سالهای زیادی از اختراع خودروهای به اصطلاح گیربکس اتوماتیک می گذرد. درست است که با ظهور خودروهای اتوماتیک، انقلاب بزرگی در روند تولید و تنوع محصولات خودروسازان به وجود آمد، اما این موضوع باعث نشد که خودروهای دنده ای برای همیشه از این صنعت حذف شوند.

در واقع شاید اولین هدف و رویای شرکت های خودروسازی این بود که نوآوری و پیشرفت تکنولوژی و علم باعث شود گیربکس اتوماتیک به طور کامل جایگزین خودروهای دنده ای معمولی شود، اما این طرح هرگز به 100% نرسید. همانطور که می دانید امروزه خودروهای دنده ای ساده همچنان مانند گذشته تولید می شوند. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد که به مزایا و معایب خودروی دنده اتوماتیک مربوط می شود، زیرا این اختراع بشر مانند سایر اختراعات کامل و ایده آل نیست و خوبی ها و بدی هایی دارد.

برای استعلام قیمت لوازم یدکی ماشین سنگین روی لینک بزنید.

تفاوت بین گیربکس اتوماتیک و دستی

برای دانستن مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک، ابتدا باید به طور خلاصه با نحوه عملکرد آن و تفاوت آن با یک ماشین دنده معمولی آشنا شویم. در ماشین دنده ای همانطور که می دانید همه چیز با دست و پا و فرمان راننده انجام می شود. هنگامی که سرعت خودرو افزایش می یابد، زمانی که دنده بالا یا پایین می رود و زمانی که خودرو می ایستد، همه این کارها با حرکت دادن اهرم های گاز، ترمز، کلاچ و دنده در کابین انجام می شود که راننده به صورت دستی آنها را کنترل می کند. هیچ پیچیدگی یا ناآشنایی در این بخش از بحث وجود ندارد.

مهم ترین تفاوت مکانیکی یک گیربکس اتوماتیک نسبت به نوع دستی، فرآیند تعویض دنده است. همانطور که می دانیم در یک ماشین دنده ای، این کار با پدال کلاچ انجام می شود.تا زمانی که راننده پدال کلاچ را فشار می دهد، دنده های گیربکس به طور موقت از نیروی چرخشی موتور جدا می شوند. سپس در این مدت کوتاه با تعویض دسته دنده وضعیت جدیدی در چینش این دنده ها ایجاد می کند. هنگامی که راننده پای خود را از روی کلاچ بر می دارد، نیروی ورودی از موتور به گیربکس محدوده قدرت و سرعت بالاتر یا کمتری را به خودرو می دهد. این مورد در برخی از خودروهای دنده معمولی است که به جای پدال کلاچ، اهرم کلاچ دارند. این دسته معمولاً پشت فرمان قرار دارد.

برای خرید لوازم اتوبوس اسکانیا عقاب به سایت تهران یکتا مراجعه کنید.

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند

در خودروی اتوماتیک زمانی که دنده خودرو روی حالت "Drive" قرار دارد و پدال گاز فشار داده می شود، وظیفه دیگر تنظیم سرعت و تعویض دنده بر عهده گیربکس است. دو عضو اصلی که این کار را انجام می دهند مبدل گشتاور و مجموعه دنده سیاره ای و خورشیدی هستند. مبدل گشتاور خود از دو قسمت تشکیل شده است: یک پروانه که به میل لنگ موتور وصل می شود و یک توربین که به میله ورودی نیروگاه برق متصل است. با چرخش موتور، پروانه مایع را در یک محفظه بسته می چرخاند و می چرخاند و این حرکت باعث چرخش توربین می شود.

بین پروانه و توربین یک استاتور وجود دارد که از حرکت سیال برای شتاب و کاهش سرعت ماشین استفاده می کند. هنگامی که پدال گاز بیشتر فشرده می شود، مایع داخل محفظه توربین بیشتر می چرخد و در نتیجه قدرت و سرعت تولید افزایش می یابد. پس از این، سنسورهای هوشمند به مجموعه چرخ دنده های سیاره ای فرمان می دهند که هر کدام شکل خاصی دارند و وظیفه دارند به طور خودکار سرعت و توان خروجی را به چرخ ها تغییر دهند.

