امروزه کامیون‌ها یکی از گران‌ترین کالاهای موجود در بازار هستند. عوامل مختلفی بر قیمت انواع کامیون تاثیر می گذارد. افرادی که قصد خرید خودروهای سنگین را دارند باید به تک تک متغیرهای موجود توجه کنند و در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشند. قیمت کامیون عامل مهم و کلیدی در خرید کامیون است که بسیاری از رانندگان، شرکت های حمل و نقل و باربری، کارخانجات تولیدی و صنایع به آن توجه دارند. منطقی بودن قیمت خرید انواع کامیون های سنگین حائز اهمیت است اما خریداران باید علاوه بر هزینه خرید به کیفیت ماشین آلات سنگین نیز توجه کنند.

برای استعلام قیمت لوازم یدکی ماشین سنگین و بوق FH روی لینک بزنید.

چه عواملی در قیمت انواع کامیون ها لحاظ می شود؟

انواع مختلفی از کامیون ها وجود دارد و هر کدام می توانند قابلیت های متفاوتی از خود نشان دهند. تفاوت قیمت بر اساس همان ظرفیت خواهد بود. بنابراین، به عنوان فردی که می‌خواهید یک کامیون برای کار خود بخرید، باید صفر تا صد پارامترهای چشمگیر را بشناسید

1.  کشور سازنده کامیون

یکی از مهمترین عناصر موثر بر قیمت کشور تولید کننده است. کشورهای مختلفی در دنیا وجود دارند که در زمینه تولید انواع کامیون و خودروهای سنگین فعال هستند. از بین تمامی کشورهای موجود، ژاپن، ایالات متحده و آلمان موفق به تولید با کیفیت ترین کامیون ها شده اند. به گونه ای که معروف و خاص باشند.

این باعث شده است که کامیون‌ها در این کشور گران‌تر از سایر گزینه‌ها باشند. از آنجایی که کامیون های چینی کیفیت بالایی ندارند، با قیمت پایین به فروش می رسند. اما به دلیل مسائل گمرکی با ورود به ایران قیمت آنها افزایش می یابد.

2.  نام تجاری سازنده(برند)

به غیر از کشور مربوطه، برند سازنده نیز می تواند بر قیمت انواع کامیون ها تأثیر بگذارد بسیاری از برندها به دلیل کیفیت بالای محصولات خود توانسته اند به شهرت بالایی دست یابند. شهرت و کیفیت دو عاملی هستند که در افزایش قیمت نقش داشته اند. هر چه برند قوی تر باشد قیمت آن نیز بالاتر است. به عنوان مثال، برندهای اسکانیا، مان، دایملر، دانگ فنگ و ولوو کامیون‌هایی با قیمت بالاتر تولید می‌کنند که به دلیل کیفیت بسیار خاص جای تعجب نیست.

3.  سال تولید

سال تولید می تواند به طور مستقیم قیمت انواع کامیون را افزایش یا کاهش دهد با پیشرفت سال های تولید، تولیدکنندگان می توانند فناوری ها و ویژگی های جدیدی را به محصولات خود اضافه کنند. بنابراین طبیعی است که در طول زمان قیمت های بالاتری را مشاهده کنید. به دلیل قیمت بالا، بسیاری از افراد ترجیح می دهند مدل های دست دوم را خریداری کنند. اما به این ترتیب باید به استهلاک و کارکرد کامیون نیز توجه کنید. گاهی اوقات ارزش یک خودرو به قدری کاهش می یابد که خریداران بدون اطلاع آن را می خرند و تنها سود آن ضرر و زیان زیاد است.

4.  نوع و مدل تجهیزات

کامیون ها در مدل ها و انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند. این ویژگی ها یک کامیون را گران تر و مدل دیگر را ارزان تر می کند. بنابراین خریدار باید قبل از هر چیز نیازهای خود را شناسایی کند و در نتیجه اقدامات لازم را برای خرید انجام دهد. هرچه این مدل ویژگی‌های به‌روزتری داشته باشد، قیمت بالاتری دارد.

5.  سلامت فنی خودرو

بسیاری از کارشناسان قیمت کامیون و انواع کامیون را بر اساس سلامت فنی آنها تعیین می کنند بررسی دقیق وضعیت موتور، گیربکس، شاسی، کابین، باتری، لاستیک ها و غیره در تعیین مقدار نهایی تاثیر می گذارد. قبل از خرید خودروی سنگین حتما نظر یک کارشناس مجرب را در مورد سلامت فنی و ظاهری خودرو جویا شوید. کامیون هایی که در تصادفات قبلی دخیل بوده اند و به بدنه آسیب جدی وارد شده اند به میزان قابل توجهی از قیمت کاهش می یابند.

6.  تریلر روی کشنده

 البته قیمت کشنده فقط هزینه یدک کش را در نظر می گیرد و قیمت تریلر را محاسبه نمی کند و مشتری برای خرید تریلر باید هزینه جداگانه ای بپردازد اما در صورت موجود بودن تریلر به قیمت کامیون، مبلغ در نظر گرفته می شود و تریلر و کیفیت آن محاسبه می شود. هنگام خرید انواع کامیون به سراغ فروشندگانی بروید که خدمات جامع ارائه می دهند و همچنین انواع تخت، لبه، یخچال، چادر (ترانزیت)، دامپر، تانکر و غیره را به مشتریان خود ارائه می دهند.

7.  خدمات پشتیبانی و گارانتی کامیون

در صورت استعلام قیمت کامیون صفر، حتماً به خدمات پشتیبانی و گارانتی ارائه شده توسط سازنده توجه کنید. در مورد کامیون های وارداتی از اروپا، شرکت های تجاری واردکننده انواع ماشین آلات سنگین باید قطعات یدکی اصلی را به ایران وارد کنند تا خریدار در استفاده از دستگاه دچار مشکل نشود.

 سخن پایانی

هر سال، برندها و شرکت‌های مختلف کامیون‌های متفاوتی را تولید می‌کنند که هر کدام قیمت‌های متفاوتی دارند. انواع مختلف کامیون ها با توجه به متغیرهای موجود قیمت متفاوتی دارند و باید به این اصل توجه کنید. در این مقاله سعی کردیم مهمترین پارامترها را به شما معرفی کنیم تا در خرید و استعلام قیمت مشکلی نداشته باشید.