدید.
 
 
 
چرا روغن موتور من در زمستان کم است؟
آیا خودرو در هوای سرد روغن بیشتری مصرف می کند؟ نه به طور معمول. روغن کم در هوای سرد (و در غیر این صورت) می تواند به شرایط و سن موتور شما و نوع خودرویی که رانندگی می کنید بستگی داشته باشد. اگر در طول زمستان دائماً روغن موتور خود را پر می کنید، ممکن است مشکل چیز دیگری باشد. در هر صورت، شما می خواهید خودروی خود را در اسرع وقت بازرسی کنید.
فشار روغن کم: هوای سرد نیز آن را تغییر می دهد
موتور شما برای حفظ جریان روغن با سرعت قابل پیش بینی به فشار روغن متکی است. هر تعدادی از موارد می تواند باعث کاهش فشار روغن موتور شود، مانند سطح روغن پایین به دلیل نشت روغن، خرابی دریچه فشار فشار پمپ روغن، و - حدس زدید - هوای سرد (در برخی شرایط).
 
از آنجایی که ویسکوزیته روغن موتور در دماهای سرد تغییر می کند، فشار روغن موتور شما نیز تغییر می کند. دمای سردتر در واقع می تواند فشار روغن را افزایش دهد، اما روغن در موتور ممکن است حباب های هوا ایجاد کند. روغن ضخیم‌تر ممکن است مدت بیشتری روی آن حباب‌های هوا بماند و فشار سنج روغن مقدار کمتری را نشان دهد. علائم فشار روغن پایین را بیاموزید و در زمستان امسال مراقب آنها باشید.
 
از مشکلات موتور و روغن کم در هوای سرد جلوتر باشید
اکنون که می دانید هوای سرد چقدر روی روغن موتور تأثیر می گذارد، چه کاری می توانید انجام دهید؟ تعویض منظم روغن در فواصل زمانی برنامه ریزی شده برای تعمیر و نگهداری خودرو برای سلامت موتور در فصل زمستان ضروری است. اما در اینجا چند دستورالعمل اضافی وجود دارد که باید در هوای سرد به خاطر داشت:
 
1. سفرهای طولانی تری داشته باشید.
وقتی وسیله نقلیه خود را روشن می کنید روغن موتور شما بیشترین تأثیرات زمستان را احساس می کند. و تا زمانی که موتور شما به دمای کارکرد بهینه برسد، ممکن است گازهای گلخانه ای و آلاینده های موتور (آب و سوخت) در روغن موتور شما جمع شود. با انجام سفرهای طولانی تر (به جای سفرهای کوتاه مکرر)، موتور شما فرصت بیشتری برای رسیدن به دمای کاری مطلوب خود خواهد داشت.
 
به طور خلاصه، اطمینان از اینکه موتور شما در دمای بهینه کار می کند با درایوهای طولانی تر می تواند به حذف این آلاینده ها کمک کند.
 
2. از بیکاری طولانی خودداری کنید.
دور آرام طولانی می تواند باعث شود سوخت بیشتری (نسوخته و نیمه سوخته) روغن موتور شما را آلوده کند. این آلودگی سوخت می تواند ویسکوزیته روغن موتور شما را تضعیف کند و خاصیت روان کنندگی آن را کاهش دهد. برای کمک به جلوگیری از این مشکل، در صورت امکان از بیکاری طولانی مدت خودداری کنید و از سفرهای کوتاه مکرر برای کمک به حذف بیشتر این آلاینده ها خودداری کنید.
 
3. تغییر به روغن مصنوعی را در نظر بگیرید.
از آنجایی که روغن موتور مصنوعی از نظر شیمیایی مهندسی شده است تا ویسکوزیته ثابت‌تری داشته باشد (و معمولاً نقطه انجماد پایین‌تری دارد)، روغن مصنوعی بهترین روغن برای اکثر خودروها در ماه‌های سرد زمستان است. چه یک روغن معمولی، ترکیبی مصنوعی یا تمام مصنوعی را انتخاب کنید، مطمئن شوید که از روغنی استفاده می‌کنید که برای خودروی شما در نظر گرفته شده است.
 
