سیستم سوخت رسانی در یک وسیله نقلیه دارای قطعات بسیاری است که به ذخیره و تامین سوخت موتور برای کارکردن نیاز دارد. بنزین با هوا مخلوط می شود و این مخلوط در داخل سیلندرها می سوزد و نیرویی تولید می کند که ماشین را به حرکت وا می دارد.
 
کاربراتور بخشی است که مسئول مخلوط کردن این اجزا در مقادیر مناسب است تا فرآیند احتراق انجام شود. در حالی که کاربراتورها در خودروهای مدل قدیمی استفاده نمی شوند، سال ها تا زمان معرفی سیستم های تزریق سوخت با کنترل الکترونیکی مورد استفاده قرار می گرفتند.
 
به خواندن ادامه دهید تا درباره نحوه عملکرد کاربراتورها و نحوه استفاده از آنها برای رساندن سوخت به موتورهای بسیاری از وسایل نقلیه در طی سالیان بیشتر بدانید.
تهران یکتا تولید کننده قطعات خودرو سنگین است و انواع چراغ تزئینی ماشین سنگین را عرضه می کند.
 

 

 

کاربراتور چگونه کار می کند؟

برای یک تصویر ساده، کاربراتور وسیله ای است که در بالای سیلندرهای موتور نصب می شود و یک لوله هوا و سوخت به آن متصل است. خلاء ایجاد می شود، چیزی که کاربراتور برای کمک به کشیدن هوا و سوخت به داخل سیلندرها به آن تکیه می کند.
 
هنگامی که هوا به سمت پایین لوله رانده می شود، از یک دهانه باریک به نام ونتوری عبور می کند. هوا برای عبور از این ناحیه باید سرعت بیشتری داشته باشد که باعث افت فشار می شود. این فشار است که اجازه می دهد هوا از طریق لوله سوخت به داخل کشیده شود.
در زیر و بالای ونتوری دو دریچه وجود دارد که برای تنظیم مخلوط هوا و سوخت مهم هستند. قسمت بالای کاربراتور دارای چوک است که میزان هوای ورودی به لوله را تنظیم می کند. دومین سوپاپ زیر ونتوری دریچه گاز نامیده می شود که می تواند باز و بسته شود تا هوای کم و بیش وارد موتور شود.
 
دریچه گاز بازتر اجازه می دهد تا هوای بیشتری در کاربراتور جریان یابد که باعث می شود سوخت بیشتری وارد شود. این به موتور اجازه می دهد تا انرژی بیشتری آزاد کند و قدرت بیشتری داشته باشد.
 
در داخل کاربراتور بخشی به نام جت وجود دارد که دریچه ای است که اجازه می دهد سوخت از محفظه شناور قبل از ورود به سیلندرهای موتور با هوا مخلوط شود. محفظه های شناور مقدار کمی سوخت را در خود نگه می دارند و اجازه می دهند در صورت نیاز به جت جریان یابد.
 
کاربراتورها در سال 1888 توسط کارل بنز، یکی از بنیانگذاران مرسدس بنز اختراع شد. در آن زمان این یک پیشرفت پیشگامانه برای صنعت بود و این فناوری تا اواخر دهه 1980 توسط خودروسازان مورد استفاده قرار گرفت، زمانی که کاربراتورها شروع به جایگزینی با سیستم های تزریق سوخت کردند.
 
تفاوت اصلی بین کاربراتورها و سیستم های تزریق سوخت این است که سیستم های تزریق سوخت یک فرآیند الکترونیکی را برای تحویل مخلوط لازم برای احتراق معرفی می کنند. در حالی که سیستم های تزریق مدرن به طور گسترده در دهه 1980 مورد استفاده قرار گرفتند، وسایل نقلیه NASCAR تا سال 2012 همچنان دارای کاربراتور بودند.
 
سیستم های تزریق سوخت دارای طیف وسیعی از قطعات است که شامل کامپیوتر، انژکتورهای سوخت، حسگرهای اکسیژن و تنظیم کننده های فشار است که برای اطمینان از ترکیب مناسب هوا و سوخت به محفظه احتراق کار می کنند.
 
تزریق الکترونیکی سوخت امکان کنترل دقیق مقدار سوختی را که به داخل سیلندرها می راند می دهد. سوخت از مخزن سوخت خارج می شود و از طریق خطوط به سمت موتور حرکت می کند.
 
همچنین واحد کنترل الکترونیکی (ECU) وجود دارد که مقدار دقیق سوخت مورد نیاز موتور را بر اساس حجم هوای ورودی به موتور و نسبت هوا به سوخت بهینه تعیین شده توسط سازنده خاص تعیین می کند.
علائم خرابی کاربراتور
اگرچه خودروهای جدیدتر با کاربراتور تولید نمی‌شوند، اما مدل‌های قدیمی‌تری در جاده‌ها وجود دارند که هنوز آنها را دارند.
 
اگر تصادفاً در حال رانندگی با خودرویی هستید که کاربراتور دارد، دانستن برخی از نشانه‌هایی که ممکن است خراب باشد، مهم است. با گذشت زمان، فرسودگی و پارگی کاربراتور ممکن است رخ دهد و ممکن است نیاز به سرویس یا تعویض داشته باشد. برخی از علائم عبارتند از:
 
کاهش عملکرد موتور: رایج‌ترین علامت مشکل در کاربراتور کاهش عملکرد موتور است. فرسودگی کاربراتور می تواند باعث خاموش شدن مخلوط هوا و سوخت و در نتیجه کاهش شتاب و قدرت شود.
سوختگی معکوس/ گرمای بیش از حد: اینها نیز علائم رایج خرابی کاربراتور هستند. کمبود سوخت در مخلوط هوا و سوخت می تواند باعث بروز این دو مشکل شود که در موارد شدید باعث آسیب شدید موتور می شود.
اگزوز مشکی: هرگز نباید دود سیاه از اگزوز خارج شود! این احتمالاً نشانه این است که موتور بیش از حد سوخت مصرف می کند یا سرشار از سوخت است. این می تواند ناشی از کاربراتوری باشد که فرسوده شده و مقادیر اضافی سوخت را تحویل می دهد.
مشکل در راه اندازی: یک مشکل رایج ناشی از کاربراتور فرسوده، استارت های سخت یا مشکل در راه اندازی موتور است. مشکلات به هم ریختن نسبت هوا به سوخت می تواند منجر به این مشکلات شود.
اگر هر یک از این مشکلات را تجربه کردید، ایده خوبی است که وسیله نقلیه خود را نزد یک تکنسین آموزش دیده ببرید که می تواند مشکل شما را تشخیص داده و برطرف کند. شما نمی خواهید با نادیده گرفتن علائم احتمالی خرابی کاربراتور آسیب بیشتری به موتور خود وارد کنید!
 
درباره تزریق سوخت در UTI بیشتر بدانید
آیا می خواهید فرصتی برای کار دستی با سیستم های تزریق سوخت و سایر تجهیزات خودرو داشته باشید؟ برنامه فناوری خودرو در مؤسسه فنی جهانی (UTI) اصول نگهداری و تعمیر انواع خودروها را از طریق دوره‌هایی که آزمایشگاه‌های تعاملی را با یادگیری کلاس درس ترکیب می‌کنند، آموزش می‌دهد.
 
منبع: https://www.uti.edu/blog/automotive/carburetors