در مرکز این مجموعه یک دنده خورشیدی قرار دارد که با همه آنها درگیر است. با کاهش سرعت، سیال برعکس عمل می کند و سرعت توربین را کاهش می دهد. حتی زمانی که دیگر نیازی به دخالت موتور نیست و توربین و سیال در حال حاضر بالا هستند، موتور به طور کامل از مدار خارج می شود تا زمانی که دوباره مورد نیاز باشد. به این ترتیب با وجود سرعت و حرکت خودرو، موتور خاموش است.

 مزایای گیربکس اتوماتیک

 پس از درک مختصری از نحوه عملکرد این فناوری، وقت آن است که به مزایا و معایب یک خودروی گیربکس اتوماتیک نگاهی بیندازیم. قبل از ذکر این موارد لازم به ذکر است که این مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک به طور کلی ذکر شده و مختص برند خاصی از خودروها نیست. در برخی از مدل ها ممکن است یک یا چند مورد از آنها دیده نشود یا جای آن در رده تغییر کند. علاوه بر این، با پیشرفت تکنولوژی هر روز، این موارد یا بهبود می یابند یا با موارد جدیدتر جایگزین می شوند.

یکی از بهترین حس های استفاده از گیربکس اتوماتیک این است که اگر راننده همیشه در جاده های شلوغ رانندگی می کند، دیگر از تعویض دنده دستی و فشردن مداوم 3 پدال زیر پای خود خسته نمی شود و پاهایش. صدمه نمی بیند، زیرا اکثر این گیربکس ها کار را انجام می دهند.

تغییر دنده و سرعت در گیربکس اتوماتیک بسیار روان و بدون دردسر است.

از آنجایی که تعویض دنده بدون دخالت راننده و به صورت هوشمند انجام می شود، به همین دلیل همیشه بهترین دور موتور توسط خود گیربکس انتخاب می شود و در نتیجه استهلاک و عمر مفید موتور افزایش یافته است.

نرمی و اندازه صحیح دورهای موتور در هنگام تعویض دنده باعث می شود راندمان خودرو و راننده هنگام رانندگی به بهترین سطح خود برسد.

میزان سایش و پارگی طبیعی در گیربکس های اتوماتیک بسیار کمتر از گیربکس های دستی است.

گیربکس اتومبیل های اتوماتیک اغلب به گونه ای طراحی می شود که ضریب ایمنی و احتیاط در سرعت در رانندگی در اولویت قرار می گیرد.

معایب گیربکس اتوماتیک

رانندگان ماهر و حرفه ای علاقه مند به گیربکس دستی معتقدند که در برخی موارد مانند جاده های پرپیچ و خم و خاص، کنترل بیشتری بر مدیریت خودرو دارند و این خود هستند که خودرو را هدایت می کنند و احتمال خطا با دستی وجود دارد. انتقال با سرعت بالا در این انواع جاده ها کاهش می یابد.

مصرف سوخت در نوع اتوماتیک بیشتر است. با این حال، در مدل های جدید و با پیشرفت سیستم های هوشمند، این امر تا حد زیادی بهبود یافته است.

خودروهای با گیربکس اتوماتیک همیشه گرانتر از خودروهای با دنده معمولی هستند

 

یکی دیگر از معایب گیربکس اتوماتیک این است که هزینه های نگهداری و تعمیر آن به میزان قابل توجهی بالاتر است.

گیربکس اتوماتیک قطعات و پیچیدگی بیشتری نسبت به مدل دستی دارد و تعمیرات آن نیاز به دانش خاصی دارد.

سیال مورد استفاده در گیربکس اتوماتیک عمر مفید کمتری نسبت به روغن در گیربکس دنده دارد.

معمولاً شتاب اولیه و صفر تا 100 در خودروهای دستی بیشتر و بهتر از خودروهای خودکار هم کلاس است.

سخن پایانی

در پایان به مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک باید گفت که خریدار خودروی اتوماتیک یا دنده ای را برای خرید انتخاب می کند، جدای از قیمت و لوازم جانبی، به طور کلی به مهارت رانندگی او بستگی دارد. و همچنین تجربه کار با ماشین اتوماتیک. با این حال، یادگیری رانندگی با ماشین خودکار چندان دشوار نیست.

در بازار گزینه های زیادی برای انتخاب بین این شاخه از محصولات وجود دارد و یک راننده ماهر در صورتی که برای اولین بار خودروی اتوماتیک را انتخاب کند به راحتی می تواند پس از مدتی کار با آن را به لیست تجربیات و دانش خود اضافه کند. .