به هر حال، "W" در رتبه بندی ویسکوزیته روغن مخفف "زمستان" است، اما فراتر از آن، سازنده خودرو شما مشخص می کند که کدام درجه ویسکوزیته برای خودروی خاص شما مناسب است.
 
4. از نوع روغن مناسب برای مسافت پیموده شده ماشین خود استفاده کنید.
همانطور که موتور شما پیر می شود، ممکن است از عوامل تهویه اضافی موجود در روغن با مسافت پیموده شده برای روانکاری استفاده کند. مطمئن نیستید که آیا ماشین شما برای روغن پرکاربرد آماده است؟ با تکنسین ها در محل مراقبت کامل خودرو تهران یکتا محلی خود مشورت کنید.
 
5. روغن و فیلتر خود را چک کنید.
وقتی موتور شما در دماهای سرد روشن می شود، فشار روغن شما می تواند به سرعت و به طور چشمگیری تغییر کند. این کار فشار بیشتری را به فیلتر روغن شما وارد می کند. بنابراین، حتما فیلتر روغن خود را به طور مرتب چک کنید و در صورت نیاز تعویض کنید.
 
6. باتری خود را بررسی کنید.
فشار دادن روغن سرد از طریق موتور، انرژی بیشتری را از باتری در ماه های زمستان می طلبد. باتری خود را مرتباً بررسی کنید - به خصوص در دماهای شدید - تا مطمئن شوید که شارژ کافی برای روشن کردن ماشین شما دارد.
 
برای تعویض روغن ماشین زمستانی خود به مراقبت کامل خودکار اعتماد کنید
وقتی دما کاهش می یابد، زمان آن فرا رسیده است که روال زمستانی مراقبت از ماشین خود را شروع کنید. اجازه دهید متخصصان تهران یکتا در همه چیز از انتخاب بهترین روغن موتور برای استفاده در زمستان تا تعویض فیلتر روغن مسدود شده کمک کنند. برای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده، تعمیر موتور و مشاوره تخصصی، همین امروز با تهران یکتا محلی خود تماس بگیرید!
 
 

چرا موتورهای دیزلی گشتاور بیشتری تولید می کنند؟

موتورهای دیزلی چگونه گشتاور بیشتری تولید می کنند؟ موتور دیزلی حتی با همان ظرفیت یک موتور گازی، گشتاور بیشتری تولید می کند، اما چگونه؟

اگر اینها سوالاتی هستند که شما را به خود مشغول کرده اند، پس در جای مناسبی هستید.

تهران یکتا در زمینه فروش لوازم یدکی اتوبوس ولوو سابقه درخشانی دارد.
 
 
 
چگونه موتور یک ماشین کار میکند؟
موتورهای دیزلی و گازی هر دو موتورهای احتراق داخلی هستند که به این معنی است که سوخت و هوا در داخل موتور مخلوط شده و این مخلوط در داخل سیلندرها فشرده می شود.
 
در اثر فشرده‌سازی، سوخت مشتعل می‌شود و پیستون را به داخل هل می‌دهد و میل لنگ را می‌چرخاند و در نهایت چرخ‌ها را می‌چرخاند. سپس پیستون به بیرون حرکت می کند و گازهای سوخته را از اگزوز خارج می کند.
 
این چرخه چندین بار در ثانیه تکرار می‌شود و هر چه موتور سیلندرهای بیشتری داشته باشد، نرم‌تر کار می‌کند و در عین حال قدرت بیشتری تولید می‌کند.
 
گشتاور چیست؟
در فیزیک، گشتاور به عنوان اندازه‌گیری نیرویی تعریف می‌شود که می‌تواند باعث چرخش یک جسم حول محور خود شود. به زبان ساده، گشتاور یک نیروی چرخشی است که باعث حرکت چرخشی می شود.
 
در مورد موتورهای اتومبیل، این حرکت چرخشی مستقیماً به چرخ ها منتهی می شود. حرکت چرخ ها در واقع ناشی از حرکت چرخشی پیستون ها در موتور است.
 
