وقتی به مهم ترین سیستم های ماشین خود فکر می کنید، چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ شاید موتور پس از همه، شما بدون آن نمی توانید به جایی برسید. یا شاید ترمز. بدیهی است که آنها برای ایمنی حیاتی هستند.

 
اما در مورد تعلیق چطور؟ اگر سیستم تعلیق شما به درستی کار می کند، احتمالاً به آن فکر نمی کنید. اما اگر اینطور نباشد، سواری شما ممکن است پر از دست انداز و سریع شود. در مورد دو جزء اصلی سیستم تعلیق خود - شوک‌ها و پایه‌ها - و نحوه نگه داشتن آنها در حالت کارکرد برای بهترین تجربه رانندگی بیشتر بیاموزید.
 
سیستم تعلیق ماشین چگونه کار می کند؟
وسیله نقلیه شما می تواند در جهات مختلف حرکت کند: جلو، عقب و اطراف پیچ ها یا پیچ ها. اما در نظر داشته باشید که ماشین شما می تواند بالا و پایین نیز حرکت کند، به خصوص زمانی که روی سطحی ناهموار رانندگی می کنید، یا شتاب می گیرید یا سریع ترمز می کنید.
 
هنگامی که شرایط به طور ناگهانی تغییر می کند، توزیع وزن وسیله نقلیه شما تغییر می کند. وظیفه تعلیق شما این است که انرژی ناشی از این وقفه ها را جذب و دفع کند. سیستم تعلیق شما همچنین به لاستیک های شما کمک می کند تا هنگام تغییر جهت فرمان، تماس یکنواخت و کنترل شده با جاده را حفظ کنند.
 
چرا به شوک و استرات نیاز دارید؟
بیایید با شرایط رانندگی ناهموار شروع کنیم. هنگامی که ماشین شما به یک دست انداز یا نقطه ناهموار در جاده برخورد می کند، سیم پیچ سنگین یا فنرهای برگ در سیستم تعلیق شما انرژی ناشی از آن دست اندازهاهای ناگهانی را جذب می کند. اما این انرژی کجا می رود؟ به کمک فنرها، که معمولا به آنها "شوک" یا "استراتس" می گویند.
 
هر یک از کمک فنرها یا پایه‌های وسیله نقلیه شما یک جزء استوانه‌ای است که شامل یک سیستم پیستونی است و حرکت پیستون اجازه می‌دهد تا انرژی ضربه‌های جاده به مایع تعلیق هیدرولیک شما (به جای انتقال ضربه به اجزای ساختاری وسیله نقلیه شما) منتقل شود. .
 
تفاوت بین شوک و استراوت چیست؟
بنابراین، تفاوت بین شوک‌ها و پایه‌ها چیست؟ در حالی که آنها اهداف مشابهی دارند - جذب ضربه - پایه های شما همچنین به عنوان اجزای ساختاری و تحمل کننده وزن در وسیله نقلیه شما عمل می کنند. بسته به نوع وسیله نقلیه ای که رانندگی می کنید، ممکن است تمام شوک ها، تمام پایه ها یا ترکیبی از این دو در سیستم تعلیق خود داشته باشید.
 
اما چگونه می‌دانید چه زمانی باید شوک‌ها (یا پایه‌ها) تعویض شوند و اگر آنها را تعویض نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید تا بتوانید تصمیمی آگاهانه در مورد سرویس و نگهداری خودرو خود بگیرید.
 
نشانه های شوک ها و تکان های بد
شما هر روز با وسیله نقلیه خود رانندگی می کنید و احتمالاً متوجه خواهید شد که چیزی درست نیست. اما چگونه می دانید که سیستم تعلیق ریشه مشکل است؟ در اینجا نحوه تشخیص اینکه چه زمانی شوک ها فرسوده شده اند یا پایه ها خراب می شوند، آمده است.
 
1. تغییرات در هندلینگ پس از برخورد با چاله
برخورد با دست انداز در جاده فقط یک تکان برای شما و مسافرانتان نیست. همچنین می تواند ضربه ها و تکان های شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. علائم خرابی چاله ها، از جمله فرمان نامنظم یا کششی را بیاموزید، و اگر هر یک از آن پرچم های قرمز را تجربه کردید، در اسرع وقت یک قرار تعمیر تعیین کنید.
 
2. مایعات از اطراف شوک ها یا پایه ها نشت می کند
شوک ها و پایه های شما حاوی مایع تعلیق هیدرولیک هستند. اگر متوجه نشت مایع در نزدیکی این اجزا شدید، ممکن است محفظه شوک یا استرات ترک خورده باشد، یا ممکن است مهر و موم آسیب دیده باشد.
 
3. فواصل توقف طولانی تر یا "شیرجه بینی" هنگام ترمزگیری
ترمزهای شما بیشتر کارهای سنگین را زمانی که باید وسیله نقلیه خود را متوقف کنید انجام می دهند، اما سیستم تعلیق شما نیز در این امر نقش دارد. اگر متوجه شدید که توقف خودروی شما بیشتر طول می‌کشد یا وقتی ناگهان ترمز می‌گیرید احساس می‌کنید که در جلو شیرجه می‌زند، شوک‌های فرسوده یا پایه‌ها احتمالاً مقصر هستند.
 
4. "چمباتمه زدن" در عقب با شتاب ناگهانی
دقیقاً مانند شیرجه به جلو هنگام ترمزگیری می‌تواند نشانه‌ای از مشکل سیستم تعلیق باشد، همچنین می‌تواند «چمباتمه زدن» یا پایین آمدن محسوس عقب خودرو در هنگام شتاب گیری سریع باشد. هر دوی این مشکلات نشان دهنده وزن نایکنواخت و جذب ضربه در شوک ها یا پایه های شما است.
 
5. احساس واژگونی یا تکان خوردن هنگام چرخش یا رانندگی در اطراف پیچ ها
شوک‌ها و پایه‌ها نقش کلیدی در حفظ تعادل خودروی شما از جلو به عقب و پهلو به پهلو دارند. اگر شوک‌ها و پایه‌های شما شلیک می‌شوند، ممکن است احساس کنید که وسیله نقلیه‌تان به‌جای ایستادن کاملاً عمودی هنگام چرخش یا حرکت در اطراف یک منحنی تیز، به یک سمت واژگون می‌شود.
اگر استراست هایم را عوض نکنم چه اتفاقی می افتد؟
شاید بتوانید سواری ناهموار را تحمل کنید، اما به نفع سیستم تعلیق خود، احتمالاً نباید این کار را انجام دهید. اگر منتظر بمانید تا شوک‌هایتان کاملاً فرسوده شوند یا پایه‌های شما در وضعیت وخیمی قرار بگیرند، وسیله نقلیه خود را در معرض خطر قرار می‌دهید:
 
سایش ناهموار لاستیک
افزایش زمان توقف
مشکلات فرمان (یا در موارد شدید، از دست دادن کنترل فرمان)
سایش زودرس فنرها و سایر اجزای سیستم تعلیق
هر چند وقت یک‌بار باید شوک‌ها و پایه‌ها را تعویض کرد؟
به عنوان یک قاعده کلی، شوک ها و پایه ها باید به طور منظم، از 50000 مایل، بازرسی شوند. اما، این می تواند بر اساس شرایط جاده، عادات رانندگی و نوع وسیله نقلیه شما که بیشترین استفاده را دارید، متفاوت باشد. برای یافتن راهنمایی های توصیه شده توسط سازنده برای خودروی خاص خود، به اسناد تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده برند و مدل خود مراجعه کنید یا از یک متخصص در تهران یکتا  کمک بخواهید.
 
چگونه بفهمیم که آیا استروت ها بد می شوند یا خیر؟
فکر می کنید شوک ها یا پایه های شما فرسوده شده اند؟ مطمئن نیستید که آیا مشکلات خودروی شما می تواند علت اصلی دیگری داشته باشد؟ وقت آن رسیده است که با افراد حرفه ای کمک بگیرید. در اولین نشانه سواری ناهموار یا چرخ‌های سرگردان، یک قرار سرویس بگیرید و برای تعمیر سیستم تعلیق و فرمان که می‌توانید به آن اعتماد کنید، در محله خود توقف کنید تهران یکتا . زمان آن فرا رسیده است که برای شما و ماشینتان به قایقرانی روان - یا، می دانید، رانندگی- برگردید!