سرسیلندر اگرچه کمتر شناخته شده است، اما یکی از مهم ترین اجزای موتور خودرو است. قطعه ای با ظاهری ساده که وظیفه ای مهم و جدی را بر عهده دارد.

در اکثر متون مرتبط با مهندسی خودرو، از موتور به عنوان قلب خودرو یاد می شود. نیروهای محرکه ای که نیروی مورد نیاز فلسفه اصلی خودروها یعنی حرکت از نقطه A به B را تامین می کنند.موتور خودرو به عنوان یکی از پیچیده ترین قطعات فنی این سازه شامل قطعات ریز و درشت بسیاری است که البته هر کدام از آنها ویژگی حیاتی خود را دارد.

شاید برای اکثر افراد علاقه مند به این رشته، مهم ترین اجزای موتور خودرو شامل سیلندرها و پیستون ها باشد. اما یکی از قطعاتی که کمتر به آن اشاره شده سرسیلندر است. بخشی اساسی و نقش آفرینی که سلامت آن تاثیر مستقیمی بر سلامت کل موتور دارد.

برای خرید لوازم یدکی ماشین سنگین از تهران یکتا، روی لینک بزنید.

سرسیلندر چه می کند؟

در تصاویری که از موتور خودروها منتشر می شود، اغلب شاهد یک بلوک فلزی بزرگ با تعدادی سوراخ (سیلندر) هستیم. این تصاویر برای توصیف چیدمان موتور تهیه شده اند. واقعیت این است که یک موتور واقعی واقعا چنین تصوری از خود به جای نمی گذارد. دلیل آن این است که یک قطعه بزرگ در بالای بلوک موتور قرار می گیرد که به آن سرسیلندر می گویند.

سرسیلندر ممکن است نقش مستقیمی در فرآیند احتراق نداشته باشد، اما به طور غیرمستقیم به طور کامل از این فرآیند پشتیبانی می کند. تصور کنید اگر یک لحظه سرسیلندری وجود نداشته باشد، تمام سوخت مصرف شده و دوده تولید شده توسط نیروهای محرکه از آن خارج می شود. از طرفی تجهیزات مربوط به تامین سوخت (انژکتور) و تجهیزات جرقه زنی (شمع) روی سرسیلندر نصب می شوند.

همچنین یکی دیگر از وظایف مهم سرسیلندر تکمیل مدار گردش آب و روغن در داخل بلوک موتور است. جریانی که منجر به خنک شدن و روانکاری بدنه آن می شود. یک موتور خودرو اگر با هزاران دور در دقیقه در حال حرکت پیستون ها تا دمای معینی خنک نشود، ظرف چند ثانیه ذوب می شود. به همین دلیل است که برای رانندگان بسیار مهم است که دلایل خرابی سرسیلندر را کشف کنند.

نقطه طلایی در اجزای سرسیلندر موقعیت سوپاپ ها روی آن است. میله هایی که روی سرسیلندر قرار می گیرند با حالت فنری خود زمان تزریق گاز و اگزوز را ترسیم می کنند. به همین دلیل است که میل بادامک و سوپاپ در ساختار سرسیلندرها وجود دارد.

تفاوت‌های سرسیلندر در چیست؟

 

اکنون که به نقش طلایی سرسیلندر در ساختار موتور خودرو پی برده اید، به راحتی می توانیم بپذیریم که تعویض سرسیلندر آسیب دیده با سرسیلندر سالم چقدر می تواند مهم باشد. به همین دلیل است که شرکت های خودروسازی در ساخت سرسیلندر نهایت دقت و وسواس را به خرج می دهند. مواد سرسیلندر نمی تواند ضعیف تر از بلوک موتور باشد. اکثر شرکت های مدرن سرسیلندر را از ترکیبات آلومینیوم می سازند تا مقاومت بیشتری در برابر تنش حرارتی نشان دهند.

خرید محصول: چراغ جلو اتوبوس اسکانیا

شاید روند ساخت انواع مختلف سرسیلندر ثابت باشد، اما مدل های مختلف خودروها با توجه به عملکردشان از اشکال مختلفی از سرسیلندر استفاده می کنند. این تفاوت ها اغلب در شکل و نحوه اتصال آنها مطرح می شود.

از نظر مهندسی، چهار نوع سرسیلندر شامل I شکل، T شکل، F شکل و L شکل وجود دارد. بسته به اینکه خودروی مورد نظر اسپورت باشد یا قرار است برای کار و تجارت استفاده شود و یا اساسا قرار است در مسیرهای خارج از جاده حرکت کند، شکل سرسیلندر نیز تغییر می کند. مشکلات ذکر شده معمولاً مربوط به محل قرارگیری خروجی گاز و ورودی سوخت است.

چرا داشتن سرسیلندر معیوب خطرناک است؟

حتما این اصطلاح را شنیده اید که خودرویی به دلیل سوختن "واشر سرسیلندر" از کار افتاده است. با توجه به تمام توضیحاتی که دادیم، کوچکترین تغییری که در دقت عملکرد سرسیلندر ایجاد می شود، کل ساختار موتور را به خطر می اندازد.

اتصال مستقیم سرسیلندر به بلوک موتور عملاً غیرممکن است. به همین دلیل به یک صفحه رابط نیاز داریم که به آن واشر سر سیلندر می گویند. کارشناسان همیشه در مورد سرعت بخشیدن به تعمیر سرسیلندر به رانندگان هشدار می دهند. از بین رفتن واشر سرسیلندر کل سیستم تزریق و گردش آب و روغن را به خطر می اندازد. دلایل مختلفی برای ضعیف شدن یا سوختن واشر سرسیلندر وجود دارد. اولین عامل فشار بیش از حدی است که رانندگان به موتور خودرو وارد می کنند. استفاده نادرست از روش گرم کردن بلوک موتور باعث می شود سر سیلندر یک اتفاق جدی باشد.

علاوه بر آسیب های احتمالی که بر واشر سیلندر تأثیر می گذارد، عیوب احتمالی سرسیلندر نیز می تواند برای رانندگان مشکلاتی ایجاد کند. از نشتی و ترک خوردگی آلیاژ سرسیلندر تا تغییر شکل و تغییر شکل قاب اصلی. باز شدن بست ها و محل اتصال پیچ های سرسیلندر و بلوک موتور نیز باعث افزایش ناگهانی دمای موتور و جوش می شود.

برای موتورهایی که تنظیم نشده اند و معمولاً دوده زیادی تولید می کنند، معمولاً قسمت زیرین سرسیلندرها لکه دار می شود. یکی از اولین نشانه های آسیب دیدن سرسیلندر، تغییر صدای موتور و افزایش ناگهانی دمای آب است.