در آخرین بخش خود، تفاوت بین موتورهای دیزلی و موتورهای بنزینی را نشان دادیم. همچنین توضیح دادیم که میزان انرژی در هر لیتر سوخت دیزل 15 درصد بیشتر از بنزین است.
 
حال بیایید ببینیم که چرا موتور دیزلی از موتورهای گازسوز تورکی تر است.
 
نسبت تراکم بالاتر
 
نسبت تراکم نسبت حداکثر حجم به حداقل حجم داخل سیلندر است. این نسبت در موتورهای دیزلی بزرگتر است به این معنی که پیستون دیزل تا بالای سیلندر حرکت می کند.
 
در مقایسه، در موتور بنزینی، پیستون کمی کوتاهتر از بالای سیلندر متوقف می شود.
 
موتور دیزل فاقد شمع است و از این رو پیستون تا بالای سیلندر حرکت می کند تا شکاف را ببندد و فشرده سازی بیشتری ایجاد کند.
 
ارزش کالری بالا
 
همانطور که قبلا ذکر شد سوخت دیزل چگال تر است و دارای 39.6 مگاژول در لیتر انرژی در مقایسه با 33.7 مگاژول در لیتر بنزین است.
 
این نشان می دهد که هر بار که سوخت دیزل می سوزد، انرژی بیشتری به پیستون ها منتقل می شود و در نتیجه گشتاور روی میل لنگ افزایش می یابد.
 
طول ضربه و سرعت احتراق
 
در موتور دیزل، پیستون به سمت بالای سیلندر حرکت می کند، بنابراین طول حرکت طولانی تر است و به عنوان گشتاور برابر نیرو در مسافت، گشتاور بیشتری خواهیم داشت.
 
به منظور احتراق سوخت، موتورهای دیزل از فشرده سازی هوا استفاده می کنند و با سرعت تراکم سریع تر، سوخت سریعتر می سوزد و در نتیجه به سطوح گشتاور می افزاید.
حرکت‌های طولانی‌تر موتور دیزل باعث می‌شود پیستون به مسافت بیشتری حرکت کند و در نتیجه نیرو یا فشار بیشتری ایجاد شود. هر چه فشار در سیلندرها بیشتر باشد گشتاور چرخ ها بیشتر می شود.
 
افزایش توربو
 
موتورهای دیزلی برای جبران کمبود اسب بخار توربوشارژ می شوند. مقدار هوای ورودی به موتور را افزایش می دهد به این معنی که تراکم بیشتری در داخل موتور ایجاد می شود.
 
این باعث ایجاد فشار بیشتر در سیلندرها می شود که به نوبه خود باعث افزایش گشتاور می شود. همه موتورهای دیزلی مدرن مجهز به فناوری توربوشارژ هستند، زیرا موتورهای دیزلی به مقدار مناسبی از هوای ورودی نیاز دارند.
 
توربوهای دیزلی برای فشار تقویتی بسیار بالاتر تنظیم شده اند تا تلفات پمپاژ را در طول جریان ورودی کاهش دهند که به موتور امکان می دهد در تبدیل انرژی کارآمدتر باشد.
 
در بالا ذکر شد چند دلیل برای موتور دیزل برای تولید گشتاور بیشتر از یک موتور بنزینی. با این حال، درک اصلی از همه اینها این است که هیچ چیز همه چیز نیست. یک موتور بنزینی فاقد گشتاور است اما آن را با اسب بخار تولید می کند.
 
به روشی مشابه، موتور دیزلی همیشه برای افزایش سرعت اسب بخار تلاش می‌کند، اما آن را با گشتاور جبران می‌کند که ممکن است به کشاورز سیب‌زمینی در آیداهو کمک کند که برای مثال چند تن سیب‌زمینی بکشد.
 
از لحاظ تاریخی، موتورهای دیزلی برای جابجایی بارهای بسیار سنگین طراحی شده بودند و موتورهای گازسوز برای فعالیت هایی که نیاز به نسبت قدرت به وزن بیشتری دارند، به همین دلیل هرگز موتورهای دیزلی در ابرخودروها پیدا نمی شوند.
 

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد