تعویض لاستیک های کامیون یکی از هزینه های معمولی است که هنگام کار با کامیون های تجاری قابل انتظار است. با این حال، سایش نامنظم می تواند شما را مجبور کند تایرهای کامیون را زودتر تعویض کنید و پول را هدر دهید. شما باید از شایع ترین علل سایش نامنظم آج و خرابی لاستیک هنگام رانندگی و نگهداری از دکل خود آگاه باشید. به این ترتیب، میتوانید هر کاری که در توان دارید انجام دهید تا فرسودگی را به حداقل برسانید و با خیال راحت بدون تعویض لاستیکهایتان، برای مدت طولانیتری ادامه دهید.
شما باید مطمئن شوید که از لاستیک تجاری مناسب برای موقعیت و کاربرد استفاده می کنید. اجرای لاستیک های بزرگراه در خارج از جاده یا انتخاب آج اشتباه برای کار می تواند منجر به سایش سریع و نامنظم لاستیک شود. اغلب، لاستیکهای خاص برای این کار از نظر مسافت پیموده شده و هزینههای جایگزینی که در شما صرفهجویی میکنند، ارزش قیمتی دارند.
لاستیک های تجاری کمتر یا بیش از حد باد می شوند
تورم نامناسب بزرگترین عامل سایش نامنظم لاستیک های کامیون است. لاستیک کامیون کم باد به سرعت روی شانه ها سایش می کند و در موارد شدید، دیواره های جانبی لاستیک را ضعیف می کند. لاستیکهای کم باد نیز مسافت پیموده شده را کاهش میدهند، بنابراین اضافه کردن هوا برای رساندن سریع آنها به باد مناسب بسیار مهم است. باد کردن بیش از حد، اگرچه چندان معمول نیست، اما منجر به سایش نامنظم، در این مورد در مرکز لاستیک، می شود. اگر متوجه شدید که لاستیکهایتان در وسط طاس میشوند، احتمالاً باید کمی هوا خارج کنید. اطمینان حاصل کنید که باد لاستیک های تجاری خود را به طور منظم چک می کنید تا از رانندگی با باد نامناسب جلوگیری کنید.
آسیب لاستیک کامیون از زباله های جاده
اگر یک میخ، تکه شیشه، سنگریزه یا شیء دیگری از جاده در لاستیکهای کامیون شما فرو رفته باشد، اغلب نمیتوانید کمکی کنید. با این حال، برخورد سریع با این اشیاء می تواند آسیب را به حداقل برساند. اطمینان حاصل کنید که لاستیکهای کامیون خود را اغلب چک میکنید، سپس هر جسم خارجی را قبل از اینکه فرصتی برای حفاری بیشتر در لاستیک داشته باشند، بردارید. اگر در حال حاضر پنچری وجود دارد، آن را آب بندی کنید و ممکن است بتوانید قبل از پنچر شدن لاستیک را تعمیر کنید.
ناهماهنگی لاستیک کامیون
تراز نادرست می تواند مشکلات زیادی را برای کامیون شما ایجاد کند و فرسودگی نامنظم لاستیک یکی از آنهاست. اگر متوجه شدید که لاستیک های کامیون شما فقط از یک طرف فرسوده شده اند، ممکن است ناهماهنگی مقصر باشد. اگر تراز شما کاملاً صاف نیست، لاستیکهای شما ممکن است به سمت داخل یا خارج باشند و فشار بیشتری را در امتداد داخل یا خارج آج وارد کنند. در این مورد، باید تراز خود را توسط یک مکانیک بررسی کنید، که سپس میتواند محورها و سیستم تعلیق شما را تنظیم کند تا چرخهای شما به حالت یکنواخت مناسب برگردد.
مسائل مکانیکی کامیون
مشکلات مکانیکی کامیون نیز می تواند خود را از طریق سایش ناهموار لاستیک ها نشان دهد. اکسل خمیده، میله بند آسیب دیده، اتصال توپی فرسوده، قطعه تعلیق شکسته یا بلبرینگ چرخ شل همگی می توانند بر لاستیک های کامیون شما تأثیر بگذارند. فرسودگی لاستیک ناشی از مشکلات مکانیکی ممکن است در یک طرف لاستیک یا به صورت غیرعادی و لکه دار ظاهر شود. اگر نمی توانید دلیل دیگری برای سایش نامنظم پیدا کنید، ممکن است یک مشکل مکانیکی پشت آن باشد. یک بازرسی کامل کامیون یا تشخیص توسط یک مکانیک باید بتواند مشکل را مشخص کند.
این راهنما نمونه های مختلفی از شرایط مختلف لاستیک را برای تایرهای نامنظم، تایر تریلر و لاستیک فرمان ارائه می دهد. بیشتر بخوانید و تصاویر زیر را در مورد شایع ترین علل و اقدامات اصلاحی برای شرایط معمول تایر مشاهده کنید.
شرایط لاستیک رانندگی نامنظم
1. برش های متعدد / تکه تکه شدن
شکل ظاهری: بریدگیهای کوچک متعدد روی سطح آج با برداشتن بخشهایی از آج که ظاهری ناهموار میدهد.
علت احتمالی: کارکرد خودرو بر روی سطوح ناهموار (کاربرد نادرست ترکیب آج).
اقدام اصلاحی: انتخاب و عملکرد تایر را بررسی کنید.
تخریب تایر: آسیب جزئی باید به سرویس بازگردد. برای تعمیر و ترمیم و ترمیم مجدد احتمالی با نوساز مشورت کنید.
2. خودرو/اسپین آسیب
ظاهر: برش یا خطوط 360 درجه دور تایر.
علت احتمالی: تماس با اجزای خودرو (براکت های گلی، ضربه گیرها)، یا چرخاندن لاستیک ها روی یخ یا سطح شل جاده.
اقدام اصلاحی: علت را تجزیه و تحلیل کنید. اطمینان حاصل کنید که تایر با اجزای خودرو تماس ندارد. شیوه های راننده را مرور کنید.
جابجایی تایر: اگر آسیب کمتر از پایه شیار آج نباشد، به سرویس بازگردید.
3. آسیب لغزش ترمز
ظاهر: نقطه موضعی سایش بیش از حد در سطح آج که علائم ساییدگی را نشان می دهد. آسیب ممکن است به بدنه گسترش یابد.
علت احتمالی: ترمزهای جدید (سایه نشده)، سیستم ترمز نامتعادل، خطوط ترمز یخ زده، سوء استفاده راننده.
اقدام اصلاحی: سیستم ترمز را بررسی کنید.
تخریب لاستیک: در صورتی که بدنه آن آسیب ندیده باشد، می توان آن را تعمیر یا باز کرد. در غیر این صورت قراضه
4. نگهداری سنگ / حفاری
شکل ظاهری: سنگ ها یا شن هایی که بین بلوک های آج فرو رفته اند و گاهی به کابل های فولادی می رسند.
علت احتمالی: این وضعیت در وسایل نقلیه ای که روی سطوح شن کار می کنند معمول است. باد بیش از حد، استفاده نادرست از لاستیک.
اقدام اصلاحی: سنگ ها را بردارید و به سرویس بازگردید. فشارهای تورمی مناسب را حفظ کنید.
جابجایی تایر: به حرکت خود ادامه دهید مگر اینکه چندین نقطه به کابل های فولادی برسد. با بازساز یا سازنده لاستیک مشورت کنید.