سگدست یکی از قطعات مهم جلوی خودرو است. این قطعه ارزان و ساده وظیفه مهم نگهداری چرخ ها و چرخاندن آن بر روی محور فرمان را بر عهده دارد. سگدست مانند یک لولا کار می کند. دیسک ترمز، فرمان، کمک ها و مفاصل چرخ همگی به آن وصل شده اند. سگدست یک قطعه بسیار حیاتی برای ماشین است و نقص آن باعث می شود ماشین به یک طرف کشیده شود. بنابراین لازم است از مراکز معتیر فروش لوازم یدکی ماشین سنگین و سبک خریداری کنید تا جنس فیک به شما ندهند.

سگدست وزن ماشین را به چرخ ها و سپس به زمین منتقل می کند. همچنین قسمت جلویی خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است. سیستم تعلیق، دیسک ها، محورها و غیره هر کدام وظیفه ای دارند تا خودرو حرکت کند و قابل کنترل باشد. قسمت جلویی خودرو که به قسمت های پایینی خودرو اشاره دارد که گروه بزرگ و مهمی است و وظیفه سهولت کنترل خودرو در هنگام رانندگی را دارد. 

بازوی سگدست یکی از قسمت های مهم جلوی ماشین است که سیستم تعلیق روی آن وصل شده و چرخ های ماشین حول محوری می چرخند که همان بازوی سگدست است. نام دیگر سگدست نشیمنگاه نام دارد و بلبرینگ نیز به آن متصل است. این قطعه از یک طرف با بوش به سیستم تعلیق خودرو و از طرف دیگر به شاسی متصل می شود. این قطعه شاسی خودرو را به سیستم تعلیق متصل می کند و در نتیجه حرکت خودرو را امکان پذیر می کند.

چرخ های عقب خودرو به دلیل ثابت بودن دسته متفاوتی نسبت به چرخ های جلو دارند. چرخ های جلو به شکل لولا هستند و دارای اهرمی مانند بازو هستند که وظیفه زاویه دادن به چرخ های خودرو را بر عهده دارند. چون چرخ های عقب ثابت هستند، نیازی به زاویه دار شدن ندارند، به همین دلیل این وسیله متعلق به چرخ عقب با چرخ جلو متفاوت است.

برای ارتباط با تولید کننده بوق اتوبوس و خرید عمده از آن، کلیک کنید.

بلبرینگ چرخ قسمت دیگری است که به سگدست متصل می شود. بلبرینگ چرخ از دو قسمت ثابت و متحرک تشکیل شده است. قسمت ثابت بلبرینگ به سگدست متصل می شود و قسمت دیگر که از دو ردیف توپ یا گوی کوچک تشکیل شده است که قابلیت چرخش و حرکت را دارند و دیسک ترمز روی آن نصب می شود. این بلبرینگ که دیسک ترمز روی آن نصب شده است با چرخ می چرخد.

انواع سگدست خودرو

همانطور که در بالا ذکر شد، این قطعه یکی از قسمت های مهم خودرو است که ماشین را کنترل می کند و چرخ ها را می چرخاند، اما گاهی چرخ ها حرکت نمی کنند و در واقع چرخ ها فقط می چرخند. این نوع چرخ ها نیازی به نیروی گیربکس ندارند و به همین دلیل شکل داگ چرخ نیز با چرخ ها متفاوت است. برای این مدل از چرخ ها از سگدست های مخروطی شکل استفاده می شود. در این نوع دست سگ به علاوه چرخ از سوراخ مخروط عبور می کند و به سایر قسمت های چرخ متصل می شود.

چه قسمت هایی به سگدست متصل می شود؟

چرخ های عقب و جلو خودرو با هم متفاوت هستند، بنابراین قطعات و عملکرد آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. سگدست جلو نه تنها وظیفه انتقال وزن خودرو به چرخ ها را بر عهده دارد، بلکه وظیفه چرخ ها و فرمان خودرو نیز در این قسمت مهم است. چون چرخ عقب با چرخ جلو متفاوت است وظیفه آن اتصال بالا به پایین است که با وجود دو بازو در این قسمت امکان پذیر است و چرخ عقب بازوی سوم که نقش دارد را ندارد. تعلیق همانطور که در بالا توضیح داده شد، بلبرینگ نیز با یک پیچ به سگدست متصل می شود.

در این بین کمک فنرها یکی دیگر از قطعات مهم خودرو است که از یک طرف به سگدست و از طرف دیگر به شاسی خودرو متصل می شود. کمک فنرها وظیفه دارند ضربات وارده به خودرو را جذب کرده و از ورود آن به اتاق خودرو جلوگیری کنند. با توجه به توضیحات فوق قطعات مهمی به قسمت مذکور خودرو متصل می شود که هر کدام وظیفه مهمی دارند و همین قطعه ساده نقش پر رنگی در خودرو دارد.

چگونگی طراحی سگ دست

طبق توضیحات، چرخ دنده های چرخ جلو به گونه ای طراحی شده اند که پلاس می تواند نیروی مورد نیاز خود را از گیربکس دریافت کند. در خودروهای چهارچرخ محرک که نیرو به هر چهار چرخ منتقل می شود، طراحی این قطعه نیز متفاوت است. در اکثر خودروهای فعلی، چرخهای عقب نیرو را از گیربکس دریافت نمیکنند و سگ دست آنها مخروطی بدون سوراخ در وسط است. نرده ها باید به گونه ای طراحی شوند که استحکام بالایی داشته باشند و اتصال آن به شاسی خودرو به گونه ای باشد که بتواند وزن خودرو و ضربات وارده را تحمل کند.